Annons:
Etikettallmänt
Läst 780 ggr
Erik97an
2/26/17, 5:34 PM

Vad hade ni gjort?

Hej hej!

Idag när jag var på arken zoo så råkade jag '' lyssna '' på när ena personalen pratade med en familj med barn (mamma,pappa,liten dotter) skulle köpa fisk.. de sa själv att de inte kunde någonting om fiskarna till personalen och de säger att de haft fisk förut och nu kommer vi till då jag blev ganska frustrerad..

de hade ca 54l akvarium där de köper 2 guramis 2 Ancistrus 3guppys 10 kardinaltetror.. visst inte så värst farligt kanske men de sa till personalen (tjejen som jobba där) att de hade redan Platy, neontetror, 1 Ancistrus och guppys.

Det är då kanske över 30+ fisk i karet.. 😭 det måste va jäkligt trångt och va så arg över att jag inte sa något men hur skulle ni reagera?

skulle ni gå in och säga till att .. näää detta går inte det är alledes för mycket fisk och vissa av fisken ska inte ens få vara i så litet kar eller hade ni stått vid sidan om och bara lyssnat?

jag ville så gärna säga till att det är Fel fel fel! de dom gör men hade inte modet uppe så nu får jag ta åt mig samvetet att de stackars fiskarna kommer säkerligen inte må så bra 😕

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Annons:
Erik97an
2/26/17, 5:35 PM
#1

Ursäkta att jag skriver så dåligt förklarat men hoppas ni förstår vad jag menar 🤔

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Cecilia.S
2/26/17, 5:54 PM
#2

Det är svårt att våga ibland. Jag vet faktiskt inte vad jag hade gjort. Intressant tankeställare!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

TantLena
2/26/17, 6:05 PM
#3

Skulle inte kunna tiga. Har faktiskt sagt till vid ett par tillfällen när det är alldeles galet.

love-child
2/26/17, 6:21 PM
#4

Tror att jag hade sagt något men det är svårt att säga. När man väl är där så kanske man reagerar annorlunda. Blir sååååå trött på brist på kunskap el omtanke hos personalen på vissa zoo affärer. Var på djurmagasinet i borås i fedags och blev faktiskt förvånad hur ärlig personen jag pratade med var. Är ju ny på akvarium men vet the basics. 1cm fisk per liter vatten mm. Frågade om en viss fisk och berättade vad jag har nu. Då sa han helt ärligt att de fiskarna inte alls gillar samma temp i vattnet mm och att det inte alls var optimalt. Mycket bra gjort trotts att han då förstod att jag inte skulle köpa fisken. Bra jobbat. Händer dock väldigt sällan tyvärr vilket drabbar dessa små firrar.

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Erik97an
2/26/17, 6:32 PM
#5

#4 hade han ganska långt hår? han är väldigt snäll! pratar alltid med honom när jag går dit och köper växter 😛 är stammis där när det gäller växter som crypto  & ormbunkar haha! synd att de tagit bort så mycket av akvarie sakerna nu dock! de har byggt om allt och det ser så annorlunda ut nu :(

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

love-child
2/26/17, 6:39 PM
#6

Ja, han hade halvlångt hår i alla fall. Väldigt trevlig. Ja det e väldigt tomt men jag hittade i alla fall det jag skulle ha. Ska tillbaka snart igen å köpa lite höga växter till mitt kar. Bra ställe det där. Det zoot  vid ica maxi har inte lika kunnig personal däremot. Dom lurade i mig att köpa en kamphane (mycket vacker) när jag hade Mollys redan. Frågade specifikt om det skulle gå å jodå, det skulle gå såååå fint så. ELLER HUR!!!! Va lika synd om honom som det va om mina mollys. FY!

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Annons:
love-child
2/26/17, 6:41 PM
#7

Kom inte ihåg vad zoo affären hette som lurade mig  men såg nu att det va ju där du va när du blev "lite frustrerad" hahaha

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Lillyrod
2/26/17, 6:47 PM
#8

Vill bara flika in att 1 cm fisk per liter vatten är en stor lögn det med 😉

Erik97an
2/26/17, 7:09 PM
#9

#7 zoo affären vid maxi? det är väl där Djurmagazinet är?

eller menar du arken zoo vid city gross?

Och har du åkt till falskogs akvarium någongång? de har allt! de är väldigt snälla och kunniga där

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

love-child
2/26/17, 8:29 PM
#10

Ja, jo hahaha. Rör ihop det lite. Nä har inte varit vid falskogs än. Måste åka dit har hört massa positivt.

Wish i was a little bit stronger Förlägen

love-child
2/26/17, 8:30 PM
#11

Jasså, inte 1 cm fisk per liter vatten? Står så överallt? Hur är det då?

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Lillyrod
2/26/17, 8:36 PM
#12

Hur det är? Det beror på vilken fisk och vad den har för krav. Det där med cm och liter har ingen förankring i verkligheten och är en kvarleva från svunna tider. Jag har faktiskt inte sett att det står så någonstans på faktasidor utan det sprids av akvarister som lärt sig på 60-talet eller däromkring.

molam
2/27/17, 11:39 PM
#13

Jag och mamma är Stammisar på våra Zooaffärer, och man "Råkar" alltid gå till fiskavdelningen och Kika xD och dom som jobbar där Vågar inte säga några lögner när vi är där xD vad vid ett tillfälle, tror jag skulle köpa nån Guppy eller nått för ett kar, och personalen snackade med en person om fisk, hon hade 112 l Och ville ha påfågelciklider Skalarer och Kardinaler (Eller nått) Varpå personalen började Jaa jorå det går… HEll no tänkte jag och var påväg dit, när hon fick syn på mig blev det andra noter, det var med "Eller näää föressten.. det är för litet och dessutom skulle Kardinalerna bli mat" xD Till saken hor att jag och mamma har sagt till så många gånger! xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Hyrule
2/28/17, 7:30 AM
#14

Haha o jag kan verkligen se det framför mig också 😂 *hell no 🏃*

Draken
2/28/17, 9:05 AM
#15

Molam tog orden ur munnen på mig ;) Jag vet inte hur de gör i vanliga fall, men visa av personalen på Arken i Birsta (en eller ett par stycken) säger ifrån, det vet jag. Och hon som är föreståndare på butiken i city …OJOJOJ HON säger ifrfån hon ;)

Det har hänt vid flera tilfällen att jag har sagt ifrån när de har börjat, det gör jag fortfarande. Men de vet också att om de blir otrevliga eller sura mot mig eller Molam, då förlorar de en kund, som lägger ner massa pengar i butiken …Finns andra ställen man kan handla på ;) De vet också att jag har ett ganska brett kontaktnät inom akvaristiken här uppe, så jag kan övertala folk att inte handla hos dem. Ingenting jag är jättestolt över, men det är så det är. Flera gånger om dagen får jag mail,PM och sms från folk som skall handla till akvariumen, och de frågar innan de åker dit …Och jag svarar ärligt ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Elin16
2/28/17, 3:49 PM
#16

Ja det är inte konstigt att du får massa mejl och PMs när du är så kunnade och trevlig att prata med ;)) Vill egentligen också säga ifrån på arken, men jag är ju bara ett "barn" och ingen tror på min när jag säger ifrån om hur man håller en fisk…

love-child
2/28/17, 4:15 PM
#17

Det e ju synd. Bara för att du är ung betyder det inte att du inte har någon erfarenhet och ingenting vet. Kolla på mig, jag är lastgammal och vet i princip ingenting. Hahahaha

Wish i was a little bit stronger Förlägen

fiskälskarn00
2/28/17, 6:05 PM
#18

stackars fiskar iaf 😞

Gal1

Draken
3/1/17, 7:57 AM
#19

#16 Jag är bara ärlig ;) Men jag håller med, är man ung så får man inte så mycket gehör. Molam har lite samma problem på andra ställen, men djurbutikerna vet mycket väl vem hon är, hon har hängt med mig sedan hon var ganska liten ;)

#17 Är man inte "känd" eller visar av att man är mycket kunnig och vet vad man pratar om, då får man oftast inget gehör. Tror inte det spelar så stor roll hur gammal eller ung man är ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Elin16
3/1/17, 4:06 PM
#20

Försökte förklara för en man som försökte köpa 3 olika stim och en gibbiceps till sitt 54liters som han bytte allt vatten i var tredje månad. Men dem bara fläcktade bort mig och sa "nej det funkar utmärkt, lilla flicka"

Annons:
mimåne
3/1/17, 5:51 PM
#21

Såna här situationer är svåra och särskilt när man inte känner människan. Det kan vara känsligt att bli tillsagd. Jag tycker att det är positivt att dela med sig av sin kunskap till andra men om man inte väljer orden rätt är det otroligt lätt hänt att det låter som att man pekar finger, dömer och är negativ. Många som känner sig stötta vågar heller inte säga till när det är en okänd person.

Om man har en vänlig ståndpunkt där man bara vill hjälpa till och bry sig om andra så tycker jag att det är fint att gripa in. Man kan till exempel börja med att be om ursäkt för att man stör ett samtal och säga att man råkade höra en viss del av det, och sen berätta om den information man har läst om. Viktigt är nog att man visar förståelse för personen som råkat göra en tabbe eller två så att den känner sig bra bemött. Kanske genom att säga att man själv har råkat göra samma sak och att det inte slutade bra.

Vill personen inte lyssna så finns det nog inget mer att göra, men man har iallafall försökt och kan gå därifrån med ett rent samvete. Det är en vanlig instinkt att slå ifrån sig när någon "hytter med fingret", men när människan kommer hem så kanske den tänker igenom samtalet igen och börjar söka information själv. Alla kan ändra sig och tänka om, även om man vid ett första anblick kanske inte vill kännas vid ett misstag =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

fiskälskarn00
3/1/17, 6:33 PM
#22

#20 usch vad hemskt 😭 Du gjorde en bra insats men folk är bara ute för att sälja. De som köper fisk bara sådär borde inte heller ha fisk. de verkar inte veta så mycket.

Gal1

Upp till toppen
Annons: