Annons:
Etikettväxter
Läst 974 ggr
Maleficum
2/24/17, 7:34 PM

Vad för alger och bekämpning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sen jag plocka hem siameserna har min kompis fått "problem" med alger på växterna. Går det att se vad det är för sort och vad man bör ändra/fixa i akvariet för att bli av med dem (mer än att införskaffa nya mindre siameser)?

Akvariet är på kanske 130 liter, två lysrör (vet dock inte vilket sort men nyligen bytta).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
mimåne
2/25/17, 8:54 AM
#1

Nån typ av tråd/håralg ser det ut som. Lite märkligt med så stubbiga strån.

Jag känner att jag skulle behöva mer information om akvariet för att kunna ge råd om vad din kompis kan göra för att bi kvitt algerna. En helbild på akvariet vore bra för då ser man tydligt hur stort växtbeståndet är. Samt mer info om ljus, näring, vilka fiskar som går där och hur länge lampan är tänd t.ex.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
2/25/17, 9:12 AM
#2

Trådalger skulle jag gissa på. och jag tänkte rekomendera Siamesisk algätare. men sen såg jag vad du hade skrivit i parantesen ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2/25/17, 9:16 AM
#3

De ser för stadiga ut för att vara trådalger. Början på staghorn? De brukar försvinna av sig själva efter ett tag.

Maleficum
2/25/17, 12:41 PM
#4

#1 Har tyvärr ingen helbild (tänkte inte på att ta det) men nästan hela botten är täkt av växter. Minst halva med den typ av cryptocorynan som syns på bilden och resten är främst anubias (med mellanstora blad). Hade förut Rotala rotundifolia (har vi väl lyckats klura ut att det är efter att jag fick skott av dem som formligen exploderar i mitt ena kar) men som dött ut. Är sandbotten och hon har massor av räkor, kanske 3 Ancistrus, kanske 3 corydoras av nåt slag (hon har försökt få dit fler men varje gång hon skaffat nya har några dött), typ fyra små tetror av olika art som är kvar sen hon skaffa karet, kanske 8 Platy och 2-3 mindre Svärdbärare och några små guppyhanar hon fick av mig när jag tog siameserna.

Hon har nån form av näring i svart flaska som hon oftast glömmer bort att använda :P Ska prata med henne och se om jag kan få lite mer info om typ av lysrör och sånt.

#2 Antar ju siameserna ätit upp dem tidigare eftersom de dök upp efter att dem flytta hem till mig :) och små siameser skulle väl funka att skaffa och ha tills de börjar växa ur akvariet igen men känns ju inte optimalt.

#3 Ska söka lite på dem då och se vad som sägs :) får väl se om de försvinner av sig självt men känns väl inte helt troligt då akvariet inte är nystartat utan varit i gång i över ett år.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: