Annons:
Etikettväxter
Läst 1052 ggr
Eunectes_Murinus
2017-02-24 15:43

Växt håller på och dör

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ett ganska nystartat akvarium på 70 l. En av växterna verkar som att den håller på att dö. Bladen blir bleka, till slut brungenomskinliga. Ser att min Ancistrus brukar äta på/av den. Kan det vara pga av att ancistrusen äter av den som den dör eller trivs den helt enkelt inte? Har tempen på 24 grader i karet, låter belysningen vara på i ca 10 h/dygn och har som man kan se vanligt grus på botten. Jag frågade efter lättskötta växter i butiken, och han som hjälpte mig sa att denna var lättskött.. vet inte vad växter heter. Bifogar en bild.

Annons:
Lillyrod
2017-02-24 16:46
#1

Använder du någon växtgödning? Det vanligaste när växterna liksom tynar bort är att det är antingen fel eller för svagt ljus och brist på gödning. I ett nystartat kar finns inte den bakteriekultur som bryter ner fiskbajset till näring åt växterna än och de kan behöva lite extra : )

Ancistrusen äter bara av bladen om de redan har börjat dö. Den tar inte friska blad.

Eunectes_Murinus
2017-02-24 18:02
#2

Tack för svar Lillyrod! Jag hade i växtgödningsmedel när jag startade igång det. (Enligt doseringsangivelser) En gul flaska.. kommer inte ihåg vad den heter, och nu är jag inte hemma. Hur ofta ska man hälla i gödning? Har inte bytt något vatten än eftersom jag förstått att det ska vara bättre att vänta med det de första veckorna så att bakteriekulturen får växa till sig. Och då antar jag att man häller i mer i samband med vattenbyte sedan? Belysningen är det som var med till startpaketet.. ett Juwel 70 l.

Lillyrod
2017-02-24 18:06
#3

Vatten bör man byta varje vecka från början. Det är lätt att få dåliga vattenvärden i början när inga goda bakterier finns så ca 30% i veckan är vanliga bytet. Gödning tillsätts efter varje vattenbyte.

Juwels belysning vet jag inget om eftersom jag inte har några sådana kar.

Eunectes_Murinus
2017-02-24 18:35
#4

Novolux led 8 W är belysningen som var med. Säger mig ingenting eftersom jag är nybörjare. Jasså, då kanske det är vattenbyte som är felet då att jag inte gjort. Olika info överallt. Men jag ska prova med det imorgon när jag kommer hem. Tetra plantamin heter förresten växtnäringen. Nåt att ha?

Draken
2017-02-24 18:40
#5

Det ser ut att vara någon sorts svärdsplanta, och de är lättskötta, men de trivs inte i nystartade akvarium. de är väldigt näringskrävande. Om du har gödningskulor, stoppa ner det vid rötterna på växten, under gruset, så skall du se att det kanske blir bättre :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Eunectes_Murinus
2017-02-24 18:54
#6

Tack Rovfisk! Jag har dessvärre inga gödningskulor, och närmsta djuraffär ligger 10 mil bort. Men jag tar och beställer hem (behöver ändå lite andra saker också) och hoppas växten klarar sig, annars vet jag felet till en annan gång =)

Annons:
Loppelus
2017-02-24 19:05
#7

Är inte 70L för litet för Ancistrus?

Djurälskare

Akvaristen
2017-02-24 19:11
#8

växter dör fort i början i akvarium så enkelt är det. man får köpa flera snabbväxande växter i början och sedan gå över till lite mer krävande växter efter  ett halvår typ.

Eunectes_Murinus
2017-02-24 19:40
#9

Ja okej akvaristen. Tråkigt då de inte direkt är jättebilliga. Men men. Jag har någon snabbväxande iaf.. ser att de redan växt en hel del.. bacopa tror ja de heter , syns bakom svärdplantan. Jag frågade efter en bottenfisk när jag var i djuraffären och sa att jag hade ett akvarium på 70 l som var nystartat.. Då jag först pratade med en yngre tjej i butiken och hon sedan hämtade en man som var mera "kunnig" då jag frågade saker så litade jag på honom dumt nog.. vad gäller med både fisk och planta.. han sa inte att svärdplantan inte var en bra växt att börja med och han föreslog dessutom Ancistrus. Läste när ja kom hem att de ska ha större. Men än så länge är den pytteliten ancistrusen, så den får ev hitta ett annat hem när den blir större. Själv har jag dessvärre inte plats för större kar. Den blev ungarnas favorit dumt nog.

Lillyrod
2017-02-24 19:50
#10

Det är ett vanligt scenario. Just Ancistrus verkar vara en favorit i affärerna att försöka sälja. Jag har själv råkat ut för det. Säljaren tyckte att jag skulle ha en i mitt 54-liters. När jag spände ögonen i honom och frågade om han menade allvar med att sälja en sådan fisk till ett 54-liters försvann han. Tror han förstod att han gjort bort sig.

Eunectes_Murinus
2017-02-24 19:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Någon som vet vad de övriga växterna är för några? Min gissning är javaormbunke längst till höger iaf.. och anubias vet jag är de 2 främre. Den näst längst till höger köpte jag igår när jag var en tur till Karlstad men frågade aldrig vad den hette. En chansning då hon i butiken sa att den vill ha lite mer ljus..

Eunectes_Murinus
2017-02-24 20:00
#12

Haha.. det var rätt åt han Lillyrod. Verkligen fult att de får göra på detta vis.

Eunectes_Murinus
2017-02-24 20:07
#13

Sen har jag upptäckt att de säger olika på olika ställen.. i första butiken jag handlade fisk så köpte vi en kampfiskhane.. frågade vad som funkar tillsammans med den.. han hade några Guppy med (neon stod de) inte så jättestora fenor.. dom sa han att de skulle funka. Svärdbärarw skulle inte funka. Igår skulle jag köpa nån mer fisk i en annan butik.. då sa hon i den butiken att guppyfiskarna inte skulle gå med min Kampfisk.. och de såg i princip ut som de i den första butiken! Inte riktigt lika "neon" färgade.. men fenform likadan. Svärdbärare sa hon funkar! Chansade och köpte ett par Svärdbärare, och min Kampfisk verkar än så länge snäll. Han har inte rört dem.

Annons:
Loppelus
2017-02-24 20:22
#14

Kampfisk ska bo ensam

Djurälskare

Lillyrod
2017-02-24 20:27
#15

Ja så är det. Kampfisk ska gå ensam. Den heter inte kamp för skojs skull utan för att den är redo för strid när det än behövs. 

Nu låter jag som en tjattant men man MÅSTE läsa på först och inte lita på personal i en djurbutik som har som främsta mål att sälja. Allt. Till vem som helst och i sällskap med vad som helst.

Ta inte illa upp för vi vill bara hjälpa dig till ett snyggt väl fungerande akvarium som du kan ha glädje av. Vill du ha kampfisken så lämna tillbaks de andra eller tvärtom.

Draken
2017-02-24 20:52
#16

Växtyen näst längst till höger ser ut att kunna vara Gälgräs. En mycket snabbväxande planta. Men inte tycker jag den kräver så mycket ljus inte, har själv gälgräs i 3 av mina kar och det växer som ogräs, trots att jag har vanliga lysrör i två av karen, och den tredje står i ett hörnakvarium, och lysrören måste bytas i det, så ljuset når inte riktigt ner. men jag får rensa minst 1-2 gånger i veckan :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Eunectes_Murinus
2017-02-24 22:24
#17

Nej då, jag förstår att ni menar väl lillyrod. Men även om jag försökt läsa på lite innan jag köpte fiskar så tycker jag inte det är helt enkelt. Har läst på andra forum att man kan ha Kampfisk med andra fiskar om de inte har långa färggranna fenor eller att den andra sorten är fenbitare. Visste redan från början att Kampfisk stod som nummer 1 på listan.. men då jag vill ha lite mer liv i karet så tänkte jag att det var smart att köpa ett lite större.. hade köpt ännu större om jag haft plats. Till bara en Kampfisk skulle det se lite futtigt ut med bara den i 70 l, isf hade ett 30 räckt. En hel djungel detta, så man vet till slut inte vad som stämmer och inte stämmer. Får se vad jag gör. Hoppas du har rätt om att växten är gälgräs rovfisk. Så att den inte kräver så mycket.. tycker den var väldigt fin =)

Upp till toppen
Annons: