Annons:
Etikettväxter
Läst 2469 ggr
Kvigan
2/24/17, 9:13 AM

Vem äter växten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag har ett relativt nystartat kar som varit igång i snart en månad. Jag har bland annat Bacopa Caroliniana som blir tuggade på. Bladen blir uppätna inifrån mitten och ut mot kanterna. De växer och verkar trivas bra för övrigt. Mina javaormbunkar verkar också bli lite tuggade på. I akvariet finns: Ancistrus Platy Neontetra Siamesisk algätare Kuhliål Ca 10 sandsnäckor jag lagt dit från ett annat kar Vem är den skyldige? Platy, Ancistrus & sandsnäckor har jag haft i mitt andra kar & där har jag aldrig sett att växterna verkar aptitliga. Då har jag haft svärdplanta & växten som syns till vänster om Bacopa Carolinianan på första bilden. (Hjälp mig gärna med namnet på den)

👆 Djurnörd

Annons:
mimåne
2/24/17, 9:51 AM
#1

Detektiv mimåne är på plats..🤓

Ingen av de fiskar du har i akvariet är kända för att äta på levande, friska växter. I första hand är det därför inte vad jag misstänker att har hänt här. Växterna i akvariet ser inte ut att må så bra och något är definitivt på gång. De ser nästan ut att smälta bort på vissa ställen och bladen längst ner på stjälkarna är de som är hårdast drabbade. Kanske är det brist på näring. Akvariet är nystartat så det är möjligt att det ännu inte finns så mycket att hämta. Tillsätter du någonting åt dem?

När växter inte mår bra så är det oftast ljus och näring som fattas. Klassiskt när ljuset är för dåligt är att de äldsta bladen, de som sitter längst ner på en stjälk, går förlorade. När bladen blir dåliga så äts de upp av fiskar som äter dött växtmaterial. Ancistrus t.ex gör det, men även Platy kan tycka att det är aptitligt. Dött växtmaterial på botten vänds ner i sanden och bryts ner av sandsnäckorna.

Jag ser även att du har lite algproblem vilket säger mig ytterligare att det är något fel på balansen mellan näring och ljus.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Kvigan
2/24/17, 9:57 AM
#2

Näring får de enligt anvisning. Happy-life heter den. Jag har haft profito easy life men den hade de inte när jag köpte senast. Algerna tror jag beror på att jag dumt nog stoppade ner en anubais som hade rester av tofsar. Fick den av en bekant ihop med ett akvarium som nu står tomt. Ljus har de gott om. Det är ett ljusrör med vanligt ljus och ett med en mer lila ton. Märkena vet jag inte då jag köpte karet begagnat, men lysrören ska inte vara gamla. Hmm..

👆 Djurnörd

mimåne
2/24/17, 10:08 AM
#3

Happy life är märket på en mängd olika produkter, vet du vilken produkt i deras serie du har? Det kan vara intressant att veta =)

Hur många watt är lysrören på och hur många liter är akvariet på?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Kvigan
2/24/17, 1:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Happy Life Plant verkar den heta. Akvariet är på ca 220 liter. Det vita lysröret låg på 30 w, men det lila behövde jag snurra på för att se, så det kan jag kolla ikväll. Tilläggas kan väl att det vita ljuset lyser längst bak i akvariet där de allra flesta växterna står, och det lila lysröret sitter över mitten. Egentligen ska nog hela lysrampen vändas så att det vita hamnar i framkant & det lila på mitten. Men då kommer jag knappt åt med handen ner i karet då den luckan är mycket smalare. Kan det påverka något tror du?

👆 Djurnörd

Kvigan
2/24/17, 11:25 PM
#5

Jag har nu snurrat på det lila lysröret men där står ingenting. Däremot stod det på själva armaturen att där skulle sitta 2x30w, så det är säkert också en 30w.

👆 Djurnörd

Lillyrod
2/25/17, 6:15 AM
#6

Längd och watt hör ihop så man ska alltid ha samma watt för annars passar inte lysröret. Sen finns det ju en himla massa olika lysrör. Till att börja med så finns T5 och T8 men jag gissar att det är T8 du har. 

Efter det så finns en uppsjö av olika rör för olika funktioner. Man brukar gå på vilket kelvin röret har när man väljer ett för växter. Hittar du något namn på röret? Eller kelvintal?

Annons:
mimåne
2/25/17, 8:47 AM
#7

Du har helt rätt Kvigan. Som Lillyrod säger så hänger watt och längden på lysröret ihop. Vet man längden så vet man alltså vilket antal watt det har, och tvärtom. Sitter det ett 30w lysrör i din ramp så kan inte det andra lysröret vara något annat än 30w. I princip =)

2x30w på ett 220L akvarium är inte så mycket ljus för växterna tyvärr.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
2/25/17, 8:53 AM
#8

Det är vad jag har i mitt 🤐

mimåne
2/25/17, 9:04 AM
#9

Det är säkert standardbelysningen på den volymen men oftast är den medföljande belysningen inte tillräcklig om man vill ha mycket gröna växter.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Kvigan
2/25/17, 8:18 PM
#10

Okej, tack hörrni! Då har jag lite mer koll på läget. Jag har inte kunnat se något märke på lysrören men jag antar att det kanske inte spelar så stor roll om jag ändå möjligtvis får byta? Mitt största problem är ju nu att armaturen är som den är. Den tillhör akvariet och täcker ju allt. Så att få dit längre & starkare rör känns ju (ursäkta) j*vligt krångligt att få det snyggt & bra. Jag reagerade själv på att rören såg väldigt korta ut i förhållande till längden på karet som är 110. Rören är kanske runt 80. Kan jag kolla efter särskilt växt-ljus så kanske det räcker? Vad rekommenderar ni i så fall?

👆 Djurnörd

Kvigan
2/25/17, 8:20 PM
#11

Eller ska jag försöka komplettera med mer ljus? Jag kan ju ta loss hela locket imorgon och se om det går att fästa något mer där under.

👆 Djurnörd

Cecilia.S
2/25/17, 8:23 PM
#12

Jag rekommenderar reflektorer om du vill stärka ljuset i karet. Dom reflekterar ljuset och kan ge en 100% starkare ljusstyrka, eller mer/mindre beroende på val av reflektor. Jag har det till mitt Juwel 240 och ser stor skillnad :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
2/25/17, 8:23 PM
#13

Du har 30 watts rör och de är 90 cm långa ; ) Grejen är vilket ljus du har. Jag har power-glo framtill för att framhäva fiskarnas färger. De röda växterna verkar gilla det lysröret också. Bak har jag Sylvania aquastar som går i samma färg som power-glo men är på 10 000 kelvin. Växerna trivs med det. Kör samma kombo i både mitt 152-liters och 222-liters.

Det finns säkert andra kombinationer som funkar men det här är vad jag har.

Annons:
Kvigan
2/26/17, 10:53 PM
#14

Ska jag börja med reflektorer då kanske, det låter ju billigast att testa med det först. Köper man det som det är eller kan man använda (ursäkta om det är en dum fråga) typ aluminiumfolie? Om inte, har ni tips på en bra hemsida/butik att köpa från? :)

👆 Djurnörd

Cecilia.S
2/27/17, 6:32 AM
#15

Ingen fråga är en dum fråga :-) Det går att göra "hemmagjorda" reflektorer med hjälp av aluminiumfolie, men jag är dock osäker på hur och om det ger en bra effekt.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
2/27/17, 4:28 PM
#16

Jag använder folie och det funkar. Får man det bara tillräckligt slätt så är det helt ok. En massa skrynklor kastar omkring ljuset så det kan bli sämre istället : )

Kvigan
2/27/17, 6:50 PM
#17

Härligt att höra att ingen fråga är för dum! Då kan man ju försöka sig på det, det kan ju inte mer än bli fel. Jag är ju en pysselgalning, och sparar gärna pengar ;) Jag vet inte om ni såg min tyg-täckning av Alu-ställningen när detta karet startades upp? En sån där typisk fix idé som bara MÅSTE ordnas! Jag ska kolla upp lite diy så får vi se hur det går med den biten.

👆 Djurnörd

Kvigan
2/28/17, 12:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Haha alltså.. nu ser jag att där sitter spegelglas som reflektorer brevid lysrören. Och jag ser efter en närmare koll på den (för mig) nya växtnäringen att jag gett för mycket. Ska jag kanske låta det vara tänt färre timmar & inte göda mer på ett tag och se vad som händer? Det värsta som kan hända är väl att nån växt ruttnar känns det ju som 😜

👆 Djurnörd

fiskälskarn00
2/28/17, 6:37 PM
#19

Vilka fina tetror i hörnet! inte alls till ämnet men

Gal1

mimåne
3/1/17, 6:15 PM
#20

Rör helst inte ljustimmarna, så länge du inte har lampan tänd för länge redan. Hur många timmar om dygnet? =)

Dra ner på växtnäringen till rekommenderad dos och fortsätt ge den kontinuerligt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Kvigan
3/2/17, 8:18 AM
#21

Ljuset har varit tänt mellan 8-23. Har nu minskat till 10 -22.

👆 Djurnörd

mimåne
3/2/17, 8:55 AM
#22

Ojdå, ja det var lite många ljustimmar. Det kan absolut vara en avgörande faktor i problemet med algerna. Rekommenderat är att man har lampan tänd högst 10h per dygn. Vid algproblem kan man gärna ha tänt 8h per dygn. Växterna orkar inte med hur lång dag som helst och behöver vila. Har du fortfarande lampan tänd då så gynnar det bara alger. Mitt råd är att du sänker till 8h / dygn.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Kvigan
3/3/17, 4:24 PM
#23

8 timmar.. ok, lätt att komma ihåg :) Tack så mycket! Jag återkommer med resultat om några veckor så får vi se hur det gått. Ang. Spegelglaset som reflektorer, vet ni om det brukar funka bra? Jag har bara haft mindre kar förut och inte 'behövt' tänka på sånt här innan då det fungerat utmärkt utan reflektorer och knappt någon gödning. :)

👆 Djurnörd

Cecilia.S
3/3/17, 5:14 PM
#24

Växterna i 240 litern hemma hos mig verkar må bättre av reflektorn (vi har bara reflektor på ett lysrör just nu). Vår Ludwigia har b.la. färgat ut mer. :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
3/3/17, 6:42 PM
#25

Reflektorer kan verkligen göra stor skillnad. Spegelglaset fungerar säkert på samma vis men det är svårt att svara på hur bra effekt du får av det.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: