Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 765 ggr
kanelbullen_92
2017-02-23 16:27

Dagens projekt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Plockade fram mitt gamla sexkantiga akvarium på ca 30 liter. Lampan var gammal och hade gjort sitt, så jag bytte ut den mot en ledlist! På bilden ser ni det "vita" ljuset från den. Det är mer blått i mina ögon… 🤔 den har en liten fjärrkontroll till som kan ändra ljuset till olika nyanser av blå, grön och röd. Inredningen är ett hopplock från det som fanns hemma helt enkelt 😁 Vad tror ni, kommer växterna att trivas i detta ljuset?

Annons:
Cecilia.S
2017-02-23 17:36
#1

Osäkert eftersom att det är så kallt ljus. Du kan nog få växterna att växa och se fina ut, men det skulle nog inte funka med några "svårare typer" av växter :-) Jag är dock inte helt säker på om min teori stämmer.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2017-02-23 17:54
#2

Tro växterna nog vill ha lite annat lljus också, och jag håller med …Det ser mer blått än vitt ut ;)

Jag har saltvattensramp på mitt stora akvarium, och där har jag även blått ljus under dygnet. Den rampen har dock inbyggd dimmer så den ändrar ljuset själv efter dygnets tider …Men växterna trivs otroligt bra med ledbelysningen, fast även då med ett vitt ljus några timmar över dagen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2017-02-23 20:25
#3

Men så märkligt att det där var det "vita" ljuset. Då kan man ju undra hur det "blå" ser ut egentligen haha =)

Jag tycker det är fint ändå oavsett om det kallas vitt eller blått. Frågan är dock vad växterna tycker.

Det är svårt att veta om det är ett bra ljus för växterna utifrån att bara se på ljusskenet. Man behöver veta siffrorna bakom ljuset också. Har du kvar uppgifterna om lampan eller kanske kan hitta dem på nätet?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: