Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 1093 ggr
MsZ
2/22/17, 11:13 AM

Separationsångest

Måste skiljas från några guppykillar. Vill inte. De är så fina alla men är lite för många. Men hur väljer jag ut de som ska flytta…..blä. Ett stort akvarium till kanske ;) Bara för herrar….

Annons:
Maleficum
2/22/17, 11:21 AM
#1

Vet hur du känner! Har samma problem just nu med mitt guppyprojekt (fast främst för honorna för hanarna vet jag just nu vad jag vill och inte vill ha för stjärtform). Har tyvärr inte stort nog akvarium för att spara alla så jag har plats för ynglernas uppväxt.

Är det olika färg på dem? Stjärtform? Eller annat som kan avgöra vilka du vill spara? Eller kanske helt enkelt ta några av de äldsta?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

MsZ
2/22/17, 11:35 AM
#2

De har väldigt liknande färger men lite olika form. Så det är väl där jag får bestämma mig…. :)

Fifill
2/22/17, 1:51 PM
#3

Usch ja, jag har precis samma problem. Hur släpper man iväg dem, och hur väljer man vilka? 🤢

Jag har försökt läsa på lite själv om hur man bör göra urvalet, och en uppfödare rekommenderar att man även tar hänsyn till hur fort ynglen växer. De som växer snabbast är de man bör överväga att behålla, och de som halkar efter bör man sälja vidare. Men så måste man ju även ta hänsyn till utseendet, men om man står och velar mellan vilka hanar eller honor man ska behålla så bör man kanske välja dem som växt snabbast? Då måste man såklart kunna sortera dem eller ha koll på detta på annat sätt…

Sen är avkommorna efter honor som föder större(friska!) kullar att föredra, enligt denne uppfödare. Om en hona föder många missbildade yngel bör hon tas ur avel, och ynglen bör säljas.

Det är såklart enklare om man har mer koll på exakt vilka föräldrarna är… 🤔

Jag har en Platy som jag hemskt gärna vill behålla, hen är helt vit, men hen är bland de som växt långsammast i kullen, så vete sjutton…

mimåne
2/22/17, 7:20 PM
#4

Ett till akvarium är nog den enklaste lösningen hehe =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MsZ
2/23/17, 12:54 PM
#5

Haha. Inte omöjligt det blir så ändå Mimåne….har man två kan man väl ha tre ;) Nåväl, fem killar flyttar i helgen. Blir bra.

MsZ
3/11/17, 6:35 PM
#6

Idag flyttade nio guppykillar och imorgon tio Platy. Först kändes det sorgligt men nu skönt. Karet är lite för välbefolkat nu och blir nästan rörigt att sitta och titta på.

Annons:
mimåne
3/12/17, 8:14 AM
#7

Bra jobbat MsZ =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MsZ
3/12/17, 12:07 PM
#8

Vilken pärs!! En dryg timme och fyra Platy infångade…..aldrig tänkt på att de är mkt snabbare, smartare och mer skeptiska än guppys som ju hoppar ner i håven även när man inte vill ha dem där….. Tio skulle jag fånga men fick ge upp. Hon fick fyra idag, resten en annan dag. Ångrar nu att jag har ett så grönskande kar 😳😂

Lillyrod
3/12/17, 12:11 PM
#9

Det konstiga är att de vet exakt vilken fisk du är ute efter också. Den man ska ha försvinner spårlöst och alla de andra står där och tittar och ser oskyldiga ut 😃

MsZ
3/12/17, 12:12 PM
#10

Haha exakt SÅ Lillyrod!

Fifill
3/12/17, 1:20 PM
#11

Känner man ju igen, alldeles för väl… 🦸‍♂️

love-child
3/12/17, 7:08 PM
#12

Hahaha, där satt jag idag när jag håvade upp både guppys, platys och mollys som en kille va å köpte. Vilket jobb. Man borde få extra betalt bara för att fånga dom, hahaha. Nu förstår jag varför karen e så tomma i zooaffärer. 🤪

Wish i was a little bit stronger Förlägen

mimåne
3/12/17, 7:35 PM
#13

😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Fifill
3/13/17, 6:18 PM
#14

Gode gud! 💣 Nu har jag också håvat fisk, och utav de tio de ville ha så fick jag bara tag i sju. Jag är nästan genomsvettig, en timme tog det nog! 🤤 Som tur är var sällskapet trevligt, och vill de ha fler platys så hör de av sig igen. 

Jo, och inget tog jag betalt heller! Hundra spänn för håvningen tack!🧟‍♂️

MsZ
3/13/17, 7:23 PM
#15

Minne som en…..platy. De gömmer sig när jag kommer nu 😳

Fifill
3/13/17, 7:31 PM
#16

Ha! Mina kommer fram som vanligt och ser sååå oskyldiga ut! "Vaddå, matte? Va e du sur för, va? Vi har ju inte gjort nå't!" 🧟‍♂️ Morr!

Fast den där hanen jag jagade mest(han hoppade ur håven en gång, den 😈-eln!) blir lite nervös när jag tittar lite extra länge på honom nu…

love-child
3/13/17, 10:17 PM
#17

Hahahaha, ouppfostrade fiskar du har 😃

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Fifill
3/13/17, 10:22 PM
#18

Eller hur? 😃

Cecilia.S
3/14/17, 9:51 PM
#19

#16 Vi hade samma problem med ett par ciklider för någon månad sedan. De skulle ut ur karet, men för att få ut dom var vi tvungna att ta ut all inredning (det var bara det paret i karet). Slugna fiskar… Den ena åkte upp med roten och hittades i duschkabinen… Men den mådde fint. Jag blev nog mer chockad än den. Kompisen hoppade ur håven flera gånger. Dom saknar jag inte :P

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Fifill
3/14/17, 10:58 PM
#20

Jösses! Vilka fiskar! 😃

Annons:
Cecilia.S
3/15/17, 7:10 AM
#21

Ja, haha. Men jag lärde mig en del av dom ;-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

MsZ
3/29/17, 9:46 AM
#22

Jaha….dags för försök nummer två. Klockan 12 ska jag träffa "adoptivmamman" till sex av mina Platy.  Dags att kavla upp ärmarna, dra ett djupt andetag och jaga fisk……..den här gången SKA jag lyckas.

Torreador
3/29/17, 10:52 AM
#23

Tips: om du har en yngelkasse så häng den i karet med öopningen åt sidan. Lägg i lite godis och vänta. När rätt firre är inne så plockar du bara upp den :)

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Lizelda
3/29/17, 11:43 AM
#24

Jag var hemma hos min mor för ett tag sedan för att hämta min stora, fina marmorgurami och den där herren bodde i ett välplanterat kar på 560 l med mycket rötter och grottor. Vi tittade på varandra innan jag stack ner håven för att fånga honom och den där jäveln… Som jag svor och flera gånger skrek jag åt honom att om jag får tag på honom så blir han middag och om jag inte fick tag på honom så hoppas jag han dör! Nu bor han snällt i mitt 144 med en dam och lite annat smått och gott :) Men varenda jävla annan fisk kom så glatt…

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Upp till toppen
Annons: