Annons:
Etikettallmänt
Läst 1143 ggr
Saalucifer
2017-02-20 02:05

Grus/sand

Har just nu svart grus… men tycker man ser "skiten" alldeles för mycket. Bra idé att blanda i vit/ljus grus eller kan man blanda sand (julas eller Biltemas) med grus?

Annons:
Cecilia.S
2017-02-20 06:27
#1

Det går att blanda lite hursom så länge fiskarna trivs i det. En del fiskar trivs bäst med ljus botten, andra med mörk. Samma gäller om det ska vara grus, grov sand, finkornig sand osv.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
2017-02-20 09:58
#2

Man kan blanda grus med grus, eller sand med sand. Att blanda grus och sand brukar däremot inte bli så lyckat. Sanden sipprar igenom och lägger sig på botten medans gruset hamnar ovanpå, så småningom.

Om du vill byta bottenmaterial mot ett där smuts på botten inte syns lika bra så skulle jag rekommendera dig att välja ett som är naturfärgat. Tex sjösten eller sand från jula eller biltema. Vitt material tror jag du ska undvika i det här fallet. Det syns nog allra bäst på det.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Saalucifer
2017-02-20 12:15
#3

Tack för svar :) får se vad jag gör… kanske kan blanda in lite ljusare grus men inte vit.

mimåne
2017-02-20 19:36
#4

Prova om du vill =) Däremot så vill jag lyfta fram att man faktiskt inte behöver ha någon skit på botten. Har du bra förhållanden i akvariet så bryts det ner och tas upp så fort att du inte hinner lägga märke till något.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Saalucifer
2017-02-20 19:55
#5

Jo jag har förstått att så fort bakteriefloran och balansen i akvariet är som det ska, så fixar det sig självt. Dock har inte karet varit igång tillräckligt länge för det ännu :) tycker bara det ser för tråkigt ut med bajs och annat skit på botten nu i början

Upp till toppen
Annons: