Annons:
Etikettalger
Läst 964 ggr
LindaE93
2/19/17, 5:52 PM

Alger på rutan

Hej hej, då temat på den andra tråden urartade lite så har jag nu startat ett nytt inlägg. Det är så att jag har börjat få alger på framrutan. De är gröna och ser ut som prickar. Har försökt med algskrapan men utan vidare resultat, hur ska jag gå till väga? Ska prova att minska ned ljustimmarna något, har ni några andra tips så välkomnas dessa. 

Annons:
Lillyrod
2/19/17, 6:21 PM
#1

Det har du redan fått svar på i din andra tråd. Att ta bort de prickarna som är brukar funka med algskrapa. Jag tycker kökssvamp är lättast.

Cecilia.S
2/19/17, 6:28 PM
#2

Vårt kar har också mindre gröna prickar lite här och där, främst ned mot botten. Det är vanligt och ingenting att oroa sig för. Jag använder bara vanlig svamp och vatten för att få bort det, och det funkar hur bra som helst. Men som du säger sitter det lite hårdare på vissa ställen. Där använder jag fingrarna och gnuggar mot glaset. Var försiktig så att du inte får gruskorn eller annan smuts i svampen eller på fingrarna, så att du repar glaset. Därför kan det vara bra att ha en hink eller bunke med helt rent kranvatten att rena med efter en liten stund. 

Jag använder mig av denna metod vid varje vattenbyte, alltså en gång i veckan (för mig är det på lördagar eller söndagar). Kom ihåg att låta den bakre rutan vara. Där kan lite mumsiga mellanmål små-växa till fiskarna :-) Jag har för mig att det är bra för akvariet att inte ha helt rena rutor heller, därav en ytterligare anledning till att låta den bakre rutan vara :p

Lycka till :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

LindaE93
2/20/17, 7:36 AM
#3

Tack så mycket 😊

mimåne
2/20/17, 9:45 AM
#4

De gröna prickarna sitter hårt som du märkt men borde gå bort med en algskrapa. Jag undrar vad du har för en modell? Jag föredrar en algskrapa med rakblad. Det tar algerna direkt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
2/20/17, 5:20 PM
#5

Jag använder rakblad om algerna sitter hårt, annars fungerar det utmärkt med en vanlig algskrapa.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

LindaE93
2/26/17, 8:55 PM
#6

Hej, jag provade med en helt vanlig disksvamp (en ny givetvis) och det funkade kanon, fick dock stå och gno ett tag. Jag har utbytbara delar till min algskrapa och rakblad var ett utav dem, men tyckte inte det gav något bra resultat. 😊

Annons:
Upp till toppen
Annons: