Annons:
Etikettalger
Läst 755 ggr
LindaE93
2017-02-19 13:58

Alger på framrutan

Hej  Jag startade mitt nuvarande akvarium den 1/2 som är på ca 180 liter (innan dess hade jag ett 60 liters). Häromdagen märkte jag små gröna prickar (alger) på framrutan, har försökt med algskrapan men hjälpte inte mycket  Har ni några förslag på vad jag kan göra? Har inte så mycket av det så det har inte varit där så länge. Har även problem med tofs/penselalger sedan ett par veckor tillbaka. Jag har 6 Guppy, 8 Molly, 3 Svärdbärare, 10 Neontetror och 2 Kuhli-ålar. Som algätare har jag: 1 L144, 1 Gröngöling, 1 Grenmal och 4 Siamesiska algätare. Ser knappt att någon av de är på framrutan dock. Jag låter akvariet vara tänt i 12 timmar och matar de 2 gånger/dag. Alla vattenvärden är okej! Varje vecka häller jag i växtnäring (Easy-Life Profito). Som lysrör har jag 2 st Juwel High-Lite Day, som följde med akvariet. Så, är det någon som kan hjälpa mig med att komma på lite tips och idéer till mitt problem? Tacksam för svar! 

Annons:
Lillyrod
2017-02-19 14:03
#1

För mycket fisk, för mycket näring och ljuset tänt alldeles för länge. Jag är rädd för att de små prickarna är ditt minsta bekymmer.

Karet har varit igång i 3 veckor och du har 36 fiskar i det. Sex stycken hade varit lagom. 

Dra ner på matning, gödning och ljustimmar och håll noga koll på nitrithalten. Att det kommer alger i början är normalt.

LindaE93
2017-02-19 14:20
#2

Hej, tack för ditt svar! Jag har min gamla filterpump i akvariet som jag har haft igång i över ett år, plus den nya 😊 Sanden, dekorationerna och växterna kommer också från det gamla akvariet (till och med vattnet). Allt för att slippa nitrit. Ljustimmarna kan korta ned på, inga problem. Kan det ha med växtnäringen att göra?

Lillyrod
2017-02-19 14:24
#3

Det är allt tillsammans som gör det. Det är lite för mycket av allt just nu. Det är bra att du tagit med av den gamla inredningen men jag är rädd för att det är för mycket fisk ändå när det är så nystartat. 

Du behöver dra ner på matning, ljustimmar och slopa näring ett tag. Det funkar inte att köra ett nystartat kar likadant som ett som varit igång några år även om man tagit gammal inredning. Man får behandla det som nystartat kar som fått lite starthjälp : )

LindaE93
2017-02-19 14:47
#4

Okej tack så mycket, ska prova det. Dock så är den gamla pumpen igång samtidigt så det finns nog tillräckligt med goda bakterier. Pumpen är för mellan 50 och 150 liter, och 150 liter är nog ungefär så mycket vatten som jag har i, då det inte går att fylla upp ända upp. Men som sagt, jag ska prova dina råd 😊

Elin16
2017-02-19 16:13
#5

De goda bakterierna sitter mest i sanden/gruset och inte i pumpen så det spelar ingen roll att pumpen är använd innan :/

Lillyrod
2017-02-19 16:20
#6

Det sitter väldigt mycket goda bakterier i pumpens filter. Det är därför man inte ska städa så jättenoga där. Att ta både sand och pump från ett ingånget kar är det ultimata om man vill starta upp ett nytt akvarie : )

Annons:
Elin16
2017-02-19 16:30
#7

Ja, det finns såklart bakterier där , men det är inte tillräkligt med bakterier för att kunna behandla det som ett ingånget kar och lägga i 36 fiskar på 3v

LindaE93
2017-02-19 17:14
#8

#6 Tack för att du tänker som jag 😝😊 #7 Jag har även sanden i från det andra akvariet 😊

Upp till toppen
Annons: