Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1023 ggr
sveap82
2/19/17, 1:43 PM

Mäsk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är nyfiken på mäsk nu, kör just nu med flytande co2 men hittade på wish det jag tror man behöver för att börja med mäsk. Är det detta jag behöver förrutom flaskorna och själva mäsken??

Annons:
sveap82
2/19/17, 1:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och denna

My Aqua
2/19/17, 2:24 PM
#2

Jag har också beställt samma system!

Men systemet passar bäst för ett citronsyra-systemet (Co2).

Eftersom man kan stoppa tillverkningen när man vill, detta kan man inte med den vanliga Mäsk blandningen då flaskorna sprängs om utsläppet blokeras!

sveap82
2/19/17, 2:26 PM
#3

Okej! Det var ju bra att få veta det! Då ska jag läsa på om citronsyra..är det bättre eller sämre än jäst?

sveap82
2/19/17, 3:33 PM
#4

Hur gör man mäsk med citronsyra??

My Aqua
2/19/17, 4:26 PM
#5

I ena flaskan har man citronsyra och vatten och i andra bakpulver och vatten, kan dok inte mått men går lätt att hitta recept på Youtoube.

sveap82
2/19/17, 7:43 PM
#6

Har provat leta men svårt tyckte jag..om du hittar får du gärna skicka länk😁

Annons:
mimåne
2/20/17, 10:21 AM
#7

Jag är inget fan av mäsk och dessa system, så jag vill säga att det här är ingenting jag rekommenderar att man prövar på. Det är viktigt att man vet om riskerna och har läst på om hur Co2 påverkar de olika värdena i akvariet. Ifall att någon skulle få för sig något =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

My Aqua
2/20/17, 11:43 AM
#8

#7 Jag ser inte riktigt riskerna med diy co2, vilka finns det?så länge man har kontroll och vet vad man gör är det väll inget problem.

mimåne
2/20/17, 7:32 PM
#9

"Så länge man har kontroll och vet vad man gör är det väl inget problem"

Jag håller absolut med dig om det =) Däremot så anser jag att med mäsk och såna här förenklade system så blir det väldigt svårt att ha kontroll.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

My Aqua
2/21/17, 6:46 AM
#10

Ja håller med mimåne , så #sveap82 jag rekomenderar dig att du verkligen är påläst med co2… Och hur det påverkar de andra värdena både natt och dag och invånarna, så det inte går snett.😁

mimåne
2/21/17, 8:34 AM
#11

Det som många inte inser är att Co2 faktiskt är skadligt om man släpper ut för mycket av det i akvariet. Det är faktiskt väldigt enkelt att släppa ut för mycket och väldigt svårt att hitta exakt rätt nivå. Det handlar om små marginaler. Om man släpper ut för mycket är det skadligt för fiskarna och istället för att gynna växterna som man vill, så riskerar man få en algbomb.

Problemet med dessa DIY system, men också de små billiga system man kan hitta i handeln är att de är mycket förenklade system. De utesluter viktiga komponenter som gör att man ska kunna ha kontroll på mängden co2 system. Utan dem blir det mycket svårt att ha kontroll på sitt system. Jag anser att riskerna är mycket större än det man kan vinna.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: