Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 2724 ggr
Elisabethantero
2/19/17, 12:25 PM

Stänga av pumpen?

Hej, mina Honungsgurami skumboar o leker, men hanen får inga yngel att överleva…. Nu stängde jag av pumpen imorse för o se om han får det lättare att hålla ordning på dom när dom kläcks, eller va man kallar det. Min fråga : hur länge kan jag ha pumpen avstängd? 1 dygn? Längre? Eller blire syrebrist? Har ett 60 liters akvarium med 11 fiskar i …. Tänkte oxå höra ,min ena Otocinclius är betydligt rundare om magen än de andra 3 …. Kan de va rom? Jag har ingen grotta, men flera gömställen under rötter o upppallade stenar o mycke växter.

Annons:
[dynamitella]
2/19/17, 12:38 PM
#1

Stäng aaaaaldrig av pumpen :) Ta ut den helt istället och låt brumma på i en spann eller något, så bakterierna hålls vid liv. När du stänger av en pump "rinner" tidigare insugna äckelpartiklar ut i vattnet igen. Fiskarna kan dö rätt snabbt faktiskt.

Har du andra fiskar kommer du inte få yngel som överlever, så vill du att guramis ska leka behöver du ett eget akvarium med endast lekparet i och ett gäng växter :) 

Ottosar är vildfångade och paras inte i akvarium vad jag vet, så det behöver du inte tänka allt för mycket på. 

Är otton oroväckande rund kan du lägga upp en bild så vi ser att det inte är allvarlig förstoppning eller bukvattensot :)

Elisabethantero
2/19/17, 12:57 PM
#2

Tack för snabbt svar! Oooj nu har jag slagit på den igen. Okej , tack då får jag fundera på om jag vill köpa ett till =)

[Tinitusan]
2/20/17, 10:19 AM
#3

du kan ävenändra riktning på pumpen, tex sätta den på långsidan riktad framåt i ena hörna tillfälligt, då blir det automatiskt lugnar i andra hörnan.

mimåne
2/20/17, 10:23 AM
#4

Håller med de övriga. Stäng aldrig av pumpen, rikta om utblåset istället om det behövs =)

Vad har du för otocinclus art?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
2/20/17, 5:05 PM
#5

Säger som de andra, stäng aldrig av pumpen ;)

Men jag är lite fundersam ang. Ottocinklus, jag har för mig att en av våra medlemmar fick yngel på Otto här i höstas eller om det var i somras, kan missminna mig …men nog tror jag Otto kan leka i akvarium ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2/20/17, 5:14 PM
#6

Det är väldigt ovanligt att otocinclus leker i akvarium eller i fångenskap överhuvudtaget. De som lekt hos usvead?? är det väl heter inte otocinclus utan något annat som jag inte kommer ihåg nu. Det kan vara det som gör det : )

Annons:
mimåne
2/20/17, 7:50 PM
#7

Jo, usvead fick yngel på en otocinclus art. Som jag förstod det var det en speciell art som var lite mer lätt lekt. Det var inte en av de vanliga arterna i handeln som t.ex affinis. Jag vet inte ens om man har kunnat konstatera lek på affinis i akvarium. Hur som helst så de vanligaste otocinclus arterna i handeln så leker generellt inte i akvarium.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
2/20/17, 8:00 PM
#8

jag har också vänninna som fått lek på ottosar faktiskt så omöjliigt är det inte om än ovanligt =)

usvead
2/20/17, 8:03 PM
#9

#7 Jag har otocinclus niger.

Lillyrod
2/20/17, 8:12 PM
#10

Tack usvead. Jag har suttit och tänkt hela tiden på vad den lille rackaren heter 😃 Latinska namnet är Hisonotus leucofrenatus. De andra heter otocinclus även på latin. De är mer lättlekta än de andra otocinclusarna.

mimåne
2/21/17, 9:48 AM
#11

Där kom det =)

Vilken art har din väninna Tinitusan?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Elisabethantero
2/21/17, 10:24 PM
#12

Hej! Tack för alla svar! Jag har redan vinklat pumpen så mycke det går , mot rutan. … Det är några av ynglena som fortfarande lever, uppe i skumboet, känns lite tråkigt att så många stryker me. Ja ja, de e ju naturens gång. Jag har otocinclus macrospilus, jag verkar ha 1 hona o tre hanar, hon är större o bredare o tjockare mage, verkar hålla sig lite mer i skymundan nu de sista dagarna…. Ska spana in dom lite mer imorrn innan jobbet.

Upp till toppen
Annons: