Annons:
Etikettallmänt
Läst 3079 ggr
gickan87
2/14/17, 6:30 PM

Fisktips till 180 l mottages

Har ett 180 l kar med endast 3 Ancistrus malar i. Har länge funderat på att skaffa slöjstjärtar då dem är så otroligt charmiga och sociala. Samtidigt får jag så många olika svar 2 av 3 butiker säger att det funkar bra med 4-6 stycken, den tredje att de måste ha minst 500 liter. Olika forum och facebookgrupper säger att det är okej och hänvisar till zoopets artinfo, där minsta storlek är 120 liter. Hoppas jag kan få rätt svar här, är det okej eller inte? :) (vilja ändra fiskar kan jag ha med dem om det går?) ………………………………………………………… Skulle väldigt gärna vilja ha tips på fiskar som passar och går i de tre olika delarna, utan, mitten och botten. Som blir fina och harmoniska tillsammans. Tack på förhand :)

MVH Erika :)

Annons:
Lillyrod
2/14/17, 6:33 PM
#1

Slöjstjärtar är inte ok i 180 liter. Zoopet har fått det här med storlek på kar om bakfoten till en hel del fiskar. Slöjstjärtar behöver som minst 300 liter : )

Amanda Richardson
2/14/17, 6:56 PM
#2

Det finns en hel del du kan stoppa i 180 liter. Lite platys, Guppy, Svärdbärare, neontetror, fjärilsciklider, Molly, guldgurami, Panda pansarmal, micro rasbora (kanske blir lite mesigt men går;), Kampfisk, snäcklekare, (inte alla på en gång) detta var bara en lista på fiskar du kan ha, finns en massa mer;)

gickan87
2/14/17, 7:25 PM
#3

#1 Tack, då vet jag äntligen! #2 Tänkte mer på att få tips som "du kan ha 3 guramis, 20 kardinaltetror och 5-8 pansarmalar" typ så :) Fast dina tips är nog bättre om jag tänker efter… Tack :)

MVH Erika :)

Erratic_Eagle
2/14/17, 9:25 PM
#4

Kilfläcksrasbora😍

gickan87
2/14/17, 9:40 PM
#5

Vad tror ni om ett par blåciklider som bas?

Sedan några högryggade stimfiskar?

MVH Erika :)

hund_katt
2/14/17, 10:36 PM
#6

Slöjstjärt har jag detta som mått: 150 minst, sen plus 50l per slöjstjärt.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
Lizelda
2/14/17, 10:47 PM
#7

#6 På tok för litet

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Draken
2/15/17, 8:27 AM
#8

#6 Slöjstjärt skall ha minst 300 liter, de blir 25 cm i vuxen ålder, man kan dessutom inte ha så mycket mer med dem, de skall ha kallvatten, max 22-(24) grader.

180 liter är i minsta laget för blåciklider. De blir ganska stora de med (25 cm ca) Vill du ha en lugn ciklid som bas, så skulle jag hellre rekomendera Sajica

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Amanda Richardson
2/15/17, 10:44 AM
#9

#3 Vad man tycker går fint ihop är ju väldigt olika. Själv vill jag ha olika "färgteman" i mina akvarier (har bara ett men snaaart 2)

hund_katt
2/15/17, 11:07 PM
#10

oj jo det kanske var 300l sen +50l per fisk. blandade nog ihop det

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

gickan87
2/15/17, 11:30 PM
#11

Nu har jag funderat lite fram och tillbaka….

Vad tror ni om denna (början till) blandning?

2 st Mosaikgurami
4 st nyckelhålsciklider (alternativt 4 sajicaciklider- beroende på vad butiken har)
xx st stimfisk av något slag
x-xx st bottenfiskar (botia eller pansarmal)

MVH Erika :)

Elin16
2/16/17, 7:11 AM
#12

Skulle välja en av cikliderna och guramisarna om jag vore du, blir påtok för mycket med den kombon

Draken
2/16/17, 9:00 AM
#13

Välj antigen cikliderna eller Gurami, det skulle jag gjort om det vore jag.

Ciklider och Gurami brukar, oftast, inte fungera tillsammans. De har alldeles för olika krav på förhållanden.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
gickan87
2/16/17, 9:41 AM
#14

#12 Skrev ju "alternativt 4 sajica beroende på vad butiken har) :) så ska bara ha en sorts ciklider.

MVH Erika :)

gickan87
2/16/17, 9:43 AM
#15

#13 Vad rekommenderar du för fisk till ytan då, om jag väljer cikliderna?

MVH Erika :)

mimåne
2/16/17, 4:25 PM
#16

Jag ser att du redan ha fått svar på frågan om slöjstjärtarna och är nöjd med det, men jag vill bara bekräfta det de andra har sagt. 300L till slöjstjärtar och inte mindre =)

Jag håller också med om att antingen välja en Gurami, eller en ciklid. Inte både Gurami och ciklider. Det blir för mycket och de har en tendens att inte fungera särskilt bra ihop.

2 Mosaikgurami skulle passa bra, eller 4st nyckelhålsciklider om du föredrar dem. Sajica skulle jag däremot inte rekommendera. Jag har haft arten själv och 1 par behöver större än 120L. 300L är vad jag skulle säga som minst till dem. Ska du ha plats med 2 par, alltså 4 individer så behöver du ännu större.

Sajica är hemskt lättlekt och när de leker kan de absolut ta ett helt 300L akvarium som revir. Paret samarbetar så att den ena vaktar ynglen, och den andra patrullerar reviret och håller andra fiskar borta. 120L blir tyvärr alldeles för litet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

molam
2/16/17, 7:26 PM
#17

#16 Ts har 180l 😉 (😂)

Håller med som ovanstående om Gurami och Ciklider,  Men nyckelhålscikliden är väldigt Fredliga! ^^ Den skulle jag definitivt reckommendera! ^^ Sen kanske några fina Stimfiskar och nå malar =3 (Eller ja Bottenfisk överhuvudtaget :p)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

mimåne
2/16/17, 7:32 PM
#18

Ojdå. Jag och siffror går inte så bra ihop =) I det här fallet så förändrar det ändå inget att akvariet var 60L större än jag trodde, det blir tyvärr ändå för litet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

molam
2/16/17, 7:52 PM
#19

#18 Jo Precis, gjorde ju ändå ingen Skillnad i "fiskväg" eller vad man ska kalla det ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
2/17/17, 8:12 AM
#20

#16 OJ, ber om ursäkt. Skall man ha fler arter så blir 180 för litet för Sajica. Tänkte fel, jag hade mina i 190, men de gick själv med några snäckor 😊

Nyckelhålsciklider i mitten och Bilbukar vid ytan, om du väljer cikliden. Bilbukar kan dock vara lite känsliga om vattnet blir "smutsigt" så det är noga med regelbundna vattenbyten.

Väljer du Gurami, så skulle jag ha nån städare på botten och kanske ett stim av någonting.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
gickan87
2/19/17, 12:24 AM
#21

Bolivianska fjärilsciklider….. Dem kan man väl ha en grupp av? Utan en massa bråk och tjafs? :)

MVH Erika :)

Lillyrod
2/19/17, 6:42 AM
#22

Den lever i par så jag skulle nog inte ha mer än ett par. Även små ciklider har humör så det kan bli jobbigt i karet.

Draken
2/19/17, 9:37 AM
#23

De flesta ciklider är parbildande, man brukar läämpligast köpa en grupp ungdjur, och när ett par ha bildats ut, så pålockar man bort de andra och behåller bara paret.

Vissa jordätare och Apistogramma är sk Haremsruvare (alltså fler honor på en hanne) Så de går lämpligast i grupp, men de allra flesta är parbildande.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2/19/17, 11:31 AM
#24

Gav du upp tanken på nyckelhålscikliderna? =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

gickan87
2/19/17, 1:08 PM
#25

#24 Nej absolut inte! Men dem verkar så förbenat svåra att få tag i. Har 2 vuxna hanar i mitt 240 l och letat honor till dem sedan oktober-16 Beställa i butik, då får jag yngel på 3-5 cm och dem går inte att könsbestämma :/ Skulle vara om man köpte 6 st och hoppas på minst 2 honor då och ha resten kvar i 180 l?

MVH Erika :)

mimåne
2/20/17, 8:11 PM
#26

Aha på så vis, då förstår jag. Du skulle ju kunna köpa en mindre grupp och sålla ut två honor där så småningom, resten av gruppen kan du försöka sälja/skänka vidare eller ge till djurbutiken.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

gickan87
2/20/17, 10:46 PM
#27

#26

Det är ju det som inte går 😂
Har jag väl köpt en fisk/annat djur så tycker jag att dem ska få stanna livet ut. Är ju jag som valt dem och inte tvärtom 😍

Men köpa en grupp på 4 individer då och hoppas på att två av dem är honor?
Och komplettera med rätt kön sen till dem som blir över? (självklart har jag oturen att bara få hanar)…

MVH Erika :)

Annons:
mimåne
2/21/17, 9:35 AM
#28

Haha jaha var det där skon klämde😃 Då förstår jag att det blir svårt. Men om du köper en grupp på fyra st och har tur att få två honor. Om du då tänker att du ska skaffa de två resterande varsin partner också så är du ju i samma sits igen.. 😎

Medarbetare på akvariefisk ifokus

gickan87
2/21/17, 1:45 PM
#29

#28 Fast då kanske det är lättare att få tag i dem :)

MVH Erika :)

mimåne
2/21/17, 7:17 PM
#30

men då kanske det är bättre att vänta tills det innan något köp? =) Så får du dina två par som du önskade och inte behöver ha ett helt gäng av dem.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

gickan87
2/21/17, 7:45 PM
#31

Jo, du har nog rätt :)

MVH Erika :)

Draken
2/22/17, 8:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Just Nyckelhålscikliden är svåra att könsbestämma. Jag har en hane och 2 honor, men de är såpass stora så man ser tydligt skillnad på fenor och storlek på dem ;)

Det enklaste sättet att se skillnad på Nyckelhålen, är faktiskt storleken på fisken, där hannen är betydligt större än honan. Även honorna kan få utdragna fenor ;)

Bild på hane och hona. (Vuxna exemplar)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2/22/17, 9:35 AM
#33

Åh har du nycklar Rovfisk, så kul att du ville visa en bild på dem. De var väldigt söta.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
2/22/17, 10:26 AM
#34

Jo, jag har en grupp (1+2) men det var inte planerat att jag skulle ha några ;)

En kompis köpte ett begagnat akvarium där de fanns med, och hon ville inte ha kvar dem (hon hatar ciklider), så de fick flytta hit och bor nu i hörnan med mina Scalarer ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Elin16
2/22/17, 10:48 AM
#35

Hata ciklider!? Hur kan man göra de? ;P Dem som är så mysiga och fina och av alla olika varianter!

Draken
2/22/17, 10:50 AM
#36

Har flera kompisar och bekanta som verkligen avskyr cikliderna ;) ( ändå sitter de i timtal och studerar mina, och tycker de är vackra och har ett intressant beteendemönster 😂 )

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Elin16
2/22/17, 10:54 AM
#37

Haha! Dem kanske får tänka om deras tyckande! ;DD

gickan87
3/16/17, 11:44 PM
#38

Vad tror ni om en grupp av Guianacara dacrya? Tillsammans med nån tetra eller barb? Har dem något svenskt namn, nån som vet?

MVH Erika :)

Lillyrod
3/17/17, 6:29 AM
#39

Det finns tydligen många Guianacara. Det enda som skiljer dem är teckningen på kroppen. De är parbildande jordätare och ska alltså inte hållas i grupp längre tid än till det har bildats ett par i gruppen. 

Om du läser på zoopet så står det att den är glupsk så mindre fiskar kan nog bli middag : )

mimåne
3/17/17, 9:20 AM
#40

Storleken på ditt akvarium är väl lite på gränsen för g. dacrya. Jag har tyvärr ingen praktisk erfarenhet av fisken, men hade gärna sett ett akvarium på minst 200L för arten. De är aktiva fiskar och blir trots allt upp emot 12cm. Arten gräver en hel del och även om de är parbildande så sägs det att de vill ha sitt eget utrymme. Det blir lite trångt i 180L kan jag tycka..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
3/17/17, 6:03 PM
#41

Guianacaran är ena riktiga grävmaskiner. Jag har en grupp G.owroewefi (3) i mitt 240 liters, och de har byggt om precis hela bottenytan, alla växter ligger och flyter och de har undergrävt rötterna, så de står lite hur som helst i karet 😓De skall flytta till ett annat akvarium nu i helgen.

Rekomenderar minst 200 l till dem,

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
gickan87
3/17/17, 10:48 PM
#42

Okej då vet jag det. (Känns dock värdelöst att kolla fisk då ingen passar mitt kar 😛)

Tips på nån ciklid som kan gå i grupp även som vuxna då?

MVH Erika :)

oh-la
3/18/17, 12:24 PM
#43

det är jättesvårt att ge tips på hela akvariekombinationer. allt beror ju på vad du egentligen vill ha och vad du vill ha fokus på.

några förslag skulle ju kunna vara:

sydamerikanskt:

mycket växter på det också

Botten
ett par ciklider, ex ett par fjärilsciklider, någon mindre apistogramma, kurvciklid (laetacara curviceps)
någon mal, ex Ancistrus.
alternativ till cikliderna skulle kunna vara ett stim otocinclus.

Mitten
ett stim tetror, ex. Rosentetra, Kardinaltetra, Sorgmanteltetra eller liknande (satsa på större stim, minst 10) även endler Guppy, eller vanlig Guppy passar i sydamerikanska akvarier. med ciklider och blandad fisk lär du inte få några mängder med yngel ändå av andra fiskar.

Ytan
bilbukar. jag älskar bilbukar :P

vill du hellre ha ett akvarie med fiskar med lite roliga beteenden skulle ett gäng snäcklekare kunna vara något? akvariet är stort nog för att skapa ett par revir. växterna kommer ju komma i andra hand, ljus sand på botten och en massa snäckskal istället. jag har haft lite vallisneria och javaormbunke ordentligt fastsatt på sten med mina grävande ciklider, och det har funkat ok, annars kombinera med sten mellan snäckorna. här skulle du kunna ha ett par Ancistrus också, om du vill ha något mer, men inte så mycket mer fisk.

annars finns ju Malawiciklider. också afrikanska ciklider.

några fredliga ciklider, som Labidochromis caeruleus och auratus, typ 10 st fördelat över atrerna. auratus kan dock vara ganska aggressiv och tuff. annars kanske auratus och hongi som en kombination. både är tuffa fiskar! 

Malawiciklider mår bäst av att gå trångt, har du tuffa ciklider är det ofta bättre att ha ett gäng, annars kan dom lätt bli rätt sura på varandra. dom vill gräva, så sandbotten gäller, och stenrösen istället för växter. det blir kargt, men jag gillar det! det är ju en smaksak.

annars, ja… klassiska fisksoppor med en bra fördelning. tänker man akvariet i tre skikt, botten, mitten och yta (så länge som det du intresserar dig för inte lämpar sig som enbart artakvarier, typ som med munruvare). skulle jag säga att håller du dig till ett par större fiskar, ciklider ex. i lagom storlek, ett par malar och två stim andra fiskar, alternativt inga ciklider och ett till stim på botten av mindre fisk komemr du klara dig.  kör hellre få arter och större grupper. det ger mer harmoni (i mina ögon) och modigare fiskar. 
vet själv att det är lätt att vilja ha typ allt och därför köpa många olika fiskar men få av varje art… köp då hellre fler akvarier säger jag ;)

===

gickan87
3/21/17, 9:07 PM
#44

Mina planer ser ut som följande just nu:

1 par blå ciklider (ska funka enligt diverse ciklidforum)
17  Kejsartetror
x bottenfisk, botia eller pansarmal

MVH Erika :)

mimåne
3/22/17, 9:09 AM
#45

De fiskarna kan du nog köra på gickan87. Jag skulle rekommendera ett mindre stim av kejsartetrorna faktiskt. De blir riktigt stora och är mycket framåt så du behöver inte så många individer som 17st av dem. Det blir också lite trångt med så många. 10 tycker jag är mer lämpligt =) Som bottenfisk hade jag satsat på botia som också är framåt och burdus som kejsartetran. Pansarmalar är lugnare och kan få svårare att hinna äta.

Ett tips om du skaffar kejsartetror, är att köpa individer med både gröna och blå ögon. Det är nämligen en könsskillnad =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

gickan87
3/22/17, 11:14 AM
#46

#45 Åh är det sant? Funkar blåciklider i mitt kar? Vad glad jag blir :D har precis tingat ett par blåciklider, dock fått rådet att ha 2 honor på en hane. Hur många kejsartetror passar då? 10? Vilken botia passar bäst? :)

MVH Erika :)

Draken
3/22/17, 6:02 PM
#47

Blåcikliden fungerar i ditt kar. Men det är en parbildande fisk, så du skall absolut inte ha dem i grupp. Eller skall och skall…Visst kan man, men risken är till 99% säkert att den ena honan blir utmobbad och tom dödad.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

gickan87
3/22/17, 6:17 PM
#48

#47 okej, då får det bli paret som vuxit upp ihop bara :) Kan man ha nån annan ciklid tillsammans med dem?

MVH Erika :)

Annons:
Elin16
3/22/17, 6:21 PM
#49

Skulle nog inte ha mer fiskar i det karet efter blåciklidermns,. Dem blir ganska stora, uppemot 20cm

Draken
3/22/17, 7:24 PM
#50

Inga fler ciklider

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

gickan87
3/27/17, 4:27 PM
#51

Nu kommer jag här igen xD Nu har blåcikliderna äntligen flyttat in. Så nu bor det 2 blåciklider 3 Ancistrus Vad kan jag ha mer däri? Nån stimfisk eller ska jag satsa på nån levandefödate? (platy eller Molly) Pansarmalar eller botia? (vilken/vilka)

MVH Erika :)

Draken
3/28/17, 8:05 AM
#52

Om det vore jag, så hade jag köpt ett stim Corydoras, om du har sand på botten.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

gickan87
3/29/17, 6:52 PM
#53

Har inte direkt sand utan fint grus 02-04 mm. Har tidigare haft corrysar men haft otur med dem i just det karet. Så inget stim?

MVH Erika :)

Cecilia.S
3/30/17, 9:06 AM
#54

Stimfiskar som neonteteor eller kardinaler kommer högst troligen bli mat så småningom, gäller säkerligen högryggade tetror också. Blå cikliderna blir som sagt ganska stora :-) Jag skulle också sagt corydoras, men om ditt grus är vasst funkar det inte. Levandefödafe skulle jag absolut inte rekommendera. Men ett Stim pakistanbotia kan funka, men jag undrar om vattnet inte är lite för kallt för dom? De kommer dessutom från helt olika världsdelar.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
3/30/17, 5:20 PM
#55

Botia vill även dem ha sand så de går också bort.

Några sorgmanteltetror?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
gickan87
3/31/17, 2:03 PM
#56

Känns som det kanske vore lämpligt att byta till sand… Blåcikliderna har lagt rom, har bara haft dem i 4 dygn så kul! :D

MVH Erika :)

Upp till toppen
Annons: