Annons:
Etikettallmänt
Läst 1645 ggr
Fia81
2/13/17, 4:55 PM

Tips på fisk till 152 L

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I dag kom den nya belysningen  Nu är jag redo att starta upp 152 L (95x40x40) Vad tycker ni jag ska satsa på för fisk?

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Annons:
Akvaristen
2/13/17, 5:02 PM
#1

Jag är ny här och jag måste säga att uppsättningen av kablar var riktigt smart. Lättare att städa under akvariet. Lättare att komma åt med dammsugaren.

surikatflicka
2/13/17, 5:38 PM
#2

Jag hade nog satsat på ett stim av tex neontetror eller kardinaletror, ett par av någon sorts mal och ett par av någon ytlevande, lite "star of the show" fisk.

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


mimåne
2/13/17, 8:32 PM
#3

#1 Framför allt så är det smart ifall att akvariet av någon orsak skulle drabbas av läckage. Det kan få förödande konsekvenser om 152L vatten hamnar på golvet nedanför och det ligger en massa elektronik där..

Vad är du intresserad av för något Fia81? =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Amanda Richardson
2/13/17, 9:03 PM
#6

Ja det finns en himla massa och välja mellan, så det beror ju helt på vad du gillar. Kolla in zoopet. Där står det superduperbra beskrivning om varje fisk👍🏻

Annons:
Fia81
2/13/17, 9:24 PM
#7

#1 Jag såg att du fått ett bra svar av mimåne :) men absolut är det praktiskt vid städning, snyggare också. #2 Tack för trevliga tips :) #3 Jag är nog ganska öppen för det mesta, utom just levandefödare. Gärna ett intressant beteende vore roligt :) #4,5,6 Tack, ja Zoopet är bra :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Fifill
2/14/17, 12:34 AM
#8

Vill tipsa om dvärgkardinalfisk, Tanichthys micagemmae, om du vill ha en enkel stimfisk med intressant beteende. Hanarna är väldigt vackra(ja, honorna också, såklart 😛) och sparrar med varandra så gott som varje dag(mina åtminstone). Här är en video på hur det ser ut(de skadar aldrig varandra). Hanarna i videon har dock inte helt utvecklade fenor, de blir längre hos dominanta individer. 🙂

Fia81
2/14/17, 7:19 AM
#9

Mycket vacker, kan absolut passa bra :) Tack!

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Fia81
2/14/17, 9:30 AM
#10

Nu är sanden på plats. Jag funderar på 6 st Corydoras panda. Vad passar som ett bra komplement till dom?

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Fia81
2/14/17, 4:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Nu är det igång :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Lillyrod
2/14/17, 5:53 PM
#12

Tjusigt!

Fia81
2/14/17, 7:48 PM
#13

#12 Tackar 😊 Så vad tror ni om pandor? Är det tillräckligt med öppen bottenyta för denna art?

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Annons:
Lillyrod
2/14/17, 7:51 PM
#14

Jadå du kan ha pandor där. Jag har corydoras i mitt 152 liters med mycket mindre öppen yta.

Fia81
2/14/17, 7:56 PM
#15

#14 Tack Lillyrod :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Fia81
2/14/17, 8:30 PM
#16

Har bara flingor och granulat hemma. Ni som har corydoras, vilket torrfoder rekommenderar ni?

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

hund_katt
2/14/17, 8:45 PM
#17

kanske fjärilsciklider? tycker dom är fina😃lite vanliga dock.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

hund_katt
2/14/17, 8:47 PM
#18

kuhliål är ju rätt coola stimfiskar med😍

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Lillyrod
2/14/17, 8:50 PM
#19

Jag har räkmix som basfoder till alla mina fiskar. Varvar lite med granulat och Hikaris Sinking Wafers (den orange). Inga problem för tetrorna att gå ner på botten och äta av det också. Flingor använder jag inte alls.

Fia81
2/14/17, 9:04 PM
#20

#17, 18 Tack för förslagen :) #19 Tack för tipsen :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Annons:
Erratic_Eagle
2/14/17, 9:08 PM
#21

Det finns så mycket fina fiskar men jag tycker om guramis, och malar/pansarmalar😋

Fia81
2/15/17, 7:00 AM
#22

#21 Ja en herr och fru Gurami vore trevligt, frågan är bara om trycket från pumpen är för högt? Lite fler växter går ju alltid att ordna :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Draken
2/15/17, 8:50 AM
#23

Ser jättebra ut. Kommer bli snyggt med ett gäng Corydoras panda på botten. som algätare kanske du skall fundera på någon snäcka ?

Nån mondre cikid kanske skulle vara snyggt i mitten och nån stimfisk eller ett Guramipar, bara att välja :)

Zoopet är nog bra, men de har väldigt dårliga referenser om storlek på fiskarna, jag skulle inte våga lita på vad de anser om akvarievolymen för vissa fiskar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fia81
2/15/17, 5:20 PM
#24

Tack Rovfisk :) Nu har jag ett gäng pandor som gör sig hemmastadda :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Fia81
2/15/17, 7:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Här kommer en bild :) En av pandorna utmärker sig. Hen är mer grå än resterande som går åt vitt. Hen har fått namnet Gandalf.

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Fia81
2/15/17, 7:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Gandalf :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Fia81
2/15/17, 7:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

En till :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Annons:
Fia81
2/16/17, 6:56 AM
#28

Vilken Gurami rekommenderar ni? Dvärg och honungs Gurami är ju små och fina, sen finns ju guld, mosaik med flera. Vad tror ni skulle passa bäst hos mig? En hane och en hona då ? Tack på förhand :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Elin16
2/16/17, 7:05 AM
#29

Jag teor att mosaik Gurami skulle passa hos dig ;)

Draken
2/16/17, 8:57 AM
#30

Skulle också säga Mosaik, möjligen dvärg :) Guldgurami tenderar att bli lite mer aggressiva, så den skalle jag inte vilja ha själv heller ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fia81
2/16/17, 8:12 PM
#31

#29,30 Tack för svar 😃🌺

Jag tror att det får bli ett gäng vita sorgmanteltetror, jag tycker dom är så vackra 😍Och några snäckor som rovfisk föreslog. Men vilken snäcka är då bäst? Zebra är bra men jag är otroligt trött på deras ägg. 

Kanske kan jag ha ett Dvärggurami par gå ensamma i 70L. Jag får fundera på saken 🤔

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Elisabethantero
2/16/17, 11:20 PM
#32

# 25 =) Dom e såååå rara alla pansarmalarna…… Favoriter!!! Har inga själv nu, men vill gärna ha sen när jag köper stort akvarium igen…..

Fia81
2/17/17, 10:15 AM
#33

#32 Ja dom är verkligen super söta :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Fia81
2/17/17, 10:22 AM
#34

Jo jag glömde att jag hittade några physa hos blomman. Är dom bra algätare? Någon som annars har ett bra tips på algätare tillsammans med Panda corydoras och sorgmanteltetror? :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Annons:
Draken
2/17/17, 1:46 PM
#35

Physasnäckor är duktiga på att städa, men vet inte om de specifikt äter alger. Däremot så är posthornsnäckor otroliga på att äta alger och städa.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fia81
2/17/17, 5:58 PM
#36

#35 Tack rovfisk. Då ska jag fundera på att införskaffa några posthorn igen :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

mimåne
2/17/17, 7:26 PM
#37

Oj vad fint akvariet har blivit! Vita sorgmanteltetror hade varit riktigt läckert.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fia81
2/17/17, 8:00 PM
#38

#37 Tack :) Just nu har ett gäng pandor flyttat in. Så otroligt söta och dom stora rötterna jag fick tag på, bildar perfekta grottor. Senare blir det även vita sorgmanteltetror. När jag berättade att dom var släkt med pirayan så blev barnen extra intresserade :) Någon algätare vore också bra, sedan är detta kar fullt :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

mimåne
2/17/17, 8:06 PM
#39

Jag har aldrig haft vita själv men den vanliga varianten har jag prövat på. Jag tyckte de var trevliga. Väldigt lugna och fredliga men oj vilken fart när det vankades mat.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fia81
2/18/17, 7:23 AM
#40

#39 låter bra :) Jag har tingat en grupp på 7 individer som jag hämtar när akvariet är lite mer inkört.

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

mimåne
2/18/17, 10:29 AM
#41

Vad spännande. Hoppas det blir en fin kontrast med de vita tetrorna =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Draken
2/18/17, 12:25 PM
#42

Vad snyggt med vita sorgmanteltetror. Själv har jag svarta i stora akvariumet, men är lite sugen på vita också ;) Men det lär väl bli att jag fyller på de svarta :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fia81
2/18/17, 4:17 PM
#43

#41,42 Jag tror det kommer bli jätte fint :) # 42, Det blir väl så när man redan har en färg. Svarta är också vackra :) jag vet inte om man kan blanda färgerna?

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Elin16
2/18/17, 7:21 PM
#44

Hade svarta sorgmantels teror och dom var jätte aggressiv dem pt allas fenor och gick på alla i stim, lugnade ner sig efter att Gurami hannen tufsat till en av dem ;()

mimåne
2/18/17, 7:29 PM
#45

Man kan blanda dem Fia81 men fullstora stim av vardera art är nog ändå att föredra. Hur avkomman blir om de korsar sig vet jag däremot inte.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fia81
2/18/17, 7:48 PM
#46

#44 Jo jag har hört att dom kan vara lite bångstyriga :) Men jag tror dom kommer fungerar bra med mina corydoras. Det blir bara dessa två arter i detta akvarium. Vilken tur att dina lugnade ner sig :) #45 Tack mimåne vad intressant, jag undrar hur en korsning ser ut :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Draken
2/19/17, 9:19 AM
#47

Jag har sett att de kan vara lite aggresiva ja, men de går i stora akvariumet och där är det ciklider, båda ganska stora och lite mindre. De ger sig inte riktgt på dem, det vågar de inte för då får de en käftsmäll, Scraperhannen smackade till den ena från början, sen har de förhållit sig lugn :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2/19/17, 11:46 AM
#48

När jag hade sorgmanteltetror så tyckte jag de var den lugnaste tetran jag någonsin haft. Förutom maten så gjorde de inte en fluga förnär. Stod och guppade lugnt och stilla på sina ställen. Det intressanta var att de alla hade intagit varsin plats i akvariet som var deras egen. Precis som ett litet revir. Efter t.ex maten så simmade de alltid tillbaka till sin egen plats och höll sig där. 

Korsar man de två färgerna så skulle jag tro att avkomman får antingen den ena färgen, eller den andra. Beroende på vilken som är mest dominant.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: