Annons:
Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 1058 ggr
hund_katt
2017-02-09 09:47

fel att blanda endler/guppy

Anses det fel att föda upp hybrider mellan Guppy och endler? Läst ett par människors åsikt om att de inte tycker det är ok, men finns åsikter till allt. Så hur ser det egentligen ut? Är det fel tycker ni?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
[Tinitusan]
2017-02-09 10:04
#1

min personliga åsikt är att man inte alls behöver vara så fixerat negativ i den frågan. Många argumenterar för biotop kar och viltfångat etc, men sanningen är att man kan utan problem blanda så länge man tar hansyn till de individuella arternas krav på pH/temp/temperament etc.

Dock måste man vara väldigt tydlig med att det är just hybrider man har om man ger sig in på att odla, men att mixa vid odling kan vara riktigt roligt, genetik är facinerande!

Maleficum
2017-02-09 10:11
#2

Kan hålla med Tinitusan, speciellt angående att vara ärlig, speciellt om man säljer eller ger bort, att det är hybrider.

Sen kan man ju tänka på att de flesta odlade Svärdbärare ju i grunden är korsningar med Platy. (Fast de är väl kanske närmre släkt med varandra).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Tinitusan]
2017-02-09 10:20
#3

mycket av de arter vi idag tar förgivet i handeln är just hybrider, slöjstjärt är ett exempel. 

Man kan också om man har utrymme och tid och vilja ge sig in i mer selektiv odling även inom en art, genom att sortera tex guppys kan få fram väldigt trevliga nya färg och formvarianter.

Draken
2017-02-09 15:58
#4

Jag anser inte alls att det är fel att blanda Guppy och Endler. Jag har gjort et själv, men håller helt med Tinitusan och Maleficum, man måste vara ärlig om man säljer/ger bort dem, och tala om att det är hybrider.

Ibland tror jag tom det kan vara en fördel för avkomman att man korsar, Endlerstammarna är, än så länge, betydligt starkare och "friskare" än "vanliga" Guppy, så avkomman kanske får "bättre kvalitet" och är friskare än om det är bara "vanlig" Guppy.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

hund_katt
2017-02-09 19:02
#5

Tack för svar och era åsikter! Håller helt med er och skulle jag sälja så ska man självklart säga att det är hybrider. Och jag tror med att avkommorna blir friskare, plus att man förhindrar inavel

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

-Cissi-
2017-02-09 19:06
#6

Jag tycker det är roligt med hybrider! Man vet aldrig vad dom får för färg och tycker det blir friskare och stakrkare individer! Nu håller jag på och korsar olika endlerhybrider med vildguppys och vanliga endlers.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annons:
mimåne
2017-02-10 12:42
#7

Jag tycker inte heller att det är fel att korsa de två, men precis som de andra säger så håller jag med om att det är väldigt viktigt att man är tydlig med att de är hybrider om man skulle vilja sälja dem.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

surikatflicka
2017-02-11 16:19
#8

Jag håller precis med de andra jag också. 🙂

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


Upp till toppen
Annons: