Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 1044 ggr
Drakellen
2017-02-06 16:16

En kampfisk för mycket?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej, jag behöver hjälp lite råd om min kampfiskhane.

Jag köpte mitt akvarium för två veckor sedan, inkört och klart med ett gäng tetror inneboende. Utöver det så köpte jag tre vita mollys, två malar och en mal. Allting gick frid och fröjd till jag för några dagar sedan fick vita prick på mina mollys (håller på med medicineringen nu). Jag hade läst på det jag trodde var tillräckligt om kampfiskar innan jag köpte min, och fick ingen hjälp eller information överhuvudtaget i affären, och nu börjar jag misstänka att min kille inte alls är bra i akvariet. Han har inte verkat öppet aggressiv mot de andra (som jag har sett under dagtid) men två tetror har försvunnit spårlöst.

Utöver det kom jag idag hem till synen av en av mina mollys med ett öppet sår på kinden och riven stjärtfena. När jag läste på om kampfiskar i “månadens fisk” inlägget så tror jag att jag har fel miljö för en Kampfisk, vill inte att varken han eller de andra firrarna ska lida. De kanske fick vita prick för att han stressade dem eller något liknande?

Så min fråga är om ni tror att det går att ha kvar honom utan fler missöden och om det inte gör det, var ska jag göra av honom.

(Mitt akvarium är på 104 liter, en del växter och dekorationer och temperaturen är på 24 grader, bilder följer)

Annons:
fiskälskarn00
2017-02-06 16:20
#1

Det är inte bra att ha en Kampfisk hane med massa andra fiskar.

Gal1

love-child
2017-02-06 16:29
#2

Jag gjorde samma misstag. Det fungerar tyvärr dåligt. Se om du kan få lämna tillbaka fisken. Han stirrar säkert upp alla i akvariet och det är inte bra. Jag fick göra mig av med min hane. försökte ha honom i ett eget akvarium men jag tyckte inte att det va särskilt snällt heller då han hela tiden la sig uppe ibland flyt växterna. Ring affären som du köpte honom i å fråga som sagt om han kan få flytta tillbaka. Lycka till.

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Elin16
2017-02-06 16:33
#3

En Kampfisk hane ska gå ensam dem mår inte bra av att leva med andra fiskar

Drakellen
2017-02-06 17:06
#4

Okej, tack så mycket för hjälpen. Ska försöka få tillbaka honom. Håller ju dock på med att behandla för vita prick just nu, den behandlingen måste avslutas innan jag kan flytta honom, eller hur?

fiskälskarn00
2017-02-06 17:21
#5

#4 

har du inget annat akvarium du kan sätta honom i, det kan gå fort innan fiskarna ryker tyvärr :/

Gal1

fiskälskarn00
2017-02-06 17:21
#6

Men riktigt fint akvarium, verkligen!

Gal1

Annons:
Draken
2017-02-06 17:49
#7

Du kan inte lämna tillbaka den under medicineringen i varje fall, sen är det frågan om butiken vill ta tillbaka honom diorekt efter ett utbrott av Vita prick ..Jag vet att butiekrna här skulle inte göra det.

Det bästa råd jag kan ge dig i dagsläget, är att försöka få tag på ett mindre akvarium till som du kan flytta över honom till, annars är risken att du inte har några andra fiskar kvar om några dagar :(

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Erratic_Eagle
2017-02-06 21:35
#8

Det räcker med typ ett 54 liter till en kampfiskhane. vet ej om man kan ha några räkor eller snäckor som städar bort alger åt dig också!?

mimåne
2017-02-08 11:39
#9

Beklagar omständigheterna med fiskarna. Ingen rolig situation.

Problemen du beskriver i akvariet, med sår på fiskarna och individer som försvunnit spårlöst. Det låter absolut som något kampfisken kan ha orsakat. Det glädjer mig att höra att du läste i månadens fisk om kampfisken och där fick reda på att den nog inte passar i ditt akvarium. Med den insikten kan du göra situationen bättre för alla dina fiskar.

Jag skulle råda dig till att fortsätta behandlingen mot vita pricksjukan och så fort den är klar flytta på kampfisken till ett nytt hem. T.ex genom att skänka bort den till djurbutiken. Du kan ringa och höra redan nu om de kan tänka sig att ta emot honom.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: