Annons:
Etikettmalar
Läst 1907 ggr
Ejjah
2017-01-23 23:32

Hjälp! Nått fel med min ancistrusmal

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har precis startat upp mitt akvarium (haft det i 2 veckor) och märkte för 2 dagar sen att min hona har blivit väldigt tjock :o första tanken va om det kunde vara rom? Men är så okunnig på just malar. Någon som vet vad det kan vara?

Annons:
Fia81
2017-01-24 06:49
#1

Ser ut som förstoppning tycker jag.

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Elin16
2017-01-24 07:02
#2

Buksot teor jag som är en typ av förstoppning..

Ejjah
2017-01-24 07:53
#3

Okej vad finns det jag kan göra åt det? Finns det nån mat som kan hjälpa?

Lillyrod
2017-01-24 07:56
#4

Kokta skalade ärtor. Om du kan få den att äta lite kan det hjälpa att få loss i magen. Annars finns det inte så mycket man kan göra tyvärr.

Bukvattensot och förstoppning är inte samma sak.

Ejjah
2017-01-24 08:03
#5

Okej tack för era kommentarer :) ska prova det idag, finns det något att tänka på för att det inte ska hända med min hane också? Så tråkigt när dom inte mår bra :(

Erratic_Eagle
2017-01-24 08:19
#6

hur stort akvarium har du??

Annons:
Lillyrod
2017-01-24 08:22
#7

Servera dem lite ärtor nu och då så att magen hålls igång. Det är nog det enda du kan göra : )

Erratic_Eagle
2017-01-24 08:25
#8

ärtor kanske jag borde ge dem😉

[Tinitusan]
2017-01-24 09:37
#9

svårt att säga, det kan vara en kombination av att hon är romstinn o förstoppad, men precis som Lillyrod säger så är kokta skalade ärtor kanon för förstoppning men även som mat överlag, har du rötter i ditt kar?

Maleficum
2017-01-24 11:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Snor tråden eftersom det känns som samma ämne:

Undrar om det inte är samma som min brorsas Ancistrus råkat ut för? En de hade tidigare (inte den på bilden) fick också svullen mage och senare börja ögonen poppa ut på den (så de avliva den).

Vad kan det bero på att de har stopp? Finns det något förebyggande man kan göra eller är det bara att försöka behandla när det dyker upp?

Själv har jag aldrig råkat ut för det, däremot är en av mina honor anorektisk (spelar ingen roll hur mycket man matar, hon är alltid sjukligt mager).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Tinitusan]
2017-01-24 11:26
#11

det är ibland svårt att avgöra om en hona är romstinn eller förstoppad, en välgödd hona kan utöver en tjock full mage också producera mer ägg vilket gör dem STORA innan de lagt romen. Samtidigt ser de otroligt magra ut efter de tryckt ut romen och det tar då ett tag innan de ätit upp sig igen.

Lillyrod
2017-01-24 11:27
#12

Eftersom de behöver en bra rot att gnaga på för att matsmältningen ska fungera så undrar jag om de behöver en ny rot när det blir så här.

En relativt ny mangroverot släpper ganska mycket bråte det ser man ju på sanden runt den. Då är den säkert lätt att gnaga på. Jag har en väldigt gammal mangroverot som många malar suttit på och den är numera helt slät. Jag skulle inte tro att de kan få bort något från den. 

Bara en fundering men allt går ju att prova. Ny smaskig rot är kanske boten och den behöver ju inte vara så stor om man inte vill : )

mimåne
2017-01-24 11:30
#13

Din fisk visar tecken på att må dåligt i ett nystartat akvarium som bara har varit igång i två veckor. Jag tycker att det är av yttersta vikt att du kontrollerar akvariets vattenvärden, främst nitrit / No2. Nitritförgiftning är väldigt vanligt i början och speciellt känsligt är akvariet de två första veckorna efter uppstarten. Det är dödligt för fisken och får du för hög nivå nitrit i vattnet är det ett stresspåslag för fisken, vilket i sig kan ge upphov till sjukdomar.

När gjorde du vattenbyte senast?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
[Tinitusan]
2017-01-24 11:32
#14

ett bra tips angående malar som behöver fiber i form av cellulosa är detr nya fodret Repashy, det är dyrt men man kan kombinera fiber/animaliskt/algbaserat efter behov vilket kan vara bra i de lägen man ser att en mal är extra svullen eller extra smal tex.

Draken
2017-01-24 12:08
#15

Överlag är en blandat diet viktig fr fiskarna, mina malar har dels rötter att tugga på, de får vanliga algtabletter och de får även köttbaserade tabletter (algae wafers mix). Grönsaker, som t.ex ärtor, zuccini, broccoli etc) får de en gång i veckan. Jag har olika sorters foder till alla mina fiskar, kör endast GVG-mixen som flingfoder.

Är även inne på samma spår som Mimåne här, ang. vattenvärdena. Kolla med dropptest och inte stickor, stickorna kan ge felaktigt resultat.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Ejjah
2017-01-24 13:18
#16

Tack blir så glad att så många försöker hjälpa mig :) Jag har ett 110 l akvarium och köpte en väldigt stor rot och 2 små rötter som jag la i någon dag innan samhället flytta in, han i affären sa att vi inte skulle byta vatten de första 2 veckorna men känns som vi bör göra det. Ska till akvarieaffären idag och se om dom har så jag kan testa vattnet.

Elin16
2017-01-24 15:34
#17

I början är de som viktigast att byta vatten 1 gång i veckan för att hålla nithriten nere…

[Tinitusan]
2017-01-24 16:40
#18

oj ja det är lite fel, man ska inte byta för mkt vatten för det stör den bakteriekultur som håller på att byggas upp i ett nystartat kar, men det är närmast ännu viktigare att inte byta för lite då nitrit är det som oftast tar död på fiskar hos nybörjare.

mimåne
2017-01-24 20:09
#19

Ojdå.. Har det gått två veckor sen ni startade akvariet med fisk och det inte har blivit gjort ett enda vattenbyte ännu så är det nog stor chans att det är nitritförgiftning i akvariet nu. Om jag vore dig skulle jag göra ett vattenbyte nu direkt eller så fort som möjligt, på 30%. Därefter till djurbutiken och köpa ett dropptest för nitrit/No2, inte sticktester.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Erik97an
2017-01-24 21:28
#20

Vattenbyte ska ske från början när man skaffar fisk till akvariumet. såfort de skitar ner & gör sina behov bildas nitrit vilket är farligt för fiskar. vattenbyte minst 1 gång i veckan! 🙂 JÄTTEVIKTIGT för att slippa massdöd.

Vattenbyten gör man 1 gång i veckan '' ( beroende på fisk ) ''

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Annons:
Lillyrod
2017-01-24 21:35
#21

Inte minst en gång i veckan och inte beroende på fisk utan en gång i veckan. En eller två dagar plus eller minus är ingen fara men rutiner är bra : )

Erik97an
2017-01-24 22:16
#22

#21 helt rätt, bara jag som slarv skriver.

menade att man byter 25-30% i veckan medans vissa fiskar gör man större vattenbyte på 🙂

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Denna kommentar har tagits bort.
Ejjah
2017-01-26 11:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Tänkte jag skulle göra en uppdatering på hur det har gått:) det va inget fel på vattnet men har bytt vatten och testade ge dom gröna ärtor dom fungerade perfekt, alla fiskarna älskade ärtorna och såhär ser min hona ut nu så tycker hon ser bra ut:) så tack till alla för era svar 😄

Lillyrod
2017-01-26 17:54
#25

Vad roligt att ärtorna var populära och förhoppningsvis så hjälper det till att hålla magen igång på fiskarna också : )

mimåne
2017-01-26 17:59
#26

Vad skönt att höra att vattnet var bra och att de ville äta ärtorna. Vi får hålla tummarna nu för att det hjälpte din fisk. Kanske är det mina ögon bara men jag tycker den nästan ser lite smalare ut på den nyare bilden =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
2017-01-26 19:27
#27

kanon =)

Annons:
Ejjah
2017-01-27 12:01
#28

Nej jag håller med dig! Tycker också hon ser smalare ut och hon verkar definitivt piggare nu 😄

Erratic_Eagle
2017-01-27 14:48
#29

Kul

Draken
2017-01-27 17:46
#30

Härligt att det verkar fungera :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2017-01-28 10:37
#31

Så skönt att höra. Det gjorde du bra =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: