Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 766 ggr
CorneliaAndersson
2017-01-23 08:51

Inspiration!

Hej vänner!

Det här med akvarium har visat sig vara extremt kul och nu har även min syster funderingar på att skaffa ett kar! Lite fuskigt är det, då hon har plats till ett större kar än mig *morr* haha.

Men, nu till det roliga! Hon vill ha mycket grönt! eller ja, vi vill. Akvariet kommer bli delvis mitt ;)

Har kollat 'bonsai-träd', men, är det en gren, som man själv 'pyntar' med grönt?

Vi skulle så gärna vilja ha så det ser ut som en stor gräsmatta, med sten, träd, 'sandfall' och sådär.

Någon här inne som har ett 100+ liters kar med ungefär samma 'tema'? Bilder mottages hemskt gärna! :D

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
Lillyrod
2017-01-23 09:11
#1

Träd får man göra själv med hjälp av rötter och mossa. Det du pratar om är aquascaping och det är svårt. Jättesvårt tom. 

Jag tror bara det har varit en medlem här som försökt med det. 

Här har du en länk till Tropicas inspirationskar. Varsågod och dregla 😃

http://tropica.com/en/inspiration/

CorneliaAndersson
2017-01-23 09:31
#2

Åhh! Tack! :D

Jisses vad fina, allihop! Känner genast att jag kommer behöva många kar 🤪

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

mimåne
2017-01-23 10:24
#3

Det är bra att ha drömmar och inspiration om hur man vill inreda det. Jag tycker absolut att ni ska försöka men vill ge er några råd innan. När man googlar kan man hitta hur många akvarium som helst som är vackert inredda på det här viset med grönskande mattor och träd. Men faktum är att det är väldigt svårt att få till det så. Inte bara att det ska se snyggt ut, det är levande växter det handlar om som man ska få att överleva. Bara den biten är svår.

Växter som ska växa på botten och bilda en matta kräver rent generellt mycket mer än andra lättskötta växter. De kräver mycket ljus så en bra belysning som verkligen når ner till botten är viktigt. Det funkar inte med vanliga akvarielampor som följer med i ett startpaket. De behöver också mycket näring. Inte bara en heltäckande flytande växtnäring utan även trycksatt Co2.

Jag skulle råda er att läsa på om vad er projekt verkligen kräver före ni sätter igång. Främst om växterna =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

CorneliaAndersson
2017-01-23 10:31
#4

#3 Tack!

Jo självklart ska vi läsa på lite. Men jag tänkte om man hittar något man vill ha, så är det lättare att läsa om just de sakerna :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

mimåne
2017-01-23 21:12
#5

Det har du så rätt i =) Samtidigt är det också bra att veta vilka förutsättningar man kan ge växterna för att de ska trivas. På så vis kan man börja planera vilka arter man vill ha och hur man kan inreda akvariet =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: