Annons:
Etikettallmänt
Läst 848 ggr
Cecilia.S
2017-01-22 21:26

Min förslag-tråd

Här skapar jag nu en tråd om olika förslag, råd och framtida planer/idéer. Jag godtar alla era kommentarer varmt ;-) En tråd "bara för att", dela våra fisk-tänk mellan varandra och kanske få något skratt eller tips/inspo. Vi kan börja med frågan kring vad NI hade gjort för ändringar i mitt kar, om det vart ert? Ändringar av inredning, vilka fiskar osv… :-p Juwel Rio, 240 liter. De fiskar som är tänkta att ha i just nu: Ett Stim kardinaltetror, ett par fjärilsciklider. Ev. någon Guppy. Vilka fiskar hade ni valt att tillägga och/eller flytta på för att få karet till det ni skulle ha? :-) (OBS: kan hända att delar av era förslag/idéer nappas av mig eller någon annan i framtiden.)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Cecilia.S
2017-01-22 21:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bilden ville inte hänga med… :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Hyrule
2017-01-22 22:26
#2

En eller två malar av något slag skulle jag ha i, tycker att dom är både fina, finurliga och ger variation i karet :)

Draken
2017-01-23 10:17
#3

Skulle välja bort Fjärilscikliderna och ta någon annan dvärgciklid istället. Kanske Boliviansk fjäril. eller någon apistogramma. Bågfenorna är också snygga.

Vill du ha någon större ciklid, så skulle scalarer passa jättebra, lite diff neråt på vattenvolymen iofs, men eftersom karet är ganska högt så är inte det några problem. Men med scalarer i karet, så kanske du måste välja bort Kardinaltetrorna också …Och det kanske inte är så populärt ;)  Tror inte Guppy skulle fungera med scalarer heller, så det kanske var en dum ide 🤐

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2017-01-23 10:29
#4

Åh så mysigt och fint akvarium =) Om det vore i mina ägor, så hade jag försökt få växterna och inredningen att smälta samman lite mer. Stenarna i bakre hörnet tycker jag är fina och färgen passar bra in i akvariet mot den svarta sanden du har i mitten. Jag hade velat se fler sådana som band samman inredningen på ett naturligt sätt =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Elin16
2017-01-23 16:26
#5

En fråga här mitt i allt, har du 3D bakgrund eller poster? Isåfall vart får man tag på dem?

Draken
2017-01-23 17:12
#6

Ser ut som en Slim-line bakgrund ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Cecilia.S
2017-01-23 17:35
#7

Vi har slimline från BTN, 3 delar som vi har anpassat till kar och pump. Finns t.ex på zoo.se och hornbach, mellan 300-500 kr per del tror jag. Ca 50x50 cm :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2017-01-25 16:17
#8

#3 Rovfisk, vilka ytterligare fiskar hade du velat se i karet då, om tetrorna och guppygänget inte var kvar? Alltså någon fisk som passar med fjärilsciklider och scalarer. Lite samma spår som vi varit inne på, men som jag inte kommer på några härliga fiskar som passar till… :-) 

#4 Vi ska ta upp den nya roten och skölja av den i helgen, då kanske stenröset sprids ut lite mer… :p

#2 Håller med, malar är underbara.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2017-01-25 16:57
#9

#8 Ett tetrastim med högryggade tetror. Typ kongo, fantom eller Rosentetra skulle jag vilja se ;) Kanske en liten flock corydoras av något slag på botten ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2017-01-25 17:23
#10

#8 Tack ;-) Ska jag vara helt ärlig har vi diskuterat både fantomtetror och kongotetror här hemma. Haha :-) En mindre del av karet har ju tyvärr lite mer "grus" (det svarta), då funkar väl inte corydoras? Annars är albino corydoras superhäftiga, även panda, enligt mig! Hur är kongotetran, tycker du? Någonsin haft den? Mig veterligen är den ganska stor, vi har ett ca 400 liters på skolan med b.la. ett stim av dessa i. Är dom tåliga?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Erratic_Eagle
2017-01-25 19:08
#11

Vet ej om dessa arter går ihop men några skalarer, någon Eldstjärt, ett stimm Praktbotia och någon Ancistrus. Eller afrikansk snöcklekare😋 Inredningen tycker jag är fin. Lycka till😀

Fia81
2017-01-25 19:26
#12

#10 Corydoras panda är min favorit :) Är gruset vasst?

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Cecilia.S
2017-01-25 19:56
#13

#12 Nej, inte särskilt vasst. Grus på ca 1/10 av botten :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Cecilia.S
2017-01-25 20:42
#14

#11 Tack :-) Praktbotier skulle växa ur vårt kar, men eldstjärten är ingenting som jag har funderat på tidigare. Blev dock lite nyfiken på den nu… :p Någon som har erfarenhet av Eldstjärten? Funkar en sån med t.ex Scalarer, corydoras, någon mal och fjärilsciklider i ett 240 liters?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Fia81
2017-01-25 20:51
#15

#13 Ååå jag vågar inte råda dig här. Men vi hoppas någon mer svarar som har lite mer koll på just corydoras :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Denna kommentar har tagits bort.
Erratic_Eagle
2017-01-25 21:04
#17

Oj kollade upp mer om Praktbotia och såg att den blir jättestor. Men pakistanbotia ska passa i ditt kar😉

Draken
2017-01-26 12:45
#18

#10 Kongotetran är mycket fredlig och stimmar fint. De ger även lite färg i karet, eftersom de skiftar i blått och grönt. De är dock lite dyrare i inköp, och man ska ha ett stim på minst 6-8 stycken, gärna fler.
Det går alldeles utmärkt att ha dem i ditt 240 liters :)

#14 Jag skulle avråda från Eldstjärt. Som ungdjur kan det fungera, men de ärväldigt aggressiva och revirhävdande, och de bör gå med "hårdare" arter. Scalarer, Corydoras och Fjärilar är inget lämpligt sällskap till den.

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5520123ace12c4471a006c54-eldstjart

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2017-01-26 12:54
#19

Tack :-) #18 Vet du om dom är känsliga? Vi vill helst inte köpa in ett stimm som vi bara har två individer kvar av efter några veckor. Som det är med andra stimfiskar, trots bra värden.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2017-01-26 13:32
#20

Jag har inte upplevt dem som speciellt känsliga, snarare tvärt om :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Cecilia.S
2017-01-26 14:09
#21

#20 :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Erratic_Eagle
2017-01-26 14:10
#22

🙂

Upp till toppen
Annons: