Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 2137 ggr
Cecilia.S
1/22/17, 7:52 PM

Scalarer

Jag har gått och blivit nyfiken på Scalarer. "De majestätiska fiskarna" som jag tyckte var vattnets ledare (andraplats efter Nemo såklart) när jag var liten. ;-) Hur upplever ni att dessa fiskar funkar i ett sällskapskar, hur stor vattenvolym behöver dom för trivsel och hur ska akvariet vara inrett etc? Bifoga gärna bilder på era Scalarer i kommentarsfältet. :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
mimåne
1/22/17, 8:54 PM
#1

Jag kan förstå att du blivit intresserade av Scalare =) De är verkligen vackra och även intressanta fiskar. Absolut inte mindre akvarium än 300L är vad jag tycker. Höjden är viktig på akvariet också. De behöver kunna sträcka ut sig ordentligt när de växer för annars finns det risk att fenan kroknar. Om du klickar på ordet Scalare så kommer du till vår artbeskrivning av fisken.

Arten är fredlig och passar bra i sällskapsakvarium, men bör inte hållas med mindre, långsmala fiskar som t.ex Neontetra. Scalaren är trots att en köttätare och då slinker gärna en Neontetra ner.

De hålls i par, eller i grupp. En del individer kan vara mer aggressiva än andra men rent generellt är arten fredlig. Färgvarianter är t.ex Naturfärgad, guld, koi, rök, platinum, altum. Det finns också odlingsvarianter som har slöjfenor.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
1/22/17, 9:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har scalarer i mitt 240 liters, men det akvariumet är 54 högt, så det fungerar. De skall ha minst 50 cm på höjden, som tom är viktigare än längden på akvariumet. De är inga aktiva simmare, glider mest bara runt och är snygga ;)

Just nu har jag bara 3 ganska stora, en grå/zebra, en Guld (gammal hanne) och en smoke (eller rök som Mimåne skriver).

De kan hållas i sällskapsakvarium, men inte med långsmala fiskar, de blir mat om de är mindre än scalaren. Det är en rovfisk (det är de flesta ciklider) och de äter småfisk om de får möjligheten.

Vissa individer kan vara hemska fenbitare har jag märkt, så undvik även att ha dem med fiskar som har långa fenor. Slöjvarianten skall du undvika helt, de är framavlade med slöjfenor, och de har ganska svårt att styra i vattnet, eftersom de i grunden har ganska långsträckta fenor.

Bifogar några bilder på färgvarianter jag har-/ har haft 🙂

Zebra. Finns här nu

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/22/17, 9:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Guld. Min gamla hanne

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/22/17, 9:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Smoke (eller rök om man föredrar den benämningen) En av mina.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/22/17, 9:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Dantum "cream red eyes" (har haft)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/22/17, 9:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Platinum (har haft)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
1/22/17, 9:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Marmor (ett par som jag har haft)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/22/17, 9:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Två varianter av slöjformen (har även haft dessa, men det är ett köp jag ångrade sedan och kommer inte göra om det misstaget).

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
1/22/17, 9:17 PM
#9

Tack för länken till artbeskrivningen Mimåne! Ursnygga bilder, rovfisk :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Hyrule
1/22/17, 10:34 PM
#10

Så otroligt vackra marmor scalarerna var!! (Vill kalla dem för dalmatiner:) Det är sånthär som är problemet med alla vackra fiskar--redan nu känner jag hur min hjärna jobbar med hur jag ska få plats m ett till kar+övertyga familjen om att det är en bra idé. O jag som inte ens hunnit starta upp det jag nyss fått hem -.- :D

Lizelda
1/22/17, 11:03 PM
#11

#8 Varför ångrade du dig?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Erratic_Eagle
1/23/17, 7:26 AM
#12

För att de med slöjfenor är framavlade och har svårt att styra i vattnet slarver rovfisk😋

Draken
1/23/17, 10:10 AM
#13

#11 De fungerar inte riktigt som de andra, de simmar konstigt eftersom de ar svårt att styra i vattnet, och de blir ofta hackkyckligar av de andra scalarena, eftersom de har, i scalarens ögon, ett avvikande beteende.

En scalar kan dessutom leva väldigt länge (har haft en hane som var närmare 10 år) men slöjfenorna blir ofta missväxta och dör i förtid.

Detta är min egen erfarenhet, det kan hända att någon annan har en annan erfarenhet av slöjfenorna, men inte jag.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: