Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 4114 ggr
Draken
2017-01-22 12:06

Mina akvarium och projekt.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag satt här och funderade, och kom underfund om att jag skall samla alla mina bildtrådar, berättelser och projekt i samma tråd, så därför startar jag denna nu.

Jag är en inbiten akvarist, fick mitt första akvarium av mina föräldrar i 1984, när jag fyllde 12 år. Så jag har haft akvarium, mer eller mindre, sedan drygt 30 år tillbaka.

 Från början hade jag bara mitt "Jättestora hav" på 150 liter, och jag tyckte att jag kunde ju ha precis vad som helst i det karet. Och naturligtvis gjorde jag alla nybörjarfel som tänkas kunde. Jag firade orgier i inhandling (fick även en bra slant i födelsedagspresent. Fick ca. 500 kronor, och det var en hel förmögenhet på den tiden ;) )

Jag handlade och handlade, när karet var fyllt med vatten och pumpen startat åkte jag och pappa iväg och skulle köpa fisk och växter. Jag kom hem med några ynka stjälkar med växter och massor av fisk, både Slöjstjärt. Guppy,platy och jag tror även jag köpte några tetror, tror det var Neontetra. Så ni hör ju, en blandning som absolut inte fungerar.

Det gick ju som det gick, det fungerade jättebra i några veckor, sen började fiskarna dö av och bara försvinna, och jag grät och funderade på vad som hade hänt. På den tiden hade jag ingen aning om vad ett nitrittest var, jag tömde hela akvariumet en gång i veckan, tvättade både gruset, pumpen och inredningen, byggde upp allt igen och tyckte det blev så snyggt.

Tillslut hade jag ju inga fiskar kvar, och då måste jag ju köpa nya. Jag tiggde pengar av pappa och han skjutsade mig till en helt ny affär som hade öppnat i dagarna. Jag var besviken på den andra affären, som hade sålt dåliga fiskar till mig, som bara dog 🤪

Han som ägde den nya affären, var en mycket kunnig akvarist, han hade haft akvarium sedan slutet på 60 talet, början på 70 talet och han kunde sina saker. Han hjälpte mig och talade om för mig hur jag skulle göra och vad som gällde om jag skulle få ett snyggt, fungerande akvarium. Han sa bestämt att jag kunde inte blanda slöjstjärtar med andra fiskar, som Guppy och tetror, han förklarade även att det fanns stor möjlighet att det var just slöjstjärtarna som hade tuggat i sig mina fiskar som bara hade försvunnit. Han talade även om för mig att slöjstjärtar skulle ha kallare vatten och de andra fiskarna jag ville ha skulle ha varmare vatten. Så jag måste välja, om jag skulle få det att fungera.

Så sagt och gjort, jag valde bort slöjstjärtarna. Då jag gick och strosade runt i affären och kollade på alla roliga fiskar, fick jag syn på det vackraste jag någonsin hade sett i fiskväg. Längst in i butiken fanns de, jag minns det som det vore igår. Där fanns ett akvarium med Scalarer, vackrare och ståtligare fiskar hade jag aldrig sett förut, och jag bara skulle ha dem. ( Nu får ni minnas att detta är över 30 år sedan, och att scalarena måste ha högre akvarium för fenornas skull, det  tänkte man inte på då.)

Hur som haver, så kom scalarena in i mina akvarium … och de finns än idag i mina akvarium. De kommer nog alltid att finnas i mina kar.

Det var lite bakgrundshistoria om hur jag kom in i den galna akvarievärlden, och allt sedan dess har det bara blivit värre…..Jag har som mest haft 9 akvarium igång samtidigt, i alla möjliga storlekar, från 40 liter till 720 liter. Jag har haft det mesta man kan ha i fiskväg, allt från pyttesmå mikrorasboror till stora bökiga ciklider och rovfiskar. Har även saltvatten.

I dagsläget har jag "bara" 5 akvarium igång, samt akvaterrariet, där sköldpaddorna bor. En uppsummering av vilka kar jag har, står längst ner i inlägget.

I den här tråden tänkte jag att ni medlemmar skulle få en liten inblick i hur det ser ut i vattenvärlden hemma hos mig, vad jag gör och vad jag hittar på för tok. jag har mycket projekt igång samtidigt mellan varven. Just nu är alla akvarium under uppbyggnad och konstruktion, ingen av dem är färdsigställda. Det skall flyttas in mer fisk och växter i vissa, ett skall rivas och byggas upp igen, när jag väl kommer på vad jag vill göra med det karet. Har 2 akvarieställningar som står undanstoppade, samt 2 akvarium (200 och 105 liter) som står helt tomma, vet inte om jag skall göra något åt dem, eller om de bara skall få stå där de står ;) Har ett möbelakvarium på 240 liter som jag skall ta hem, det är helt komplett, men står tomt just nu. Det har varit utlånat till sonens sköldpaddor, men han har köpt ett eget akvarium till dem nu, så jag kan hämta hem mitt :D

Uppsummering:

*520 liter. Här bor det endast ciklider och nån mal.

*240 liter. Här bor mina Scalarer (höjd 54 cm 😉 ) tilsammans med ett stim Kerritetra och en Channa

*225 liter. Saltvatten (inga fiskar än, endast sten och lägre djur)

*112 liter. Tomt för tilfället, ( endast pump och vatten) skall rivas och byggas om.

*60 liter. Nån guppyhona samt ett par Peacockgoby.

*375 liter. Akvaterrarium, två Gulbukade tjejer och en Reevestjej.

Min senaste tråd finns här, den låses nu när detta inlägg är klart.

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/57c4517a8e0e747aa300106d-akvarietrasket-har-hemma-4?discussions-1

OJJ blev ett långt inlägg detta, ni lär väl somna innan ni har kommit igenom, om ni ens orkar läsa inlägget 😛

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Lillyrod
2017-01-22 12:21
#1

Skojigt. Här ska man vara med för att se vad som händer : )

Fia81
2017-01-22 13:15
#2

Denna tråd vill inte jag missa, spännande :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Elin16
2017-01-22 13:49
#3

Spännande tråd! Följer!!

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Draken
2017-01-22 14:04
#6

Vad kul att ni vill följa tråden 🙂

Jag har precis knäppt lite kort på akvariumen som jag tänkte lägga upp, måste bara hämta dem från kameran först, så det kommer snart :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
molam
2017-01-22 14:30
#7

Sätter väl in en tass här med trots att jag är den som tvingas hjälpa dig när du sätter igång ;) SPECIELLT om du ska byta kar på något 😴

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
2017-01-22 14:49
#8

#7 Ja, men det är ju för att du är en höjdare på att fånga fisk i fullplanterade och fullt inredda akvarium, UTAN att riva allt 😃

Nästa projekt blir ålmalarna, och jag avundas dig inte som skall gräva fram dem från stenrösena 😛

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-22 14:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Nu har jag Plockat ut korten ur kameran, så nu tänkte jag posta lite dagsfärska kort 🙂

520 liter. Här bor det ciklider från afrika och centralamerika …Här huserar även 4 chokladciklider som jag inte har fått tag på, som egentligen skall bo i 240 litern.
Som tur är, så är de duktiga på att anpassa sig, Ph't i karet är egentligen lite högt för den sydamerikanska chokladcikliden, men det går bra. Det beror nog mycket på att de har varit i karet sedan de var riktigt små, så de har sakta vant sig vid en ökning av Ph värdet i karet. De får bo kvar så länge de tycks trivas.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

khaleesi
2017-01-22 14:57
#10

tassar lite här jag med! 👍

Draken
2017-01-22 14:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Här har vi då 240 liter. Här huserar mina scalarer, tilsammans med ett stim Kerritetra, och 3 odessabarber som har överlevt sedan jag fick massdöd pga. kommunens tillsättning av kloramin i vattnet tidigt i vintras.

Karet är 54 högt, så jag är inte orolig för scalarenas fenor ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-22 15:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

60 litern. Här bor ett par Peacock goby och nån guppyhona, Kommer förmodligen att flytta Guppyhonorna och köpa en eller två sorters Goby till.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-22 15:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#13

Här har vi lilla oscar. En pågågelciklid som jag fick ta över, han har inte vuxit nästan nånting sedan jag fick den, så jag vet inte vad det är för fel. Hen är pigg och glad och älskar mat, så hen får vara kvar så länge. Kommer förmodligen köpa en kompis eller två till honom, och de får sedan flytta till 520 litern, när de växer ur 240 litern, där de kommer gå på tillväxt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2017-01-22 15:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Odessabarb

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-22 15:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Kerritetra

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-22 15:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#16

Zebrascalare

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-22 15:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#17

Scalare. Smoke

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-22 15:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Guldscalare. Detta är en gammal herre, har haft honom ett tag. Skulle tippa på att han är kring 6-8 år gammal.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-22 15:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#19

Haplochromis sp. "Red back scraper" Hane och hona

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-22 15:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#20

Chokladciklider

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2017-01-22 15:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#21

Peacockgoby. Hane och hona

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2017-01-22 15:11
#22

Fina fiskar. Några lite mer ovanliga och det är roligt att se : )

Draken
2017-01-22 15:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Måste ha knäppt av kameran precis när hn vände sig och öppnade käften. Hittade bilden när jag gick igenom kameran och skrattade gott åt den …Den är faktiskt lite frän ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-22 15:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Moderplanta, Cryptocoryne wendtii "brown" såg att den har börjat skjuta skott utanför rotstocken :D

Molam lär ju bli lycklig, hon lär ju sno de skotten av mig när hon skall starta sitt nano 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-22 15:16
#25

#22 Tack :)

Red backen finns det ju inte alls många utav, det finns endast 2-3 uppfödare av den i hela Sverige och den är utrotad i Viktoriasjön där den ursprungligen kommer ifrån.

Annars är det väl egentligen ganska vanliga fiskar, möjligen att Gobyn är lite mer ovanlig, det vet jag faktiskt inte ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lizelda
2017-01-22 17:20
#26

#24 Det tror jag säkert att hon gör, vi känner ju båda henne rätt väl 😉 Den uppskattas väldigt här hemma i alla fall, nu har jag ju till och med fått hiva de gräsliga plastväxterna! 👍

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Hyrule
2017-01-22 17:38
#27

Så fina akvarium ♡ !

Annons:
Draken
2017-01-22 17:49
#28

#26 jag får nog hålla koll på mina växter, risken är väl  att hon nyper lite varstanns misstänker jag . Särskillt eftersom vi har ungefär samma växter som vi gillar bäst, och det växer på ganska bra i mina kar just nu 😉

#27 Tack :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
2017-01-22 17:52
#29

Muahaha Inte mitt fel att jag inte haft växtrika kar, när jag kan, då kommer det att vara Djungel! Tro mig, passa dina kar väl min käre mor… när du minst anar det 😈

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Hyrule
2017-01-22 17:58
#30

Haha, ja men växter kan ju vandra litet :p kanske inte ovanligt till ett helt annat kar till och med ;)

Draken
2017-01-22 18:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Sitter och funderar på 112 litern, vad jag skall göra åt den. Den är tom både på fisk och växter, men jag har snygga rötter i den. Är lite sugen på nån dvärgciklid, eller om jag skall flytta transvestitusen till det akvariumet (Ja, den heter transvestitus, närmare bestämt Nanochromis transvestitus, det är en västafrikansk dvärgciklid 😉)

Får fundera lite över detta, skall till Arken på Onsdag, så jag får kolla då om de har något intressant som jag kan ha i det karet :)

Så här ser karet ut i dagsläget i varje fall.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Elin16
2017-01-22 18:09
#32

Arken i sundsvall brukar ha sajica eller paletter inne så om du vill kör på någon av dom;) Båda dom är mina personliga favoriter;))

Draken
2017-01-22 18:12
#33

Jo jag vet att de brukar ha dem hemma, men jag tycker att 112 liter är alldeles för litet för båda de arterna. Paletter skall jag köpa, men inte till det här karet, utan de skall jag släppa ner i 520 litern.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Elin16
2017-01-22 18:40
#34

Ja men jag menade att du skulle kunna ha någon av dem där i.. aja kul att du tänkte köpa o sätta ned i 520litern

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
molam
2017-01-22 18:40
#38

Tetror…. i massssoooorrr =3 Eller Kanske Apistogramma? ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
2017-01-22 18:47
#39

#34 Jo jag förstog att du menade en av arterna ;) men jag tycker att 112 liter är för litet, oavsett vilken av dem man väljer :) var så jag menade :)

#38 Kanske inte tetror, men jag funderar på att flytta över Odessabarberna dit, de är bara tre nu men isf fyller jag på det stimmet med ungefär 7 till, och sen har jag även nån dvärgciklid med dem. Apistogramma, Munnruvare eller Bågfena :)

Vill ju ha rätt mycket växter i karet, så jag måste ju införskaffa det också …Tror faktiskt de har kampanj på växter både på arken och DK just nu, så jag skall se vad jag kan hitta på. Kan ju även nypa från mina kar också, lite gott och blandat ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-22 18:50
#40

Har nu bestämt ytterligare en art som skall ner i 520 litern, förutom ålmalarna. jag får hem 4 klätterfiskar på onsdag, kunde ha fått dem idag, men måste fixa täckglas först, annars så ligger de ganska snart på golvet under akvariumet  ;)

https://www.google.se/search?q=ctenopoma+acutirostre&client=firefox-b&biw=1920&bih=945&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj94o6ZptbRAhWD1iwKHQntBx8Q_AUIBigB

Ålmalarna går i Molams akvarium, så de skall bara fiskas upp, och eftersom de gärna gömmer sig i stenrösen, så tar vi nog dem när hon ändå skall tömma karet på Onsdag :)

https://www.google.se/search?q=%C3%A5lmal&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi6joufqNbRAhViD5oKHeF-AvYQ_AUICCgB&biw=1920&bih=945

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
2017-01-22 18:56
#41

Ålmalarna är ju så extremt söta ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Draken
2017-01-22 19:03
#42

Ja de är det 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

khaleesi
2017-01-22 19:17
#43

#40 Betällt två klätterfiskar också! :) Du får säga vad du tycker om dom sen när du får hem dom! :)

Draken
2017-01-22 19:41
#44

Jag har haft dem tidigare, och de är mycket intressanta varelser. Tänk bara på att det är en utpräglat rovfisk, och de kan öppna munnen ganska så ordentligt, och de är ganska hungriga på småfisk som får plats i munnen ;)

Du måste också ha täckglas över hela karet, de är utomordentliga hoppare, och kan lätt hoppa ur akvariumet. Det var därför jag inte tog hem mina idag, eftersom mitt stora kar är helt öppet ;) Vill inte ha dem på golvet, de är inte direkt billiga …Inte här uppe i varje fall ;)

Du kanske skall beställa en till också, de vill gärna gå i grupp om minst 3 stycken.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

khaleesi
2017-01-22 21:02
#45

#44 aha, läste att man inte skulle ha grupp eftersom dom ofta hittade en hackkyckling då. Men då får vi kanske beställa en till då nästa omgång. Dom ska gå på tillväxt hos mina channor sålänge är tanken och sen ska dom flytta till 720karet som vi får hem om några dagar där det är meningen att det ska vara ett rovkar. 😊

Draken
2017-01-23 09:16
#46

#45 De kan vara hyfsat aggressiva, det är därför de skall gå i grupp. Då konsentrerar de sig på varandra och inte alla andra ;) Det låter grynmt, men det är inte så illa som det låter. Jag hade 5 stycken förra vändan, och de tjafsade sinsimellan och jagade varandra ibland, men det blev aldrig några skador. De gav siig heller inte på de andra fiskarna. En kompis  hade bara en, eller om det var två (minns inte riktigt) hade stora problem med sin/sina, de gav sig på allt annat i karet och gaddade ihop sig mot de övriga, så det slutade med att de flyttade till mig ;) Och här var det inga problem.

720 blir perfekt för dem sen, och det är bra att du har dem i ett annat kar på tillväxt, de kan vara lite kinkiga på maten, jag vet inte om de du har beställt, äter "vanlig" mat ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-23 09:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Har fått tag på "äkta Gotlandssand" direkt importerat från Gotlands stränder :D Den skall idag tvättas grundligt och blir sen lagt i 112 litern.

Har nu bestämt att mina 3 Odessabarber skall få flytta till det karet efter uppstart, sen skall jag fylla på det stimmet med 5-7 stycken, och längre fram köpa nån trevlig dvärgciklid och införskaffa snäckor som får sköta renhållningen i karet :)

Sandtvätt står på schemat innan jobbet idag :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2017-01-23 09:21
#48

Tänk då på att inte ha några riktigt fina snäckor i det karet. Iallafall Apistogramma använder snäckor som snacks : (

Annons:
Draken
2017-01-23 09:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Fixade iordning stora karet igår kväll, ansade växter, klippte bort fula blad och klippte ner jättevallen så den ligger en bit under vattenytan.

Stora roten med Anubis fastvuxet på. Är som en liten skogklädd kulle, finns massa gömställen därinne eftersom det är en Redmore rot :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-23 09:23
#50

#48 Blir förmodligen posthornsnäckor. De får jag tag på i alla olika färger för lite och ingenting :) Vet inte riktigt vilken dvärg jag skall ha, skall kolla i butiken och på nätet för att se om jag fastnar för någon särskilld ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-23 09:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#51

Anubian som står på lilla roten blommar, synd bara att man inte kan låta blomman få vara kvar för länge. Är inte säker, men har hört att blomman stjäl kraft från moderplantan, och det vågar jag inte risikera …men snyggt är det ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-23 09:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Svärdsplantan växer så det knakar :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-23 09:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Jättevallisineria, ungefär 20-30 cm kortare än den var innan :p Klippte ner den igår, eftersom den sträckte sig en bra bit över ytan och skymde ljuset.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-23 09:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Idag ser karet ut så här ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

khaleesi
2017-01-23 10:37
#55

#46 Den infon vi har fått är att dom ska äta fryst och levande. Så vi hoppas att dom inte är för knussliga med det frysta. Annars så får vi väl se om dom också gillar syrsor som channorna! 😊

Annons:
Draken
2017-01-23 10:52
#56

Skulle tro att syrsorna kommer gå hem ;) Mina äter, tack och lov, vanligt foder med inslag av fryst ibland.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-23 11:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Första projektet i den här tråden då. 112'an skall ställas iordning 🙂

Bjuder på en bild på hur karet ser ut just nu

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-23 11:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Sanden har jag också hunnit tvätta. Det är en kalkrikare sand, direkt från Gotlands stränder ;) Mycket finkornig.

Jag kommer även lämna kvar endel av den gamla sanden, under den här nya, eftersom det är mycket gosiga och trevliga bakterier i den gamla sanden. Pumpen kommer också att få gå utan rengöring de första dagarna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Erik97an
2017-01-23 12:27
#59

fin sand 🙂 den är verkligen len & skön gotlands sand!

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Draken
2017-01-23 13:27
#60

#59 Jo, yngsta flickan borrade ner händerna i den, och det var nästan så jag fick lyfta bort henne, för sanden var ju så skön ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-23 13:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Akvariumet är under tömning. Har även köpt lite växter och 5 stycken odessabarber som skall få flytta ner i karet. Odessabarberna får "bajsa" in karet, sen kommer jag flytta de tre som är i 240 litern också.

Jag kommer krama ur filtret i pumpen som sitter där nu, det var dåligt flås i den, så jag måste rengöra den också. Sen lämnar jag även kvar hälften av den gamla sanden, under den nya …så jag är inte orolig för bakteriekulturen, för den finns redan i karet ;)

Skall även nypa av lite gälgräs och kanske lite hornsärv och sätta ner. Köpte visserligen snabbväxande växter nu, förutom javaormbunken, men mer av den varan kan knappas skada ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2017-01-23 13:37
#62

Spännande :-) Hoppas att dom kommer trivas.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Draken
2017-01-23 13:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

#62 Det hoppas jag med :)

Nu är karet tömt och rötterna urlyfta. Skall strax ta bort  endel av sanden som ligger i karet.

Två av rötterna, en Mopana och en mangrove. Upptäckte när jag tömde karet att det fanns endel skott av Javaormbunket på undersidan mangroveroten, deom har jag tagit loss och fäst i sprickorna ovanpå roten istället. Hoppas de växer till sig bra där ;)

Mopanaroten hade jag tänkt fästa mossa på och ställa upp den i bakre hörnet. Får hem 2dl. mossa på onsdag, så roten får stå i karet utan "mossbeläggning" isf. de här två dagarna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-23 13:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Red-moore roten. Denna är (som ni ser) lite större och väldigt spretig, skall sätta fast javaormbunken jag köpte idag på denna roten. Tror det kan bli ganska snyggt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2017-01-23 14:05
#65

Vi har fäst en javaormbunke på vår red-Moore rot. Fiskarna älskar det och snyggt är det också :p Så det tycker jag absolut att du borde göra! :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2017-01-23 15:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Roten med javaormbunken fastsatt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-23 15:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Helt tomt, endast med sanden i

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-23 15:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Med rötter och växter på plats. nu skall det bara fyllas 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2017-01-23 16:18
#69

Oj vad du jobbar.

Annons:
Draken
2017-01-23 17:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Har jag väl satt igång, så kör jag på oavbrutet, men jag har lite lång startsträcka ibland 😛

Nu är det klart, vatten är påfyllt och de 5 små Odessabarberna har flyttat in. De är lite tunna så jag funderar på att frångå mina principer och ge dem 1 granulat var ;)

Vattnet är fortfarande lite dimmigt, tror det är stendamm som flyger runt, har inte använt något medel så det är inte det. Kan iofs. vara infusorier också, det trivs ju bra i helt nytt vatten ;)

Ska dock he i lite Aquasafe, för säkerhets skull tror jag.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-23 19:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#71

Har knäppt lite kort på akvariumen nu ikväll. Det känns så skönt att alla är i full balans nu 😃

Odessabarberna har flyttat in i 112 litern. Har även lyckats med konsstycket att fånga upp 3 stycken i ett fullt inrett och fullplanterat akvarium, UTAN att riva nånting 😃 Så nu simmar det 8 Odessor i akvariumet. De jag hade innan blev jättelyckliga över att få fler kompisar, men man ser en tydlig storleksskillnad på de nya och de "gamla" 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-23 19:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

En av de nya. Vet ej om det är hane eller hona, eftersom den inte har färgat ut ännu.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-23 19:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#73

Nanochromis transvestitus. Hanen.

Honan ligger och trycker under en rot där de har grävt en grop, så henne lyckades jag inte fånga på bild.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-23 19:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#74

T Mina scalarer (två utav dem i varje fall ;) )

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-23 19:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Kerritetra

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-23 19:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

"Lilloscar"

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2017-01-23 19:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Här har vi Khumba, som också ville vara med på bild 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-23 19:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Smög även på syrran, Tindra, där hon låg och chillade i värmen 😛

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-24 19:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Nu äntligen har jag fått mina ålmalar (Channallabes apus)

De är så fula så de är söta. De ser ut som en kvarleva från urtiden 🤪

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-24 19:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-24 19:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Från påsen till skålen, sedan ner i karet ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
2017-01-24 19:52
#82

Mina söta fulingar 😍

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Fia81
2017-01-24 19:55
#83

Jag bara älskar dina bilder :) Ålmalarna är verkligen häftiga.

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Annons:
Draken
2017-01-24 20:10
#84

#83 Tack :)

Nu är det kvällsbelysning i karet dit de är flyttade, så jag kan inte knäppa mer kort på dem idag, dessutom så tog batteriet på kameran slut så det ligger och laddar (Måste ju ha ett fulladdat batteri, när jag får massa nytt imorron ;) )

Ska försöka knäppa bättre bilder på Ålmalarna när det är ljust i karet :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-25 15:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#85

Nu har jag fått hem mina Klätterfiskar 😃 De är fortfarande skygga, men jag har lyckats fått nåt kort på dem i varje fall :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-25 15:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#86

😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-25 15:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#87

En till ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-25 15:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

Vad är du för en konstig prick som inkräktar på mitt revir 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-25 15:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Jag gillar inte dig ….man kan nästan höra Nubilahanen svära åt inkräktarna…😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-25 15:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Min vackra pojke 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2017-01-25 15:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#91

Ålmalarna vill inte visa sig för kameran …taskmörtarna..

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

ElinvBorg
2017-01-25 15:49
#92

Klätterfiskarna måste jag säga föll mig i smaken, väldigt fina och intressanta 🙂

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Draken
2017-01-25 15:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Ena chokladcikliden

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-25 15:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

112 litern har klarnat upp ordentligt nu. är ganska nöjd med hur det blev.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

ElinvBorg
2017-01-25 15:55
#95

Så snyggt nu när man ser hur det faktiskt såg ut. Gillar verkligen redmooren med javaormbunken, hur satte du fast den? 🙂

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Lillyrod
2017-01-25 15:58
#96

Verkligen snyggt!

Draken
2017-01-25 16:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Ena v Odessabarbermna, en hona.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2017-01-25 16:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

60 litern. Fick riva och göra om, flyttade peacockgobyn härifrån, då de tuggade på Guppyhonornas fenor.

Har tre honor i det här karet, och idag kommer det förmodligen att komma fler, samt nån/några hanar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-25 16:11
#99

#92 Jo, de har ett mycket intressant utseende, för inte att prata om vilket beteende de har. De är så otroligt fascinerande. Just nu är de visserligen ganska skygga, men OJ vad jag ser fram emot den dagen de är "hemtam" i akvariumet 😃

#95 Hade en kompis på besök på förmiddagen, och hon frågade om jag hade köpt nytt akvarium …Hon såg hur det såg ut innan. Hon höll på att sätta sig rakt ner när hon fick reda på att det är samma kar. Sen blev hon stående där och titta 😂

Javaormbunkens rotstock har jag kilat ner i  sprickor i roten. Där det behövs, har jag använt rotens kvistar, och på ett par ställen fiskelina, att fästa växterna :) Fiskelinan kommer jag avlägsna när de har vuxit fast :)

#96  Tack 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fia81
2017-01-25 19:37
#100

#94 så snyggt. Jag gillar din rot med javaormbunken, ska nog härmas lite där :) #88 riktigt skön bild :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Draken
2017-01-25 20:36
#101

#100 Härma på du :)
Jo, jag tyckte bilden var riktigt skön ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-25 20:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#102

har varit och härjat i zoobutikerna nu på em. Blev lite påssjuka till tre av karen 😛Bara två som påsarna fortfarande hänger kvar i ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-25 20:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

Påsen med Guppy läckte, så det blev lite snabb inkoppning av dem. Jag köpte 3 hanar och 2 honor.

En av hanarna

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-25 20:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

En annan

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2017-01-25 20:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

En av honorna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-25 20:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#106

Gick och strosade i butiken och kollade i karen …och fick syn på dessa två skönheter 😍

2 st. Neonblue Scalare XL, i ett 100 liters akvarium tillsammans med flera andra halvstora. De skall med mig hem konstaterade jag bara rakt av ….Förstog jag väl sa expediten….visset att de skulle åka hem med dig om du kom in till butiken medans de var kvar……expedirens ord, tror de känner mig ganska så väl 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-25 20:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#107

En liten pleco ( Pterygoplichthys pardalis L021) fick också följa med hem

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-25 20:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

Ett eldbukspar är också här hemma nu.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
2017-01-25 22:11
#109

Min skrutt pleco! 😍

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
2017-01-26 01:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#110

Den är faktiskt min  Gjorde om lite i guppykaret idag. Lite ny fisk och nya växter, nu ska jag bara vänta på att det växer till sig

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-26 01:09
#111

Men bilden lade sig upp och ner, men klicka på den så vänder den sig rätt ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
usvead
2017-01-26 06:31
#112

#106 "De skall med mig hem konstaterade jag bara rakt av ….Förstog jag väl sa expediten….visset att de skulle åka hem med dig om du kom in till butiken medans de var kvar……"

Hmm det där känns bekant. Attans att man ska vara så förutsägbar 😉

Erratic_Eagle
2017-01-26 07:24
#113

Fint

Fia81
2017-01-26 10:10
#114

Vilken vacker scalar 😍 Guppykaret blev jätte fint.

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Draken
2017-01-26 13:20
#115

#112 😂 Ja, eller hur 😂

#113 Tack :)

#114 Scalarer är vackra varelser, och det är inte varje dag man får tag på sånna praktexemplar som jag fick tag på nu.

Jag gjorde ju ett fynd …"Neon-blue" kostar  skjortan, även som små här uppe, och jag fick bägge två för 400 😃

Ska se om jag kan knäppa lite bättre kort under dagen, de var ju kvar i påsen igår, och kom inte alls till sin rätt där. De är otroligt mycket vackrare 'än bilderna visar ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-26 17:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#116

Lite dagsfärska kort här då ;)

Mina underbart vackra sclarer som jag fyndade igår 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-26 17:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#117

Eldbuksciklid (Thooricthys meeki) Hane

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-26 17:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#118

Honan

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2017-01-26 17:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

Hämtade städpatrull till 112'an tidigare idag ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-26 17:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#120

Och såklart till 60 litern också ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-26 17:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#121

En av de nya guppyhonorna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-26 17:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

Snakeskin-hanen, också han ny

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-26 17:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#123

En annan av de nya hanarna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-26 17:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#124

Rättvänd bild på 60 litern, som den ser ut efter vattenbyte  lite omflyttningar :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2017-01-26 18:15
#125

Riktigt snyggt. Jag måste bara ta tag i mitt 222-liters i helgen. Algbekämpning pågår hela tiden men växterna där ser för bedrövliga ut. I de andra 2 karen växer det så jag ser knappt inte in i dem. Det kommer för mycket ljus in där det står tyvärr.

Annons:
Fia81
2017-01-27 07:18
#126

Å vilka fina bilder, vilke tur du hade med scalarerna :) Posthorn är är ju en super städpatrull men hur gör du för att hålla ner dom i ett bra antal? Gänget jag hade i dotterns 54 l tog helt över och tillslut var det ett snäckakvarium, hade man tur dök det upp en fisk :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Draken
2017-01-27 17:37
#127

#125 Det är skitjobbigt när algerna tar över, hade det problemet i både 60 litern och 112 litern, innan jag gjorde om nu. Jag satte ner massa snabbväxande växter, samt att jag har ett UV-ljus i beredskap, om det skulle behövas ;)

#126 Jo, jag hade en himla tur med scalarerna :D Jag tror det är svårt att styra upp förökningen av posthorn. Jag börjar med några stycken i ett eller ett par akvarium, sedan flyttar jag runt dem i de övriga, och skänker bort om det skulle bli för mycket ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-01-29 11:35
#128

Mina två Neonblue scalarer verkar vara två hannar, trots att de sa i butiken att det var en hane och en hona ;) men det misstänkte jag redan när jag såg de, att det var 2 hanar, ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-03 22:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#129

Var ju tänkt att guppyna skulle ha naten, men det struntade snäckorna högaktningsfullt i 😡

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hyrule
2017-02-03 23:51
#130

Otroligt fin guppyhannen m gula stjärtfenan är! O nya scalarerna är ju bara för söta! :)) Härligt att få se så många fina bilder!

Draken
2017-02-04 11:26
#131

Tack :)

Gula hannen är en snakeskin, och jag hoppas han skall lämna många avkommor med samma färger ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lilolizeit
2017-02-04 11:58
#132

#73 är ju helt galet fin!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
Draken
2017-02-05 10:36
#133

Jo, han är det. Tyvärr har han blivit ensam.😕 Står i valet och kvalet om han skall få en ny hona, eller om jag bara skall låta det vara, vet inte riktigt hur jag skall göra.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-05 19:26
#134

En liten filmsnutt på 112'an. Direkt efter matning. Det blir full fart i karet 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-05 19:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#135

Har knäppt lite bilder nu under eftermiddagen. Fick till några bra :)

"Big-Daddy" Den dominanta Odessahanen, han vill ha alla tjejer för sig själv och gud nåde den j****el som kommer för nära ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-05 19:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#136

Eldbuk (Thoricthys meeki)  hanen. Han har lite humör måste jag säga, han har inga problem att hävda sig mot de större ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-05 19:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#137

Samma bild, fast med annan redigering ;) Vilken skillnad lite skuggning och trixning kan göra 😛

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-05 19:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#138

De är duktiga tiggare, så fort man visar sig framför akvariumet så kommer de ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-05 19:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#139

Nej, inte samma bild …Inte ens samma fisk …De är lika bra tiggare alla 4 😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2017-02-05 19:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#140

Chokladcikliderna (Hypselecara temporalis) har vuxit på sig en bit. Nu börjar man kunna se skillnad på dem, både i färg och storlek …Kanske tom kan se könsskillnad snart 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-05 20:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#141

Neonblue Scalare. Ena hannen

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-05 20:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#142

Andra hannen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-05 20:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#143

Guldscalare, även detta en hanne.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-05 20:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#144

Den enda överlevande av de små jag köpte för ett tag sedan. Denna har vuxit på sig bra, och sträckt fenorna riktigt snyggt. Vet dock ej kön, hen är för liten för att man skall kunna avgöra det ännu.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-05 20:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#145

Kerritetra

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

khaleesi
2017-02-05 20:10
#146

Tycker dina scalarer är så fina! 😘 Hade också velat ha men vi har inget kar med tillräcklig höjd! 👎

Annons:
Draken
2017-02-05 20:16
#147

#146 Tack :)

Scalarena är …och kommer alltid att vara… mina absoluta favoriter :) Det finns många andra otroligt snygga och trevliga fiskar med intressanta beteenden, men scalarena är något särskillt.

Har alltid haft dem känns det som, jag har läst all information jag har hittat, jag har mycket erfarenhet, genom att jag har haft dem (oavbrutet) i så många år. Jag har rådfrågat andra erfarna scalareakvarister, om jag själv eller skriftlig information har kommit till korta. Absolut, jag har gjort mina misstag, men jag har lärt av dem och gör inte om dem. Så det känns som jag har lyckats bra med just scalarena :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

khaleesi
2017-02-05 20:21
#148

#147 Ja, du har verkligen lyckats bra med dom! 😊👍

Draken
2017-02-06 07:52
#149

Tack :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Elisabethantero
2017-02-06 13:51
#150

Ooooj va fina fiskar/bilder/akvarium!!! Jag blir verkligen inspirerad🐠👍

Draken
2017-02-06 14:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#151

Vad kul att jag kan inspirera någon annan :D Det finns ju en del att välja på i fiskväg och inredning ;)

Idag har jag fått ett jttefint växtpaket, väl paketerad och helt oskadda kom de fram. Tack så mycket Lillyrod 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-06 14:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#152

Jag har äntligen bestämt mig gällande hörnakvariumet, jag kommer konvertera det tillbaka till sötvatten, och bygga upp en scalarebiotop i det karet.

Tänkte tömma det under eftermiddagen nu, sen får det stå några dagar, innan jag kan göra så mycket mer. Tror jag har slut på sanden, och jag vet inte om jag har kvar några rötter jag kan använda. Vill dessutom helst ha Red-moorerötter, eftersom det blir snyggast med den plan jag har för akvariumet :)

Jag kommer uppdatera i den här tråden, eftersom det skrider framåt.

Så här (helt bedrövligt) ser det ut i dagsläget 😞

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-06 18:34
#153

Sitter och motar upp mig för att sätta igång. Skall riva Hörnakvariumet och starta om det som sötvatten, all inredning finns, växter nyper jag från de andra karen, plus att jag fick ett jättefint växtpaket i posten idag. Så det är egentligen bara att kavla upp armarna och börja, det som tar emot är att det kommer ta hela kvällen (och lite till)

Det skall tömmas fullständigt på vatten och sand (har varit saltvatten) sen måste jag dammsuga ut det sista, får inte finnas minsta lilla rest av korallsand eller levande djur i karet. När det är gjort, så måste jag rengöra hela karet inifrån och ut, samt göra ren pumpar och filter, och se till att det blir helt fritt från salt. När allt detta är klart, då kan jag börja om från början.

Jag vet precis hur jag vill ha det, och jag tror det kommer bli bra …bara det blir klart. De första som får flytta in är stimmet med Odessabarber, åtminstone hanarna …jag har en stackars hona…..och 7 hanar…. upptäckte jag, jag tror hon får gå kvar i 112 litern tills dess att jag har fått tag på fler honor, kommer utöka det stimmet med kanske 8-10 honor till, eller så låter jag honan få flytta och har bara hanar i karet (hanarna är mycket snyggare i färgen än honorna ;) )

När karet har kommit igång, så skall mina scalarer få flytta över pö om pö. har 5 stycken nu, och jag kanske flyttar dem i två eller tre omgångar, funderar på att låta gamla guldhannen få gå över sist, eftersom han är lite ilsken mot de andra, så får de andra möjlighet att bo in sig i karet innan gringubben kommer efter ;)

Nej, skall det bli gjort något, så inte kan jag sitta här och skrävla inte …Uppdateringar kommer eftersom.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Lillyrod
2017-02-06 18:35
#154

Vad bra att det kom fram på ett dygn och att brevet var helt 👍 Så vill jag se dem planterade med sen 😃

Fia81
2017-02-06 20:26
#155

#138 Helt underbar bild :) Guldscalaren är så fin. Det ska bli jätte roligt att se mer av hörnakvariet, heja heja nu :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Erratic_Eagle
2017-02-06 21:11
#156

Ladda upp mycket bilder så vi får se hur det går

Draken
2017-02-06 22:37
#157

#154 De ligger i vatten just nu. Det mesta skall ner i hörnan hade jag tänkt, mossan skall dock ner i de små akvariumen (den tänkte Molam norpa en tuss av också ;) )
Men det kommer bilder när allt är planterat och på plats :D

#155 Ja viss är de bara helt underbara. Så fort de ser mig (eller någon annan för den delen) komma fram till akvariumet, så står de där och "viftar med ögonfransarna" och tigger mat eller andra godsaker 😍

#156 Bilder kommer eftersom :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-06 22:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#158

Första bilderna kommer redan nu ;)

Tömt och helt urstädat, inte minsta lilla gnutta salt kvar 🙂

(Bild på hur det såg ut innan finns i inlägg #152)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Erratic_Eagle
2017-02-06 22:40
#159

Älskar skalarer. Ok😋👍😫

Erratic_Eagle
2017-02-06 22:41
#160

Den sista smileyn skulle ej vara där😅😎

Annons:
Draken
2017-02-06 22:42
#161

Ja du, här skall de få bo mina "små" ögonstenar. 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-06 22:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#162

Rötter som flyter …😓

Men det är inga problem här inte, man tager det man haver och knyter fast "sänke" på roten 😛

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-06 22:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#163

Roten och sanden i karet, det går framåt 🙂

Anubian har jag knipsat av från moderplantan i stora akvariumet, de har fina rotstockar, och det kommer nytt hela tiden 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-06 22:48
#164

Jag har funderat på hur jag skall "fylla ut" botten på karet. Jag tänkte använda i huvudsak sånt jag har hemma, och jag skulle vilja ha en Red-moore rot i det här karet. Det var då jag kom på tanken att, roten som står i 112 litern är ganska stor, och det är dessutom fäst javaormbunke på den. Den roten skall jag knycka och ställa i det här akvariumet istället, så tar jag en mindre rot som jag hade liggande, och lägger ner i 112 litern.

Den roten ligger i blöt just nu, men när jag är klar med hörnan, skall jag fästa mossa på den roten (den har en ganska platt yta) och ställa ner den i 112'an istället. Tror det kan bli bra, och den roten är dessutom mer storlekslämplig i det mindre akvariumet ;)

Bilder kommer där också när det är klart :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Erratic_Eagle
2017-02-06 23:08
#165

Snygg början👍 Följer

Hyrule
2017-02-06 23:26
#166

Hejbara här går det undan! :) kul! Smart sätt o sänka roten på där, hade aldrig kommit på tanken, men så kan du ju gömma sänket i sanden sålänge, fiffigt! Heja heja!

Lizelda
2017-02-06 23:39
#167

Åååh! 😍 Jag har i en dryg vecka gått och funderat på om man skulle ta och sätta ner fler växter i min 222a, kanske ska göra det ikväll 😃

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Draken
2017-02-07 00:52
#168

#165 Tack, och bättre blir det ;)

#166 När jag väl har satt igång, då går det undan av bara farten ;) Nu är det klart med växter, inredning och vattenpåfyllning 😊

#167 Det tycker jag du ska  göra 😃 Bilder vill vi se också 😛

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-07 00:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#169

Halvmörkt och grumligt, kommer bättre imorron eftermiddag /kväll ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

usvead
2017-02-07 06:48
#170

Fint 🙂

Fia81
2017-02-07 06:57
#171

Snyggt :) smart med stenen på roten.

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Erratic_Eagle
2017-02-07 07:18
#172

Jätte snyggt

Draken
2017-02-07 08:45
#173

Tack, blev ganska nöjd faktiskt, :) (ast helt nöjd blir man väl aldrig ;) )

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-07 13:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#174

Helbild på karet

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2017-02-07 13:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#175

Blev bra med vä'xter, tur man har ett stort akvarium som det växer som ogräs i. Gick lös på växterna i 520 litern när jag skulle fixa detta, plus att jag fick smalbladig valle och gälgräs med posten igår, som också hamnade i det här karet.

(fick även mossa, sötvattenstång och en röd, jättefin (någon form av ludvigia eller sessiflora tror jag), men det skall ner i ett annat akvarium, så det ligger, än så länge, bara i "vattenbad" )

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-07 13:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#176

Närbild på inredningen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Erratic_Eagle
2017-02-07 15:43
#177

Är så avundsjuk, kommer nog ha något liknande i mitt 45 liters. Vet inte hur ni får till så att växterna typ växer in i stocken.😉

Erratic_Eagle
2017-02-07 15:43
#178

Mena 54 liters

Hyrule
2017-02-07 16:14
#179

Älskar roten du har! Vad mycket rötter kan göra för ett kar ♡

Erratic_Eagle
2017-02-07 16:22
#180

#179 Menar du den spretiga så tycker jag lika dant

Draken
2017-02-07 16:52
#181

#177 Det är ganska enkelt, det enda man behöver är lite fiskelina 😉 Både Javaormbunke och Anubias vill gärna ha rötterna hängande fritt i vattnet, så jag knyter fast "stammen" Plantan kommer fästa rötterna på roten, och växa fast där :)

#179 Det är tå rötter i det här akvariumet, Redmoore roten (den spretiga) står lite snett framför mangroveroten (som du ser mot bakväggen) :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2017-02-07 16:57
#182

Jag gillar inte belysningen i hörnakvariumet, det ena röret (växtröret) är  helt nytt) Men det andra börjar bli dåligt, så det skall jag byta ut mot ett rör med vitare ljus. Det fanns tyvärr inte rätt storlek på rör när jag var ute och handlade för en stund sedan, så jag får tåla mig tills jag har fixat nytt rör och hoppas att det blir bättre ljus då ;)

Odessabarberna skall jag försöka flytta under kvällen, de får "bajsa" in karet. Senare skall scalarena få flytta in :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2017-02-07 18:10
#183

Någon typ av Ludwigia heter Glandulosa i efternamn. Blir glatt röd om den bara får någorlunda bra ljus. Den är van vid en liten dos pmdd också men ingen co2 😉

Denna kommentar har tagits bort.
Draken
2017-02-08 08:39
#185

#183 Det var nog den jag fick med i paketet, otroligt vacker rödfärg hade den också ;) Jag kör tyvärr ingen PMDD, har aldrig försökt mig på det. Men jag kör med ProFito och Easy carbo. Nu använde jag även näringskulor (JBL's 7 kuglen) som jag stoppar ner i sanden, eftersom sanden är helt ny och därav väldigt näringsfattig ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-08 16:14
#186

Nu hat jag bestämt mig när det gäller 240 litern 🙂 Scalarena skall ju flyttas till hörnakvariumet när det har gått till sig bättre med värdena, det innebär alltså att det karet blir ganska tomt på fisk, eftersom scalarena är såpass stora, så har jag inte velat sätta in så mycket mer fisk i det karet.

Det lutar mot att det blir Asientema (i huvudsak) i det karet. Det blir förmodligen Gurami, Macropod och någon regnbåge som stim ,troligast neonregnbågen (Melanotaenia preacox) )

Kerritetrorna är ju iofs i det karet, men de har börjat lämna in (ålder) så de får gå kvar tills den sista har "kastat in handuken". Sen finns det nån ancistrusmal kvar som också får stanna.

Uppdateringar kommer :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Erratic_Eagle
2017-02-08 17:30
#187

Kul

Lillyrod
2017-02-08 18:13
#188

Profito är en bra näring. Jag har använt den mycket men tyckte den blev för dyr när jag fick fler kar. Jag är säker på att glandulosan håller sig röd hos dig med : )

Annons:
Elisabethantero
2017-02-08 21:50
#189

Wooow de vart ju kanonfräscht! Som sagt , snyggt med växterna på rötterna!

Draken
2017-02-09 08:36
#190

Det har fyllts på med lite fisk. Fick telefon igår kväll, en kompis hade köpt ett akvarium och det följde med endel fisk som hon inte ville ha kvar, så nu finns 3 Nyckelhålsciklider (troligen 1+2) tillsammans med mina Odessabarber i hörnan. Tar lite längre tid innan jag kan flytta sclarena, pga detta, men det får jag ta ;)

I 520 litern fick 5 stycklen fullstora Sorgmantyelteror flytta in, de är såpass stora så cikliderna kan inte tugga i sig dem. Men jag måste säga att de är ganska fin i färgen ändå, trots sin storlek :)

Kvar i 112 litern nu är 2 stycken små Platy, en hane och en hona. Kommer fylla på med fler Platy i det karet, och kanske nån dvärgciklid.

Även 3 stycken pyttesmå fembandsbarnber (ca 3-4 cm) följde också med, de fick dottern låna för att bajsa in hennes 30 liters, de skall flyttas senare.

Bilder kommer under eftermiddagen, när det är tänt i karen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-09 08:39
#191

#188 Jag har alltid använt Profita och tycker det fungerar jättebra i mina kar :) Lite dyrare, det håller jag med om, men det är det värt ;)
Mossan och tången samt alla andra vä'xter är nu fördelade i karen, bild kommer :)

#189 Tack. Jo det blev ganska bra, när jag har fixat belysningen, så blir det ännu bättre ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hyrule
2017-02-09 13:50
#192

Rovfisk, skulle du kunna visa en bild på dina sorgmanteltetror? Vill gärna se dem fullvuxna :)

Draken
2017-02-09 14:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#193

Nästan omöjligt att fånga dem på bild, ska försöka få en bättre bild på dem :)

Som du ser, så ser de i stort sett likadana ut som när de är små. Deär bara mycket större och betydligt blekare i färgen ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-09 14:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#194

Har gjort om lite i 112 liters akvariumet. Jag snodde ju Red-moore roten ur det karet, så jag byggde ihop två mindre istället, och fästade mossa på ovansidan :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-09 14:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#195

Ibland känner jag mig lite kreativ och vill hitta på något annorlaunda ;) Tyckte rötterna var jättefula och tråkiga, så då börjar man rita en bild i huvudet om hur man vill ha det, och hux flux så blir det en mossklädd bro 😛

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2017-02-09 14:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#196

Sötvattentången fäste jag på en platt sten och dolde stenen under sanden 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-09 14:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#197

på vardera sida av "bron", satte jag snabbväxande växter. Den rödaktiga är en ludvigia, men den andra är jag inte säker på. Kan vara en annan sorts ludvigia, men det kan också vara en sessiflora …Eller något helt annat ;)

Just nu bor det 2 Platy 1+1 och några posthornsnäckor i karet. Tänkte fylla på med fler Platy i olika färger.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-09 14:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#198

Dessa två pytteplatysarna bor nu i karet :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-09 14:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#199

En Posthornsnäcka (röd) på upptäcksfärd ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-09 14:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#200

Då går vi över till nästa akvarium ;)

I hörnakvariumet bor nu Odessabarberna, Nyckelhålsciklider och Eldbukarna.
Hit skall även Scalarena få flytta så småningom, men det blir längre fram, vill veta att jag har helt stabila värden i karet först.
Nyckelhålen var lite oplanerade, då de bodde i 110 liter, tillsammans med massa andra fiskar (inte här hemma, fick dem igår kväll).

På bilden: Odessabarb hane och hona.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-09 14:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#201

Nyckelhålsciklid ( Cleithracara maronii). Hane och hona.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-09 14:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#202

Och så går vi till nästa akvarium då ;) Nu är vi "inne i" 520 litern.  Här bor bl.a:

Klätterfiskarna (Ctenopoma acutirostre)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2017-02-09 14:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#203

"Enöga".

De har tydligen slagits, hen har blivit av med ögat, men det är inte helt nytt eftersom det har börjat läka.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-09 15:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#204

Sista bilderna för dagen.

Ålmalarna (Channallabes apus) bor också i 520 litern, men de är nästan omöjliga att få till någon bild på. Dels är de snabba som vinden, och mycket sällan framme,  (endast när det vankas mat 😉)
De håller sig inne bland rötterna och växterna, de kan skymta till ibland, men även det är ytterst sällan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-09 15:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#205

Ancistrushonan ligger och latar sig på ett blad ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Erratic_Eagle
2017-02-09 15:06
#206

Såååå fina fiskar👍😋😍

Hyrule
2017-02-09 15:12
#207

Attsingen då :) Hoppas du kan få en bättre bild. De är väldigt vackra fiskar. Mysigt det blev med "bron" :)

Draken
2017-02-09 15:20
#208

#206 Tackar :)

#207 Jag skall försöka knäppa en bättre bild, de kom sent igår kväll, så de är förmodligen lite skygga än. Dessutom så är de bara 5, de skulle behöva vara några till, men vet inte om jag skall köpa fler,var ju liksom inte tänkt att jag skulle ha Sorgmantlar i karet, men nu när det blev så här, så får jag se hur jag gör. Jag kanske utökar stimmet, eller jag låter dem bara vara tills de själv dör av, med tanke på storleken så är de äldre/gamla.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2017-02-09 17:58
#209

Blev väldigt fint i karen. Tänk på min linslus. Hon var över 9 kanske 10 år när hon lade ner verksamheten. Sorgmantlar kan bli gamla : )

Annons:
Elin16
2017-02-10 07:18
#210

Hur många liter är hörnakvariumet på?

Draken
2017-02-10 08:50
#211

#209 De har nog några år på nacken, de är rätt så stora och man ser att de inte är helt unga. Men de får vara kvar, vem vet …jag kanske får för mig att köpa fler ;)

#210 Det är på 225 liter ca (i vattenvolym)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-02-16 09:21
#212

Nu börjar tråden bli lite lång och seg, så jag stänger den här nu och startar en ny.

Nya tråden finns här :)

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/58a560f48e0e740fe4001ef5-mina-akvarium-och-projekt-2

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: