Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 571 ggr
TantLena
1/22/17, 10:37 AM

Grovt grus till zebrafiskar?

Hej. Jag håller på och ska byta till sand på botten till fromma för corydoras och kuhliålar. Funderar på att ev skaffa zebrafiskar. På Zoopet står det att dom vill ha grovt grus. Varför? Nån som vet? Har det med ev lek att göra?

Annons:
Lillyrod
1/22/17, 10:48 AM
#1

Jag försöker läsa mej till varför de ska ha grovt grus men hittar ingenting. De är ju liksom inte på botten så jag tror inte det har någon betydelse faktiskt : )

Draken
1/22/17, 10:53 AM
#2

Zebrafiskarna är romspridare, och de sprider romkornen på botten, så jag tror det är mest om man vill ha yngel efter dem. Jag har haft Zebrafiskar både på sand och på grus, i karet där jag hade grus fick jag faktiskt yngel efter dem, men aldrig i karet där jag hade sand.

Men det har ingen betydelse för de vuxna individerna om de har sand eller grus i karet, som Lillyrod säger, de vistas aldrig på eller nära botten, annat än under leken.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
1/22/17, 11:08 AM
#3

Zoopet påstår att de lägger rommen bland växter så det är lite mystiskt det med haha 🙂

TantLena
1/22/17, 11:17 AM
#4

Tyckte det verkade skumt eftersom dom som sagt inte är på botten. Då blir det kanske zebrafiskar trots sand.😀

Draken
1/22/17, 1:36 PM
#5

#3 Jo jag vet. Men jag kan intyga annorlunda. När jag tömde det akvariumet, så kryllade det av zebrayngel i gruset, och de var bara 1-2 cm. så de var inte så gamla ;)

#4 Jag tycker att du skall köpa Zebrafiskar om du vill ha det :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fia81
1/22/17, 1:47 PM
#6

Grovt grus behövs vid lek :) Sand går bra.

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Annons:
Upp till toppen
Annons: