Annons:
Etikettallmänt
Läst 1211 ggr
TantLena
1/17/17, 10:40 PM

Mata andra fiskar med yngel

Hej. Hypotetiskt fråga: Många nämner att yngel avsiktligt blir mat till större fiskar. Kommer inte fiskpolisen då? Läst mig till att det är olagligt att mata med ryggradsdjur. Hade tidigare tänkt ge guppyyngel till sonens vattensköldpaddor.

Annons:
[SuperNaturalBeing]
1/17/17, 10:56 PM
#1

fiskpolisen?

MsZ
1/17/17, 11:11 PM
#2

Vi diskuterade detta för ngn månad sedan. Det ska vara förbjudet att mata med levande föda - vilket ju yngel är. Minns inte referensen till lagtexten dock.

landsbygdsbo
1/17/17, 11:17 PM
#3

Så hade jag det i min stora balja när det begav sig . Inne i karet flytande på ytan hade jag ett 15 liters kar som jag hade Guppy i. Varmt o gott med javamossa i. Vilket resulterade i nya yngel va annan vecka. Ena kortväggen på det lilla karet var uppskuret, täckt med ett nät som gjorde att  vuxna guppyn inte kunde komma ut. Men väl ynglen…till ciklidernas glädje.

Erratic_Eagle
1/18/17, 6:59 AM
#4

okeeeeej

TantLena
1/18/17, 7:41 AM
#5

Klart det måste finnas en fiskpolis om det är olagligt. (Ironi min vän)😊 Missat den tråden. Ska leta efter den. Smart med ciklidmatningen.

mimåne
1/18/17, 11:07 AM
#6

Du har rätt TantLena. Om man föder sina fiskar med andra levande fiskar så kommer fiskpolisen😉

Det finns en lagtext om detta men jag kommer heller inte ihåg hur den låter.

Många fiskar äter sin egen avkomma och det kan vara svårt att hindra dem från detta. En dräktig Guppy som föder och äter upp sin avkomma i din ovetskap är inget som fiskpolisen kommer för. Om du däremot har en rovfisk hemma, åker och köper ett gäng guppys i djurbutiken och sen hem för att ge dessa som mat till din rovfisk, då är det ett fall för fiskpolisen.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
landsbygdsbo
1/18/17, 11:42 AM
#7

#5 en fördel till var att man alltid hade guppys att ge bort när bekantas och släktingars barn ville dra igång ett litet kar + att när de tröttnat kunde jag lova att ta hand om deras fiskar. Blev det för många vuxna i det lilla karet flyttades helt enkelt ngr över till det stora och försvann i mängden…..

Cecilia.S
1/18/17, 12:42 PM
#8

Och jag som mår dåligt över att två av våra Guppys blev skadade i vårt kar (två nykomlingar visade sig vara aggressiva när karet var nedsläckt)…

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

TantLena
1/18/17, 12:45 PM
#9

Man ska naturligtvis måna om dom djur man har ansvar för, men jag har svårt att bli sentimental över en Guppy.

landsbygdsbo
1/18/17, 4:03 PM
#10

#9 Jag är mån om dem, jag ser till att de har optimala förutsättningar. Det är väl den främsta orsaken till att de leker så ofta.

Att sedan majoriteten av ynglen försvinner i det stora karet är väl precis som i naturen…

Upp till toppen
Annons: