Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 556 ggr
Cizzi2
2017-01-17 09:04

Råd om korellsten?

Ska köpa korallsten av en som har begagnat till bra pris. De har legat i sötvatten och det ska jag också ha dom i. Är det nåt man borde tänka på när det gäller dom? De är missfärgade kan man koka bort det eller smulas de sönder då. Eller bleka dom på nåt sätt. Är det bra sten jämfört med hålsten. Vill veta all fakta tack.

Annons:
Draken
2017-01-17 09:19
#1

Korallsten är ett mycket bra alternativ om du skall ha Malawi (vilket jag har för mig att du skulle ha) Men det räcker inte med att de bara har legat i sötvatten. Du måste vara säker på att de är riktigt urlakade.

Det går alldeles utmärkt att koka korallsten.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2017-01-17 09:47
#2

Missfärgningen tror jag tyvärr inte kommer försvinna, men pröva att koka dem ändå för att urlaka dem.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Cizzi2
2017-01-17 10:14
#3

Ok tack, går det att koka ett tag med väteperoxid eller nåt annat ämne de använder för att göra kranium från djur och horn vita. Och sen koka i vanligt vatten länge?

Draken
2017-01-17 10:20
#4

Vet inte om det fungerar med väteperoxid, men prova :) Var bara mycket noga med att koka stenen efteråt …lääääääääääänge ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
2017-01-17 10:35
#5

tänk bara på att det inte kommer räcka med att du har korallsten i karet om du vill få upp dina värden för att passa malawi =)

jag vet en kille som faktiskt tvättar sina kalkstenar med klorin med jämna mellanrum, det är dock inget jag rekommenderar haha, men väteperoxid borde gå bra om du gör som rovfisk föreslår o kokar dem ordentligt efteråt =)

Upp till toppen
Annons: