Annons:
Etikettallmänt
Läst 1445 ggr
Malexx
1/17/17, 12:18 AM

Vad skulle du göra

Jag skall köpa lite fisk i helgen, vilket av följande tre alternativ hade ni valt.

1. Köpa från en butik med gott rykte. Dock så var jag där för 2-3 veckor sedan och skulle köpa min fisk, jag påpekade då att det låg en död i det aktuella  akvariet varvid de sa att det karet var i karantän och att de inte tänkte sälja något därifrån på ca två veckor.

Skulle ni våga köpa fisken där?

2. Gå till min närmaste djuraffär, de har den inte hemma men har sagt att de kan beställa. Då packar de inte upp fisken utan jag hämtar paketet när det kommer.

3.  Åka till en butik jag vet har den, vilket innebär att jag kan titta på fisken innan. Dock är det ganska långt och krångligt att ta sig dit och därför det jag har minst lust med.

Annons:
Vanja
1/17/17, 1:10 AM
#1

Köpa ifrån butik med gott rykte. 
Sålde de inte fisken för att de var i karantän så bryr de sig om både kunden och fisken. Någon som inte bryr sig hade håvat upp den döda men sålt de andra. 

Dessutom finns det otroligt många anledningar till varför deras fiskar blivit sjuka, om de bara vara ett kar av ca 20 som var i karantän så behöver du nog inte oroa dig för då sköter de ju de andra fiskarna bra så varför skulle de missköta just det karet som var försatt i karantän?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Malexx
1/17/17, 1:15 AM
#2

Jo jag är ganska säker på att de sköter sina fiskar väl, grejen är att karet i karantän innehöll de fiskar jag tänkte köpa. Vågar man vara säker på att de är friska nu och inte smittar mina andra fiskar

Men det kanske du förstod. Så du tror inte det är ngn fara alltså

Erratic_Eagle
1/17/17, 7:12 AM
#3

det var en svår fråga men jag skulle nog ta nr1😉

Draken
1/17/17, 9:17 AM
#4

2 veckor låter som en mycket bra tidsmarginal på kartantän. Så jag tror nog att du kan lita på vad de säger. Frågan är bara, vet du varför de satt i karantän, vilken sjukdom ? De vanligaste, typ vita prick, sammetssjukan etc är helt lungt med 2 veckor. Handlar det däremot om blodmasken så är det en helt annan fråga.

Jag brukar oftast beställa den fisk jag skall ha och hämta den vid leverans, lite beroende på vad jag skall ha för fisk. Cikliderna beställer jag alltid i förväg, visst kan det bli ett och annat spontanköp av ciklider också, men det är mycket sällan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
1/17/17, 10:11 AM
#5

Jag tycker också att alternativ 1 låter bäst. Som de andra skriver så skulle jag tolka det ansvarsfullt att de har sjuka fiskar i karantän och inte vill sälja av dem på ett tag.

När du kommer dit kan du dessutom titta till fiskarna och se om de ser piggare ut nu eller om du behöver vänta ett tag till.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Malexx
1/17/17, 6:50 PM
#6

Ok Tack, lutar nu åt alternativ 1 trots allt.

Annons:
mimåne
1/17/17, 7:07 PM
#7

Vad hade du för magkänsla själv innan du frågade oss? Vi har bara dina egna ord att gå på och du känner förmodligen bäst till situationen av oss alla. Jag tänker att du inte ska glömma din intuition.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
1/17/17, 7:09 PM
#8

Jag kan bara säga vad jag gör. Jag beställer all fisk och hämtar den utan att den mellanlandar i butikens kar. Då handlar jag ändå i en ren akvarieaffär. Någon enstaka gång har jag köpt befintlig fisk men bara i den affären då : )

Denna kommentar har tagits bort.
Malexx
1/17/17, 7:27 PM
#10

Jag är ju ny när det gäller detta men jag var nog varit för rädd för att fiskarna i karantänkaret på något sätt skulle smitta mina andra fiskar trots karantän.

Nu vet jag inte alls vad det var för problem med det karet så det lär jag ju såklart fråga om. Jag känner mig fortfarande lite fundersam om jag skall våga välja 1an även om det egentligen är det bästa alternativet.

Denna kommentar har tagits bort.
Malexx
1/17/17, 7:35 PM
#12

Var inne i en annan butikskedja för att titta om de hade den arten (vilket de inte hade) där kändes det väldigt sunkigt, ett kar med massor av döda fiskar, något kar där alla fiskar panikartat kippade efter luft vid ytan och allmänt sunkigt i karen.

Undrar vem som köper fisk i en sån butik egentligen.

Malexx
1/17/17, 7:39 PM
#13

Det kommer i alla fall bli alt 1 eller 2 som det känns nu med lite övervikt åt 1an efter det ni skrivit.

Annons:
mimåne
1/17/17, 7:39 PM
#14

Det lät inte alls trevligt..

Nästa gång du är i butiken med fiskarna i karantän så fråga vad det var för sjukdom och om de har behandlat den med medicin. Om de har gjort det och inga nya tecken har kommit upp efter medicineringen så kan du nog känna dig trygg i att handla där.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Erratic_Eagle
1/17/17, 7:39 PM
#15

det låter inte bra alls🤔

Upp till toppen
Annons: