Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 12104 ggr
ChristineF
2017-01-16 19:29

Mitt Juwel Rio 180 - del 2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min första tråd hade blivit rätt lång, så här är del 2! :-) En bild från idag (klicka och vänd för större).

Annons:
ChristineF
2017-01-16 19:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Efter cyano, camalanus cotti (blodmask), stark medicin, cyano igen och staghorn så hoppas jag snart kunna få balans i akvariet igen! Kämpar fortfarande mot alger/cyano, men skam den som ger sig. Vattnet har iaf hållt fina värden genom det mesta. De fiskar som överlevde medicinering är 9 kolglödstetror, 7 otocinclus, 3 endlers och 1 blackmolly. Den sistnämnda trodde jag var döende, men han verkar återhämta sig. Honorna dog av medicinen, tänkte ev köpa nya åt honom om han klarar sig. Äter och verkar pigg nu iaf. Idag var jag till akvarielagret och köpte lite växter och 5 pakistanbotia. Tillförde genast liv och glädje :-) äter de skivsnäckor är det en bonus!

Erratic_Eagle
2017-01-16 19:31
#2

åååååå så fint!😃

 när man säger t.ex Juwel Rio, menar man då att akvariet heter det eller vad menar man med det..

Erratic_Eagle
2017-01-16 19:34
#3

vad kul, hur mycket kostade pakistanbotiorna?😃

ChristineF
2017-01-16 19:34
#4

#2 Tack!! :-) Juwel är märket, Rio är modellen #3 ca 70/st

Erratic_Eagle
2017-01-16 19:41
#5

ok, bra att veta

Lillyrod
2017-01-16 19:49
#6

Jättefint och du kämpar väl trots alla motgångar 👍

Annons:
mimåne
2017-01-16 19:59
#7

Oj så fint du har gjort det. Möblerat om lite vid senaste rengöringen ser jag =) Tycker det blev jättefint med stenröset och de små grottorna som bildas där. Botior är så trevliga fiskar och jag är säker på att de lär ge skivsnäckorna en match.

Heja dig! =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2017-01-16 20:47
#8

#6 Tack snälla! #7 Tack tack! :-) jaa jag hittade lite sten i förrådet så kunde inte låta bli, hoppas javaormbunke och anubia tar sig även om de inte är snabbväxande som resten av växterna. Ja botior var något nytt för mig, verkar roliga! :-D hoppas på att de röjer runt i sanden lite också så ev cyano blir avbruten.

Cecilia.S
2017-01-16 21:01
#9

Så fint ni har fixat! Snygga botier också, hoppas att dom kommer trivas och göra sitt jobb med både alger o snäckor… :D

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

ChristineF
2017-01-16 21:50
#10

#9 Tack! :D

molam
2017-01-16 21:59
#11

Otroligt fint! ^^ älskar den lilla roten som påminner om en grön delfin :p (Till vänster i bilden)

HAr du testat att släcka ner akvariet helt och hållet samt täcka för det I ca 3 dagar? ^^  Det brukar att hjälpa emot Cyano =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Lizelda
2017-01-17 00:06
#12

Kan intyga att nedsläckning funkar utmärkt för cyano! Hela mitt kar var grönt och slemmigt… Inplastat i svart plast i tre dagar och karet är som nytt 😃

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Erratic_Eagle
2017-01-17 07:14
#13

bra att veta!😃

Annons:
Draken
2017-01-17 10:38
#14

Akvariumet ser jättefint ut :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

ChristineF
2017-01-17 10:44
#15

#11 Tack! Hehe ja nu när du säger det så är den lite delfinformad. 😃
#11 och #12 Jag tänkte först ge detta en chans först: minskat från 10 till 8 ljustimmar (vill inte ändra för mycket och störa växterna), PMDD, ta bort den cyano som kommer och lite mer rörelse på botten (pakistanierna). Mörkläggning och blue exit får bli plan b och c! 🙂
#14 Tack! 🙂

molam
2017-01-17 18:17
#16

#15 låter som en plan! När jag har fått cyano har jag inte haft så mycket växter så har inte beghövt att oroa mig för de ^^ Kan tänka mig att nedsläckningen känns lite osäkert om man har mycket växter man är rädd om =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

ChristineF
2017-01-17 18:38
#17

#16 Okej :-) De klarar sig säkert, men vill få igång växandet lite (medicinen tog rätt hårt) innan jag gör något sånt. Har jag tur ger cyanon upp då av det :-) får se..

Erratic_Eagle
2017-01-17 19:18
#18

lycka till

ChristineF
2017-01-17 21:22
#19

#18 Tack! :-)

ChristineF
2017-01-17 21:29
#20

Söta mustaschfiskar! :-) Verkar trivas, busar runt tillsammans i hela akvariet.

Annons:
ChristineF
2017-01-17 21:35
#21

:-)

Erratic_Eagle
2017-01-18 07:05
#22

fina

Cecilia.S
2017-01-18 07:34
#23

Skönt att dom verkar trivas så bra redan! :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
2017-01-18 11:10
#24

Roligt att få se dem busa tillsammans. Jag har också haft botior och de livar verkligen upp ett akvarium.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Erratic_Eagle
2017-01-18 17:38
#25

vill skaffa men jag har ett för litet akvarium tror jag( 100 L )

molam
2017-01-18 19:31
#26

Botior är Fantastiskt roliga att titta på ^^ Brukade ha paktbotia när jag inte hade snäckor :p Och dom är Fantastisk roliga att titta på, aldrig stilla ^^ Min favorit i Botia familjen ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Erratic_Eagle
2017-01-18 19:58
#27

kan man ha sådana botior som du har i ett 100 L??

Annons:
ChristineF
2017-01-19 17:07
#28

#22 #23 #24 #26 Tack, ja de livar verkligen upp. 😃 De är knappt stilla en sekund, haha! Nästan så jag tycker de borde leta mer på botten för att få lite rörelse där, men det kanske de gör på natten? Ser ut som det hänt lite iaf.

#27 Enligt zoopet så står det minsta 100L och 80cm, men jag vet inte hur många det gäller. De vill ju vara minst 4-5 st för att som stimfisk må bra. Kanske någon mer kunnig kan svara på.

Erratic_Eagle
2017-01-19 18:28
#29

det känns verkligen som minsta laget tycker jag

Erratic_Eagle
2017-01-19 18:29
#30

jag har 105 liter, men jag fyller inte hela vägen upp så man kan säga 100

ChristineF
2017-01-19 19:50
#31

Ja kan nog vara så, men tror det finns mindre botior om du gillar deras beteende / utseende :-) kolla Zoopet.se

mimåne
2017-01-19 20:18
#32

Tänk på också Erratic_Eagle att de ska passa med de andra fiskarna du har också. Samt med vattnet du har i akvariet. Som ChristineF säger så är de väldigt livliga så jag skulle nog gärna se mer än 100L åt botior.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

molam
2017-01-19 23:28
#33

BOtior ska väl helst ha Det dubbla "Rekommenderade" åtminstone, Och beroende på vilken Botia, men än det dubbla, Botior är jätte trevliga att kolla på för det är aldrig en lugn stund! men dom kräver mer än det står och vissa kan vara riktigt riktigt elaka, HAde en Prakt som flådde ALLT, till och med Plecos som var trippla hans storlek. Skulle precis omplacera han när han Börjafde muppa sig med min Ancistrus hona som INTE tog nån Skit alls och Hatade ALLA andra hanar som gick på botten (Förutom hennes söner xD) Då vare hon som flådde han istället. Blev ingen omplacering på den Botian ;) Sen var det nog bara min som var så "Elak" då han var Frustrerad efter att ha Flyttat till mig från ett trippelt så stort kar, Det blev för litet för han HElt enkelt, trots att det skulle vara bra storlek. Men man bör ha det i åtanke, Dom KAN bli riktigt elaka. Så följ inte riktlinjerna på dessa… Eller inte blint iaf, HEllre lite större ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
ChristineF
2017-01-23 16:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Tre dagar efter delvattenbyte/rengöring, på vissa ställen skiftar sanden lite i grönblått, men det ser mest ut såhär: rent och med små gropar över hela, troligen botiornas nattarbete?? 🙂 Inget tjockt lager med cyano vad jag kan se! Den gröna vattenytan kommer envist tillbaka trots lagom ytrörelse, det blir att ta bort med hushållspapper igen. Tillväxten av staghorn verkar sakta ner.

Draken
2017-01-23 17:28
#36

Ser jätterent och snyggt ut :)

Det är inte en proteinhinna du har på ytan ? vet inte om den är grön, men den brukar uppkomma om det är för dålig ytrörelse, eller kan det vara svävaralger tro ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

ChristineF
2017-01-23 20:20
#37

#36 Tack! :-) Nej inte protein iaf, för den är väldigt grön och går att fånga upp med papper. Ligger över hela ytan förutom närmast pumpen där det är stark ytrörelse, övriga vattnet under är klart. Diskuterade i min förra tråd om den. Vet faktiskt inte riktigt vad det är, om det är någon form av alger eller bakterier? Upplever att den kommer i samband med cyano på inredningen, men kan ju vara ett sammanträffande.

mimåne
2017-01-23 20:53
#38

Men så härligt att kika in här och få se att det går så bra med cyanon. Kämpa på, du är på rätt väg!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
2017-01-24 11:01
#39

#37 låter ju mest som om det skulle vara nån form utav algblommning, jag hade en grön hinna på mitt 240 liters, men jag trodde det var en proteinhinna, så jag satte i en extra cirkulationspump, i andra änden av akvariumet, och nu är hinnan helt borta :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

ChristineF
2017-01-26 13:01
#40

#38 Tack!
#39 Okej, ja jag vet inte riktigt hur det funkar.. den försvann iaf senast jag blev av med cyanon, så jag får se om jag lyckas igen. Annars får jag gå vidare med det 😃

ChristineF
2017-01-26 13:06
#41

Någon som har erfarenhet hur stark medicin (sera nematol) påverkar överlevande fiskar? Min black molly- hane som jag skrev om innan låg ju för döden, men när jag tänkte avsluta livet så blev han bättre och började till och med äta alger igen. Nu är han sämre igen, det är som att simblåsan inte funkar som den ska. Simmar snett, missar maten ibland och har sig.. Tycker vissa guppyhanar (som varit pigga innan) nu också ser lite sneda ut i rörelserna och är oroande mycket vid ytan. Är det något som kan komma efter medicinering? Kan inte hitta någon sjukdom som ger dessa symtom.

Annons:
Lillyrod
2017-01-26 17:56
#42

Medicin kan påverka fiskar lite olika ja. Det brukar alltid stå på förpackningen att man ska avbryta medicinering om fiskarna bär sig konstigt åt men du har väl redan avslutat kuren? Har du gjort något för att få bort resterande medicin ur vattnet? Stora vattenbyten eller kolfiltrering?

mimåne
2017-01-26 18:01
#43

Jag undrar också samma som lillyrod om du gjort något för att få bort medicinen ur vattnet efter behandlingen?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2017-01-26 18:08
#44

Jadå gjorde allt enligt reglerna, två medicineringar och två 80% vattenbyte. Det sista i julas. Sen vanliga delvattenbyten efteråt. Inget kol, det stod det inget om. Tänkte att levandefödare kan vara känsliga och att de överlevde, men påverkades. Eller finns det annat som kan göra fiskar vingliga?

ChristineF
2017-02-22 14:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#45

Uppdatering (varning för deppigt inlägg)!

Fick tyvärr avliva min Black molly och mina endlers, tror medicinen påverkade dessa för mycket, läst att just levandefödare har svårt att tåla den.. Nu slipper de lida.
Kolglödstetror, ottos och pakistanier mår fint. Känns dock som det enda som växer i karet är alger och skivsnäckor, verkar inte smaka så gott om inte jag mosar dem åt pakistanierna.. Jaja, snäckorna får väl bo där då, är inget jag stör mig allt för mycket på.
Algerna däremot.. jag har helt tappat intresset nu och tittar knappt åt akvariet förutom vid delvattenbyte. Jag är en väldigt envis och noggrann person, men seriöst, nej det här är inte givande på något sätt. Staghorn (eller vad det nu är för skit) sitter som sten och bladen går sönder om jag försöker få bort det. Kolla bara på min hornsärv bakom roten, den får inte en ärlig chans att växa snabbt och är omöjlig att rensa alger från! Cyanon lyser grön både på ytan och botten. Är tung/kladdig så går inte att suga upp utan att få med 2 dl sand varje vecka… Kan inte fatta att jag fixade detta som 13-åring.. alla pengar jag lagt ut på detta hade jag kunnat lagt på min hunds veterinärvård. Kanske blir mörkläggning snart. Eller blocket.

Cecilia.S
2017-02-22 14:40
#46

Så himla tråkigt :-( Ditt kar var min inspo redan från början, det var så fint. Omstart istället för blocket, kanske? Om inte mörkläggning funkar (ifall att du väljer det). Styrka till dig!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

ChristineF
2017-02-22 14:45
#47

#46 Tack, vad snäll du är! ❤️ Ja, just nu räcker inte pengarna till omstart. Jag får se hur jag gör.

molam
2017-02-22 15:11
#48

VAd tråkigt att det gått så v-v

Testa total mörkläggning i tre dagar, släck lampan och täck över karet med något Innan du lägger ut det på blocket  ^^ Själva karet i sig är ju jättevackert ❤️

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Lillyrod
2017-02-22 18:36
#49

Jag har också haft problem med alger i mitt 222 liter som jag startade upp i slutet på juli. Det har bara kommit nya hur jag än gjort men nu börjar det arta sig. 

Det är inte staghorn du har på anubiasen utan tofsalger. Jag nyper bara bort de bladen som är fulast för de går inte att få bort för hand. Det gröna eländet du har på hornsärven har jag haft samma på min gälört men jag har gjort samma med den. Nypit av och slängt hela tiden och nu är de nya skotten som kommer rena från alger. 

Jag vet att jag har lite mycket ljus från fönstret så jag vinklar persiennen soliga dagar annars har jag bara kört på som vanligt med vattenbyten och växtnäring (pmdd). Har bara haft en tanke och det är att jag tänker inte ge mej. Corymbosan var helt täckt av grönt skit men plötsligt kom det några friska skott i toppen och då tog jag av dem och slängde resten. De växer nu för fullt utan alger. 

Med det här vill jag säga att ge inte upp utan fortsätt som om ingenting har hänt så ger det sig så småningom. Släng växter som är för mycket alger på så de inte sprider sig. Kanelbullar har jag också karet fullt av men har försökt att låta bli att tänka på det så länge. De äter ju faktiskt alger de små krypen : )

Draken
2017-02-23 08:07
#50

Har algproblem i 240 litern också, men det tror jag beror på att lysrören kanske börjar bli lite dåliga.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2017-02-23 11:06
#51

Åh nej har det gått så dåligt😕
Jag blir så ledsen för din skull för du har verkligen kämpat. Jag tror alla akvarister har varit där du är just nu och det är ingen rolig plats. Jag skulle så gärna vilja att du fick det akvarium du drömde om och kände glädje inför akvaristiken igen.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2017-02-26 16:11
#52

#48 #49 #50 #51 Tack för snälla ord, pepp och tips/erfarenhet! ❤️ Jag har nu haft mörktlagt med tjocka tidningar och filt över karet i 3,5 dagar. Tog bort det idag och den gröna ytan var borta (antar att den bestod av cyano då) samt nästan allt på sand/inredning. Dock är tofsalger och/eller staghorn (fått olika bud, men kanske är både och?) kvar och det blir svårt att ta bort algripna blad för då blir det inga blad kvar, tog bort några av de allra värsta. Har just nu inte råd med nya växter så hoppas på att de jag har kan återhämta sig, suga i sig näringen och skjuta skott!  Vet inte hur ofta lysrör ska bytas, men haft algproblem från start i slutet av augusti så är nog inte det. Persiennerna är nästan alltid för i fönstren närmast akvariet (2-3 m ifrån). Håller tummarna att mörkläggningen gjorde mer nytta än skada!

Draken
2017-02-26 16:14
#53

Om du har möjlighet, och om vattenkvaliteen är bra, införskaffa några simesiska algätare, de tar alla alger, även tråd/tofsalger och staghorn :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2017-02-26 16:17
#54

Håller tummarna för att det blir bättre nu! Siamesiska algätare kan jag varmt rekommendera. Vackra, roliga att titta på, schyssta och duktiga städare.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

ChristineF
2017-02-26 16:40
#55

#53 #54 Åh det lät inte dumt, med vattnet ska det funka bra. Problemet är väl att det kan bli svårt att få plats om de vill vara i stim och blir 15cm :/

Annons:
Cecilia.S
2017-02-26 17:51
#56

Jag vet många som har siameser i 180 liters kar, så det borde funka. Vi har 3 st och dom verkar inte klaga :-) Mindre än så bör du inte ha men av egna erfarenheter anser jag att 3-4 funkar. Om du inte vågar chansa kan du säkert fråga en affär om du får låna ett stimm, för att du har algoritmen ;-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2017-02-26 18:45
#57

Aklvarimet är på 180 liter, och det rekomenderas från 150 liter och uppåt på siamesen. Så jag tror du kan ha 2-3 stycken utan större problem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

ChristineF
2017-02-26 22:37
#58

Ok :-) även med ett stim kolglödstetror, 7 ottos, 5 pakistanbotior och om det ordnar sig: i framtiden ett ciklidpar? Är de ok med att vara två-tre eller finns risken att de blir griniga, som botior? Vill ha harmoni i karet :-)

Cecilia.S
2017-02-26 22:48
#59

Jag skulle inte våga chansa på två, men tre borde funka :-) Efter cikliderna är det dock fullt, tycker jag.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2017-02-28 08:17
#60

Håller med föregående, skulle nog satsa på 3.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

ChristineF
2017-02-28 11:43
#61

#59 #60 Ok tack! 🙂 De verkar roliga och duktiga, får se nästa gång vi har vägarna förbi sthlm. Det känns bra att bekämpa alger och snäckor naturligt, men samtidigt vill jag ha lite plats över. Blir många som vill ha tabletterna på botten 😉 Just nu tror jag dock att mina ottos och pakistanier blivit lite bortskämda, de är lata med grönalger och snäckor som de borde käka, med jag är rädd att svälta dem.. ger en tablett delat i fyra bitar 2-3 ggr i veckan. Ibland byts tablett ut mot grönsak. Känns inte som så mycket?

Lillyrod
2017-02-28 18:35
#62

Det låter inte som så mycket mat men vill de inte äta det de ska så dra in lite till på godsakerna : ) Får de extramat ett par gånger i veckan så klarar de sig bra på det.

Annons:
Draken
2017-03-01 08:01
#63

Håller med föregående talare. Och kan tillägga (har sagt det förut, men säger det igen ;) ) Det är betydligt svårare att svälta ihjäl fiskarna än att övermata dem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

ChristineF
2017-03-01 09:01
#64

Haha ok, det låter bra hörni! 🙂 Dock har jag hört om många som lyckats svälta just ottos, om man googlar "otocinclus svält" kommer det upp rätt mycket. Men vill ju inte heller att de bara ska sitta på rutan och vänta på mat 😎

Lillyrod
2017-03-01 18:09
#65

Ja just ottosar har lätt att svälta ihjäl. De är ju vildfångade och kan ha svårt att komma tillrätta i ett akvarium i början. Finns det då inga alger för dem att äta så svälter de ihjäl. Så absolut att de behöver lite extra utöver det de kan hitta i karet : )

ChristineF
2017-03-01 18:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

#65 Ja, precis det jag hört. Är väldigt glad för mina som jag köpte för ett halvår sen, en dog tyvärr rätt fort, men sedan dess har sju stycken överlevt både sjukdom och medicin. Dock har de blivit lite lata och sitter mest, men rätt som det är far de iväg som en blixt genom akvariet, verkar ha revir i grottan och på vänstra rutan. Jaja.. hellre lite bortskämda/kräsna än döda. 😎 Bilden: otto-möte med full närvaro på vänstra rutan bland de två växter som faktiskt växer.

Cecilia.S
2017-03-01 22:24
#67

Så fina Ottos! Och härligt med de nya skotten till höger på bilden. Jag hoppas att de tar sig ordentligt snart!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
2017-03-02 09:25
#68

Heteranthera zosterifolia. Så heter växten man bland annat kan se på bilden med otocinclus. Den är enkel och snabbväxande, passar utmärkt för akvarium med algproblem.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2017-03-04 14:50
#69

#67 Tack! Ja, jag håller tummarna för skotten som sprider sig :-) #68 Tack, hade glömt namnet :-)

Annons:
ChristineF
2017-03-04 15:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#70

Skulle byta bakgrund från den blå till en med stenar, men det blev rätt coolt utan när man ser tapeten bakom (svårt att fånga 3d känslan på bild!), så nu kan jag inte bestämma mig. :-P Vad tycker ni?

Lillyrod
2017-03-04 15:33
#71

Det blev snyggt med tapeten : ) Har bara fiskarna insynsskydd från den sidan tycker jag det är ok.

Ditt stenparti försvinner nästan i bakgrunden även om jag tycker den är jättesnygg. Gillar sån med stenar.

Cecilia.S
2017-03-04 16:39
#72

Jag skulle kört på stenarna. Häftig effekt tillsammans med stenarna till höger ;-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Elisabethantero
2017-03-04 16:46
#73

Snyggt med tapeten, tycker jag =)

Draken
2017-03-04 17:42
#74

Håller med Lillyrod. Har de insynsskydd från den sidan, så skulle jag ha kört med tapeten bakom :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

ChristineF
2017-03-04 17:55
#75

Kul med olika svar, jag väntar nog med att sätta dit stenbakgrunden och känner efter lite. Kan ju alltid variera! Inredningen kommer ju fram mer såhär, även om stenar gör det lite mer ombonat. Men det kommer ju förhoppningsvis bli lite mer lummigt när/om växterna tar sig. Det är bara ett par cm till väggen med tapeten så det är lugnt :-)

Draken
2017-03-04 18:12
#76

Då har de ju jättebra insysnskydd, så då kan du köra som du vill ..med eller utan bakgrund 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Cecilia.S
2017-03-04 22:08
#77

Egentligen borde det gå att fästa en bakgrund (på ett enklare men kanske inte lika snyggt sätt) med kladderikludd. Då kan du byta lite när som ;-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
2017-03-05 09:36
#78

Nu förvånade jag mig själv lite för jag tyckte faktiskt också bättre om tapeten. Jag brukar gilla det naturliga och egentligen så är illusionen av plankor inte naturlig i en undervattensmiljö. Stenar däremot är naturligare och jag gillar planschen. Den är fin i akvarium.

Jag tror att det är färgen på tapeten och kontrasten mot stenarna och växterna i akvariet som gör att det "Poppar" och blir en bra kombo trots att det inte är så naturligt. Ditt stenrös och växterna ser snyggare ut mot den ljusa bakgrunden tycker jag.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2017-03-05 10:50
#79

#77 Ja det borde gå att lösa :-) #78 Haha ja exakt så kände jag med! Var så inställd på bakgrunden, så blev förvånad. Kanske finns någon naturlig bakgrund som är ljusare.

ChristineF
2017-03-13 11:03
#80

Grönt är inte alltid skönt… Cyanon tillbaka lika illa som innan mörkläggning. Hatar ytan som kommer hela tiden. Tar bort med hushållspapper och två dagar senare är den tillbaka. Blir ju mindre ljus till växterna..

ChristineF
2017-03-13 11:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Funderar på lösningar…

Cecilia.S
2017-03-13 11:33
#82

Usch vad tråkigt att det inte funkar 😕 Vilken metod funderar du på nu?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
2017-03-13 17:24
#83

Jag tror att det gäller att hitta felet först. Varför gillar cyanon karet så mycket att det tom lägger sig på ytan? Det har jag inte varit med om trots att jag haft ganska stora angrepp flera gånger.

Vad är det som gör att det blir så? Inte helt lätt att komma på tyvärr. Mat, ljustimmar, olika lysrör, näring sort och mängd mm mm. Någonstans finns lösningen men det gäller som sagt att komma på det. Så länge man ger samma förutsättningar så kommer den tillbaka hur många gånger man än får bort den.

Annons:
Draken
2017-03-14 09:01
#84

Nej, din stackare .

Vad har du i akvariumet ( inredning alltså)  ? det måste ju vara nånting som släpper gifter hela tiden, så det bildas cyano. 😢

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2017-03-14 09:13
#85

Cyano beror på en obalans med kväve och fosfor.

Visst hade du prövat pmdd? Tillsätter du fortfarande det eller har du kvar något av lösningen hemma?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Cecilia.S
2017-03-14 21:59
#86

Kan flytväxter och pmdd funka, kanske? Ren spekulation. Eftersom att cyanon trivs på ytan kanske den håller till där hela tiden utan att den syns. Snabbväxande flytväxter kanske skulle störa ut den där. Sen stör pakistanbotierna cyanon på botten. Eller tänker jag helt fel?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

ChristineF
2017-03-15 14:49
#87

Jag vet inte, sugen på blackmollys igen, de käkade cyano hela dagarna. Dock så vet jag att de är känsliga för sjukdomar och utan salt kan det bli en risk, eller är det en myt? Värt det?? 🤔
Lite info:
Ljustimmar: 8. Lysrören är orginal som satt i mitt juwel rio vid köp i augusti, tycker de lyser lika bra då som nu och dessutom hade jag tidigt problem med cyano.
Kört pmdd i normal dos varje vecka i några månader (minns ej exakt, oktober eller november).
Mat till fiskarna är tetra rubin flingfoder och algae wafers, någon grönsak ibland. Hade tänkt köpa lite roligare mat, men har inte blivit av p.g.a obalans, sjukdomar och svagt intresse när läget är som det är. Flingfoder ges varje eller varannan dag, inget landar på botten utan det äts upp av tetrorna. 1 algtablett delad i 4 bitar ges 2-3 kvällar i veckan och är borta på morgonen.
Ingen konstig inredning vad jag vet, växter, rot, stenar, jula-sand. Syns på bilder och filmer i tråden.
Flytväxter kanske kan vara något! Skriver ner det på naturlig bekämpning-listan tillsammans med black mollys och siamesiska algätare. 😉 Pakistanerna gräver på bra på botten, varje morgon är det gropar överallt. Men lite grönt blir det i sanden ändå och på växterna som sköter ingen om..

Cecilia.S
2017-03-15 14:58
#88

Det låter som att du har bra koll tycker jag :-) Om du har ekonomin skulle jag kört på Black molly, siameser och flytväxter. Jag hade turen att få ta emot flytväxter som skulle slängas p.g.a. överflöd, så dom behöver nödvändigtvis inte bekosta dig något  :-) 

Heja!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

ChristineF
2017-03-15 15:02
#89

#88 Tack! Ska leta i gömmorna så får vi se om det blir lite inköp i helgen 😉 Vad tror du om mina tankar om Black molly angående känslighet och behov av salt?

Cecilia.S
2017-03-15 16:27
#90

Många håller dom i neutralt vatten utan problem, men jag har själv aldrig haft Molly och har därför inte några större erfarenheter om dom. Så det får någon annan svara på :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Lillyrod
2017-03-15 18:22
#91

Förr hade jag Molly och jag har aldrig haft dem med salt. De kan gå i bräckvatten men det är inget som säger att de måste det. Bra vattenkvalité är viktigare tycker jag : )

ChristineF
2017-03-15 21:37
#92

Ok tack! Då kanske det blir några stycken igen, de var ju både söta och duktiga. Ciklider får bli längre fram eller i annat kar, har ingen brådska :-)

ChristineF
2017-03-15 21:45
#93

Byter ämne lite: denna Kolglödstetra har från början (5-6 månader sen) varit lite större än de andra, tänkt att det är en stor hona. Nu på senare tid har hon blivit såå rund! :-P rom?? Verkar må bra, så tror/hoppas det inte är något tokigt. Kan ni se henne på klippet?

Cecilia.S
2017-03-15 21:47
#94

Det ser ut som att det skulle kunna vara rom. Om inte annat skulle du behöva det, lite kul och positivt mitt bland allt annat! :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

ChristineF
2017-03-15 21:52
#95

#94 Jo tack, det kan jag hålla med om! ;-) Vore riktigt roligt, även om det kanske inte blir så mycket av det.

mimåne
2017-03-16 09:13
#96

Om du har cyano på ytan så skulle jag inte rekommendera flytväxter. Ett klassiskt ställe där cyano trivs att växa på är nämligen bland flytväxter. Detta för att vattnet blir mer stillastående där vilket cyanon älskar. Om du vill pröva på någon snabbväxande växt så hade jag istället valt att plantera hornsärv, som också tar upp näring ur vattnet på samma effektiva sätt som flytväxter gör.

Molly tycker jag är en bra ide. Kolla om du hittar någon som säljer privat om du är orolig för sjukdomar =)

Jag undrar vad som skulle hända om man började tillsatta ännu mer av KNO3 lösningen..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2017-03-17 08:21
#97

#96 Aha ajdå, det vill jag kanske inte riskera.. Jo tänkte köpa några fler snabbväxande, ska se om hornsärv finns. 🙂
Är det säkrare att köpa fisk privat? Fördelen är väl att de odlats här och troligen är tåligare, men tänker att många går helt ovetandes om vissa sjukdomar, t.ex. camalanus cotti.
Jag har tyvärr blandat ihop flaskorna, etiketterna satt inte som de skulle..så vet inte vilken KNO3 är. :/

Annons:
mimåne
2017-03-17 09:13
#98

Jag skulle nog säga att det är säkrare att köpa privat än i butik om man ser till sjukdomsrisken med c.cotti, faktiskt.

Djurbutiken har många fiskar inne och det är mycket fisk som passerar där, risken att de får in sjukdomen är större än att privatpersonen får in den i sitt akvarium. Dessutom har djurbutiken svårare att hålla koll på alla fiskarna och märka att de blivit drabbade. Privatpersonen som har intresse av sina fiskar sitter och tittar på dem på ett annat sätt och jag tror det är större risk att sjukdoms upptäcks där. Det är nog större chans att en person med intresse för fiskar vet om att sjukdomen c.cotti finns. Personalen i djurbutiker brukar inte ha något större intresse..

Varför jag rekommenderar dig att leta efter Molly privat är för att egen uppfödda avkommor är tåligare än de man hittar i butik. De kan ha bättre immunförsvar och stå emot sjukdomar lättare, även leva längre.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2017-03-17 12:18
#99

#98 Tack, du har rätt i! Sen är det väl kanske lite individuellt, t.ex. så kanske akvarielagret har bättre koll än en privatperson som t.ex. låter barnen sköta om akvariet eller har akvariet på en arbetsplats. Sett några skräckexempel av varje.. Men det bästa är nog att köpa av en privatperson som verkligen har ett intresse!🙂

ChristineF
2017-03-20 17:32
#100

Letat runt lite efter annonser med de fiskar jag söker, men bestämde igår att jag behövde nya hjälpredor så det blev en sväng till akvarielagret. Kom hem med tre black mollys, tre siamesisk algätare och tio kolglödstetror samt vattenpest och gälört. Det börjades ätas alger och cyano på en gång och tetrorna blev glada som blev ett större stim (19st). :-) Fick hjälp av kunnig personal och det känns bra nu. Enda oron är en av mollyhonorna som verkar trött idag, håller sig lite för sig själv och petar inte i algerna längre.. Kanske kan bli så av miljöbytet?? Ser inga tecken på sjukdom och hon åt lite flingfoder, dock inte överdrivet matglad. Håller tummarna att hon piggnar till, finns det nåt jag kan göra? Tankarna går till salt, men ska väl inte behövas och osäker om alla i karet tål?

Erki
2017-03-20 17:59
#101

Jag har även jag haft Cyno och de va inte alls kul så förstår verkligen din frustation 😭

Men jag vet att det jag gjorde för att få bort dem var att köra kontinuerliga vattenbyten samt ha massa växter. Men jag hade inte kört på pmdd förens jag haft en hel del växter speciellt inte om jag haft alg problem? Kanske är helt ute och cyklar men hjälpe en annan person som hade alg problem där jag avråde honom från att ge växtnäring och algerna försvann med desamma. Dock va de tofs/trådalger. Men ni andra kanske vet om de funkar endå?

Skulle definitivt inte säga att du har ont om växter (hade under många år knappt några växter alls….) men kanske inte tillräckligt för att ge full dos ( om ens en dos ) pmdd varje vecka? Jag hade inte kört alls som sagt sedan fortsätta med vattenbyte varje vecka bara för att se om de hjälper? 🙂 Sen flytväxter lät bra, andmat räknas som ogräs men ogräs kanske är bra i ett sådant här fall , då dom sprider sig fort och då borde kunna ta upp mycket av den energi algerna lever på?

Sen tråkigt med mollyn hoppas hon klarar sig!😕

mimåne
2017-03-20 18:30
#102

Vad roligt med lite ny fisk. Du behöver nog inte övergöda dem med mat för då kanske de slutar äta cyano och bara vill ha torrfoder. Hoppas att den slöa mollyn piggnar till och att de gör ett bra jobb med cyanon.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Cecilia.S
2017-03-20 20:01
#103

Grattis till de nya fiskarna, hoppas att de kommer att trivas och att du får en del hjälp av dom. Snart ska du nog se att dina siamesiska algätare kommer sätta sig nära hjärtat… De är några utav mina favoriter i 240 litern hemma hos mig. Underbara fiskar med en enorm personlighet. Duktiga på att städa också 😍

Håller alla tummar, tassar, fenor och hovar för att det går bättre för dig nu!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

ChristineF
2017-03-21 17:48
#104

#101 Tack! 🙂 Jag blev rekommenderad att testa pmdd för att bli av med cyano, men det verkar råda skilda meningar och erfarenheter om det. Skulle ju kunna testa att halvera dosen, det är ju inte bra om det blir för hög nitrat av alla näring när växterna inte lyckas ta upp den. Har iaf fler växter nu, 5 olika snabbväxande arter och tre långsamma, planterat på 13-14 ställen i karet. 
Vissa säger flytväxter och andra inte, jag avvaktar nog lite eftersom cyanon lägger sig på ytan för mig och skulle kunna gömma sig i växterna. Men om ytan försvinner så är ju flytväxter toppen!

#102 Tack! Nä det finns en del algkäk för de som gillar det 😃 Mollyn lever än och simmar lite med sina vänner, men fortfarande lite seg tycker jag..

#103 Tack snälla! 🌺 Ja, de är riktigt söta när de smaskar alger med sina små munnar :D Dock lite skygga än och far iväg om de ser mig.

Annons:
ChristineF
2017-03-22 12:08
#105

Gud vad konstigt, nu börjar mollyhonan bete sig precis som min förre hane. Simmar snett och har sig, han levde ju länge så för hälsan gick upp och ner. Trodde mina förra mollys och guppys blev dåliga av medicinen mot c-cotti detta, men nu börjar jag bli tveksam. Gjort många vattenbyten sen dess och INGA andra arter har visat liknande beteende, de mår toppen och far runt! Är levandefödare känsliga mot nitrat (lite högt pga växtnäring) eller kända för att ha problem med simblåsan? Kan det finnas medicin kvar än och kan de reagera på miniminimini-lite?? Kan inte koppla ihop det med något, inga andra tecken på sjukdom. Någon som sett liknande? 
Den andra honan och hanen simmar runt tillsammans glatt tiden och som tur är verkar han inte stressa henne.

Lillyrod
2017-03-22 17:45
#106

Jag tror inte det finns medicin kvar i karet. Det har gått för lång tid för det. Om bara en Molly beter sig konstigt så är det nog henne det är fel på annars tror jag de andra hade reagerat också.

ChristineF
2017-03-22 20:23
#107

#106 Nej precis, det borde ju försvunnit och de andra arterna mår bra. Andra honan började bli slö hon med, så jag gjorde 50% vattenbyte och hade i happy life filtermedium. Får se imorgon om de piggnat till eller ej. Anledningen att jag funderar är att tidigare levandefödare haft samma beteende, känns som de är känsliga mot något. Frågan är vad.. När jag söker verkar enda orsaken vara simblåsan.

ChristineF
2017-03-23 14:59
#108

Idag är mollyhonorna pigga, simmar runt och letar alger med hanen. Nitraten var uppe i ca 100 (enligt stickan som kanske inte är så pålitlig) och har nu sjunkit till ca 50. Ingen nitrit (dropptest). Kan det vara nitrat som får mollys att tappa simförmågan?? Eller är det en slump att de är piggare nu? Kan kanske varit något annat ämne  i vattnet som blev bättre med hjälp av extra stor dos happylife? Vem vet.. något reagerar de på som ingen annan fisk reagerar det minsta på. Avvaktar med pmdd ett tag tror jag.

Lillyrod
2017-03-23 18:50
#109

Så högt nitrat kan de reagera på. Över 25 är inte nyttigt så byt lite vatten om det går upp så högt. Olika fiskar tål ju olika saker mer eller mindre bra.

mimåne
2017-03-24 08:49
#110

Hmm.. Jag undrar hur det höga nitrat värdet påverkar cyanon. Det kanske finns något samband där.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2017-03-24 20:32
#111

#109 ja känns som det kan vara det höga värdet.. Honan som blev dålig först hittade jag död imorse, hon blev ju pigg igår men kanske var för sent. De andra två mår bra. #110 Ja det blir lite hönan och ägget, får inte växterna ta upp nitrat pga cyanon tar den eller kommer cyanon för att växterna inte tar upp näringen/nitraten av någon annan anledning, andra alger kanske?

Annons:
mimåne
2017-03-25 08:36
#112

Det är inte alltid lätt att veta hur naturen och kemin fungerar. Enligt min mening är ju cyano en orsak av obalans i näringen, främst halten kväve och fosfor, men olika ämnen hör ju ihop. Det vore intressant att försöka få ordning på nitraten för att se om det blev någon skillnad med cyanon.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2017-04-28 10:59
#113

Ja jag har kvar karet… 😎
Alla tre mollys checkade ut inom en vecka, min teori är känslighet för nitrat eller faktiskt att de är de enda som åt av cyanon. Vem vet, det kanske är en giftig jäkel??
Efter en månads naturligt bekämpande börjar mina växter bli trötta och väldigt sköra. Eftersom inget stämmer med kemin (nitrat ska ju inte gynna cyano utan tvärtom säger alla, men antar att när det redan är så pass mycket cyano så tar den all näring) så har jag för två dagar sen påbörjat behandling med Algin Extra. 
Förövrigt så mår alla fiskar toppen, kolglödstetrorna är verkligen glada att vara fler än innan och mina slöa ottos har hittat vänskap med mina siameser, troligen för att de liknar varandra med strecket och för att de är stimfiskar. Kul att se de vara framme lite mer och simma ihop! Har inga som helst andra alger eller snäckor, så städpatrullerna håller ordning. Det enda som ingen tar hand om är cyanon, men har jag tur (för en gångs skull) så försvinner den snart!

Cecilia.S
2017-04-28 14:49
#114

Håller återigen tummarna för att du blir av med skiten! Nu har du fått kämpa mot cyanon länge nog :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Maleficum
2017-04-28 16:20
#115

Nu har jag inte alls läst alla inlägg så kanske har missat något men du har inte haft planer på att skaffa hornsärv? De ska ju avge något ämne som bla cyano inte ska gilla.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

ChristineF
2017-04-28 18:32
#116

#114 Eller hur!! Tack :-) #115 Jaha spännande! Har köpt det en gång, den dog. Det som klarat sig bäst är nog vattenpesten för bladen är hårdare. Men om jag får ordning på det värsta kan det ju vara värt att köpa för att undvika comeback :-)

ChristineF
2017-06-01 21:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#117

Bästa jag testat hittills iaf, gröna ytan och blågröna slajmet borta. Dock har den bruna varianten gjort comeback nu två veckor efter kuren. Vet inte om jag kan köra fyra veckor till? Hade iaf i en dos nu efter vattenbytet. Behöver köpa fler växter då några fått ordentligt stryk. Annars mår alla fiskar fint! Här är en pakistanbotia (strandad val) med matkoma :'D

Cecilia.S
2017-06-01 22:00
#118

#117 Härligt med resultat! Hoppas att det håller i sig så :D Botior är så otroligt söta, haha!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
ChristineF
2017-07-11 12:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

Efter två omgångar med medicin och lite nya växter ser det ut såhär, hade i lite pmdd vid senaste vattenbytet så hoppas växterna får mer kraft. Svårast har varit att få bort cyanon som ligger i sanden långt ner vid rutorna, har grävt lite så medlet kommer ner ordentligt och då försvann det. Hoppas nu att det är borta! Vet inte hur bra det är att köra algin extra hela tiden… Tror jag ev behöver köpa nya lysrör, ser lite svagt ut. Hur var det nu, byter man ett i taget? Något tips på bra lysrör till rio 180? Gärna med rätt kallt ljus. Hört att det finns några som passar och är bättre än juwels egna, men glömt namn..

Lillyrod
2017-07-11 13:09
#120

Lysrör bör man byta ca en gång om året. Inga problem att byta båda samtidigt. Juwels rör vet jag tyvärr inget om  så det får någon annan hjälpa dig med.

Så skönt att eländet äntligen har släppt. Jag har kämpat med alger många gånger själv så jag vet hur jobbigt det är. Det som sitter lite under gruset längs rutorna brukar jag bara låta sitta kvar. Hos mej sprider det sig inte längre.

Det är inte bra att köra med sånt medel för länge för det tar även goda bakterier. Cyano är ju som bekant en bakterie.

Draken
2017-07-15 12:31
#121

Jag har Juwelakvarium, och jag gillar inte Juwels egna rör. Letar med ljus och lykta efter andra, men juwel har ju så konstiga mått på sina rör.

Men skall du köpa juwelrör, så se till att du köper "daylight", gärna som går mot blått. De flesta juwelrör avger ett väldigt gult ljus, och jag tycker det är så fruktansvärt fult, akvariumet ser skitigt ut för jämnan 😡 Det blir inte riktigt kallt/vitt ljus av det , men det blir inte helt gult heller.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

ChristineF
2017-07-15 13:31
#122

#120 Ok tack, då ska jag nog byta båda. Ja det är tålamodsprövande med alger.. Hoppas det vid rutorna inte sprider sig för mig heller. :-) Nej precis, har inte märkt av att bakteriefloran blivit förstörd men har ju matat mindre med. Något konstigt är att vattenpest som ska växa så bra och som jag tycker är så härlig färg på, den blir tunn och porös tills den försvinner. Ser att fiskarna smaskar lite på den, men vet inte om det är feler eller om de börjar först när den är döende. Känslig växt?? #121 Ja jag tycker det är för gult.. Åh tack då ska jag titta efter day light! Finns det olika juwel day light eftersom du skriver "gärna ett som går mot blått"? :-)

Cecilia.S
2017-07-16 17:09
#123

Jag vet inte om att det finns olika Juwel day light, det som menas är nog att ljuset gärna ska gå mot blått. Men så skönt för dig, att du äntligen har börjat få undan cyanon ordentligt! Vad fint det har blivit! :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2017-07-16 20:03
#124

Blått lus ligger på 10 000 kelvin, tror dagsljuskänsla  (ett klart, vitt ljus) ligger mellan 4500 och 6500 kelvin.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2017-07-16 20:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#125

Hittade en färgskala som visar på kelvintalet och vilket ljus det ger :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
ChristineF
2017-07-16 22:27
#126

#123 Tack, det känns bra! :-) #124 #125 Åh toppen ska kolla kelvintal på juwelrören! :-)

ChristineF
2017-08-08 14:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#127

Det blev ett aquastar och ett grolux lysrör. Har även blivit en sväng till akvarielagret och hem följde två colombianska fjärilar, först sa säljaren att det var omöjligt att könsbestämma, men när vi kom till akvariet så ändrade han sig snabbt då han hittade en hona med äggröret ute och hanen var lite enklare att se, så hoppas det stämmer och att de gillar varandra! :-) En vecka senare verkar de trivas fint, bortsett från att de verkar lite kräsna. Ratade flingor och granulat (iofs dåligt datum på det sistnämnda). Honan käkar artemia, men hanen verkar hopplös, han går hellre längre bort o silar sanden i jakt på nåt bättre. Tips/råd??

Hogstedt
2017-08-08 17:58
#128

#127 Mygglarver kanske?

Cecilia.S
2017-08-08 21:57
#129

De fiskar som har varit kräsnast hos mig har nog varit mina Apistogramma borellii, de ratade också det mesta i början. Mygglarver funkade dock bra och små räkor har alltid varit populärt. Det största problemet för de fiskar som har ratat maten, tror jag dock har att göra med fiskens födokälla i butiken/tidigare hem. Många fodrar med omnivor-tabletter varje dag, vilket gör att fiskarna inte lär sig att mat även kan komma uppifrån 😉

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

ChristineF
2017-08-09 17:44
#130

Tack för tips och tankar! Mygglarver har jag inte testat, fått höra att det inte är så bra käk. Så kanske det kan vara Cecilia, honan verkar äta först när klumpen med artemia sjunkit. Hoppas bara det inte är nåt fel på hanen och att båda äter snart. Är väl som med hundar, de kan vara kräsna men äter när de blir hungriga.

Hogstedt
2017-08-09 17:47
#131

#130 Röda mygg har man hört mycket ont om (förstoppning) och därför är jag väldigt försiktig med det, men vita och svarta har jag inte hört orsakar några problem.

Draken
2017-08-10 08:48
#132

Röda mygglarver är mycket allergiframkallande. Och de kommer dessutom från "smutsiga" vattendrag, så de är inte bra för viss arter. Mina scalarer brukar inte få röda mygg t.ex. Då de sväller i buken och blir slöa (förmodligen förstoppning).

Vita och svarta mygglarver är "rena" så det brukar oftast inte vara något problem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
ChristineF
2017-08-10 09:47
#133

Aha bara de röda som är dåliga alltså, då är jag med, tack!

ChristineF
2017-10-03 19:46
#134

:-)

Draken
2017-10-04 08:02
#135

Jättesnyggt :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2017-10-04 08:20
#136

Nämen! Så fint det har blivit :D

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

ChristineF
2017-10-04 10:20
#137

#135 #136 Tack, så skönt att bara kunna göra normala vattenbyten utan sanering haha! 🙂 (dock verkar någon gräva upp hornsärven hela tiden, misstänker pakistanierna 😛)
Bolivianhanen äter nu förresten (om än lite), men verkar väldigt tillbakadragen jämfört med honan som snarare beter sig som en Guppy. Vet inte vad som är normalt, något mellanting?? Han oftast står inne och gömmer sig i växterna och hon far runt framme vid rutan och tigger. 🤔

ChristineF
2017-11-28 19:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#138

Hanen dog kort efter mitt senaste inlägg, tror han bara mådde dåligt från start av någon anledning. Inga symptom och inga andra fiskar som visat något heller. Efter ca 1,5 månad som änka så har honan nu fått en ny (förhoppningsvis) hane som är pigg och äter bra. :-) Första dagen jagade hon bort honom, främst vid utfodring, och jag blev orolig att båda var hanar eller honor. Men nu verkar de funka bra ihop, så kanske bara var revirvakt i början. Hoppas de finner varandra, de är väldigt söta tillsammans. Nya hanen på bild. :-)

Lillyrod
2017-11-28 19:47
#139

Ibland är det ju så att fiskar dör utan synbar anledning. Det är jättetråkigt och man vet ju inte om man har någon smitta i karet eller vad som hänt. Håller tummarna för att den nye killen kommer att funka bra.

Annons:
ChristineF
2017-11-28 19:58
#140

#139 Ja trist, men jag hoppas det bara var han, eftersom han var så från start och alla andra mår toppen. Tack! :-)

färgfest
2017-11-28 21:16
#141

Så fin! Tycker verkligen om tapet som bakgrunden!

Draken
2017-11-29 07:52
#142

Jättefin. Hoppas att han funkar bra med din hona :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

ChristineF
2017-11-29 15:54
#143

#141 #142 Tack! 🙂

ChristineF
2018-01-08 13:25
#144

Efter en lycklig akvarieperiod är det dags för lite olycka igen, sen igår har ciklidhonan börjat simma snett i cirklar och lyckas inte få tag i maten som kommer ner. Har ju svårt att tro att samtliga fiskar jag haft med liknande symptom fått fel på simblåsan, eller är det väldigt vanligt kanske? Om det vore någon smittsam sjukdom så skulle jag väl dock inte ha kvar fiskar (t.ex. ottos) jag köpte för 1,5 år sedan?? 
Hoppas hon repar sig, annars tror jag att jag skiter i det här både med ciklider och levandefödare, bara dessa som blir dåliga hos mig. Tacka vettja malar, algätare, botior och tetror. Lite sugen på räkor igen, nu har det ju gått över ett år sedan medicineringen så den borde väl ha gått ur? Dock får jag nog välja mellan mina botior och räkor..  :/

Draken
2018-01-08 15:39
#145

rörelsemönstret tyder på att det är problem med simblåsan. Det är vanligare än man faktiskt tror.

Hoppas att det går till sig, men är det simblåsan, så läker det tyvärr inte, utan det är avlivning som gäller isf.

Jag är tvärt om, jag har svårt att få sällskapsfiskar att överleva hos mig, cikliderna överlever precis allt istället 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

ChristineF
2018-01-08 16:42
#146

#145 Ja det ser verkligen ut så, ger det lite tid, men annars blir det avlivning.. :( 

Jaa intressant hur olika det kan vara.. ottos som ska vara så känsliga har här överlevt 1,5 år med varierande vattenvärden, cyanokaos, camallanus cotti och medicinering. 🤪 Börjar misstänka att galen avel ligger bakom problem med både levandefödare och vissa ciklider.

Annons:
fiskälskarn00
2018-01-08 19:26
#147

Verkligen fint iaf 🙂

Gal1

ChristineF
2018-03-10 15:12
#148

Handmatar leopardhajarna ;-)

Draken
2018-03-10 15:19
#149

Vad kul att man kan handmata dem :D

Men, rätta mig om jag har fel, är inte det där Pakistanbotia 🤔 Reagerade på namnet, Leopardhaj 🤔

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

ChristineF
2018-03-10 20:01
#150

#149 Haha jo, det stämmer. De fick ett smeknamn, påminner lite om en sorts leopardhajar i teckningen :-D Riktigt roliga fiskar, lite too much ibland med all energi och kan skrämma skygga fiskar, men bara nyfikna och glada!

ChristineF
2018-07-12 20:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#151

Halloj! Länge sen jag kikade in här, akvariet har stått lite i viloläge men nu har jag investerat i reflektorer och köpt ett stim neontetror, en till otocinclus kompis till de jag har (som snart bott här två år!) och tre Svärdbärare (en hane, två honor). En del alger och lite växtkaos, men såhär ser det ut just nu. Ska ta tag i det snart ;-)

Draken
2018-07-13 11:25
#152

Jag tror de flesta akvarium står på viloläge nu under sommaren, åtminstone mina har gjort det ;)

Snyggt med lite vildvuxen djungel :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: