Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1191 ggr
.m.m
1/16/17, 6:02 PM

Aktiva Platys. Hjälp?

För ca 2 månader sedan kände vi att vi ville skaffa akvarium. 25 liter. Vi tvekade för att vi kände att det var rätt mycket att lära sig först, men "det är bara att fråga i zooaffären om ni undrar något, de vet." Ok.

Vi började med att köpa ett gäng Neontetror i zooaffär. Lugna och fina som de ju är. Vi fick sedan efter några veckor erbjudande att ta över några hemmaodlade Platys. Vi var och kikade och de verkade lugna och fina. De trivdes. "De kommer trivas bra med neontetrorna" fick vi veta. "Ni kan ha många, de är ingen fara". Ok. Vi tog hem dem. Nu har två av neontetrorna dött och jag upplever dem lite mer stressade än innan Platysarna flyttade in. Jag får också upplevelsen att det är trångt.  Platysarna är också ruskigt aktiva. Ska de vara det? Är inte det lugna fiskar? De var lugna innan? Är det tecken på att de inte mår bra? Vad gör vi då?  Säljer dem? Säljer några? För ca en vecka sedan lade vi  även märke till två pyttesmå bebisar. Helt genomskinliga. Ingen aning om vilka av dem som har fått smått.

Vi har stadig temperatur, kollar vattnet regelbundet och byter 1/3 vatten varje vecka. Men jag känner att vi tappat taget lite grann om det här. Vi hade tankar på att köpa till en mal men eftersom det känns stressat i akvariet så känns det inte som en bra idé just nu. Hjälp?

Annons:
Lillyrod
1/16/17, 6:13 PM
#1

De fiskarna ni har ska definitivt inte vara i det karet. I stort sett det enda man kan ha i ett 25-liters är räkor.

Både Neontetra och Platy behöver minst det dubbla i vattenvolym och gärna mer. Varken neontetror eller Platy är lugna fiskar. Alla fiskar vill kunna röra sig och busa i strömmen från pumpen osv. 

Att fiskarna nu börjar dö beror förmodligen på stress och eller att vattnet blir alldeles för dåligt pga överbelastning. Satsa på ett 70 liters kar så kan ni behålla fiskarna annars lämna tillbaka dem. De ska inte behöva bo på det viset.

.m.m
1/16/17, 6:21 PM
#2

Tack!

[krutgubben]
1/16/17, 6:49 PM
#3

Jag kan känna att innan man skaffar djur så bör man läsa på lite om hur man tar hand om dom och hur man får dom att trivas. Att ha ett 25 liters akvarium stressar upp fiskarna och dom plågas fruktansvärt av det lilla utrymmet.

mimåne
1/16/17, 6:52 PM
#4

Jag får lov att erkänna att det nog har skett många misstag här, men jag är glad att du själv faktiskt känner att något måste vara fel. Jag får känslan av att du tvivlar på vad som sagts till dig om vilka fiskar du kan ha, och hur många av dem. Jag ser det som positivt för din oro är befogad.

Precis som Lillyrod säger så är det inte många som kan gå i en så liten vattenvolym som 25L. Jag vill bekräfta att allt det hon säger stämmer. Jag håller med om varje ord.

Denna situation behöver du ordna upp snarast möjligt, för fiskarna kommer annars inte att leva särskilt länge. Jag skulle föreslå att du antingen köper ett större akvarium, på runt 100L där du kan ha neontetror, platys och en mal. Eller att du hittar nya hem/lämnar tillbaka de fiskar du har till djurbutiken.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Erratic_Eagle
1/16/17, 6:53 PM
#5

kolla upp på zoopet innan du köper fiskarna då ser du deras behov och hur stora de blir osv😎köp ett större akvarium och lycka till.😉

Lillyrod
1/16/17, 6:56 PM
#6

Som jag sagt förut Erratic_Eagle så är zoopet bara ett av många ställen som man kan söka info på. Det är inte riktigt allt som stämmer på zoopet heller så man bör nog inte rekommendera att de är allenarådande 🙂

Annons:
Erratic_Eagle
1/16/17, 6:56 PM
#7

malar iaf Ancistrus vill ha mins 100 liter. som sagt kolla upp på zoopet innan du köper några fiskar.när jag köpte mina första fiskar kollade jag i flera flera timmar innan jag bestämde mig för vilka jag ville ha och vilka som passade bra i mitt kar!😉🤔😃

.m.m
1/16/17, 7:13 PM
#8

Jag erkänner. Jag var naiv och tog för givet att de som haft fiskar i hela sitt liv samt zooaffärer var att lita på. Jag ska vara noggrannare nästa gång. Ibland ska man inte nonchalera sin magkänsla trots att man är gröngörling.

Jag jobbar på och planerar att hitta nya hem åt dem och läser mer om vartannat. Platysen är "hemmaodlade". Några ser dessutom dräktiga ut. Är någon intresserad så hojta.

Erratic_Eagle
1/16/17, 7:23 PM
#9

ja du har rätt Lillyrod men det är en bra början!😉jag har iaf klarat mig jättebra på zoopet, alla fiskar som jag har köpt klarar sig och mår jättebra pga att jag har läst på där så jag rekommenderar det men sen så finns det säkert andra bra sidor som man kan söka på om man vill det!😎

Denna kommentar har tagits bort.
mimåne
1/16/17, 7:38 PM
#11

Vi har alla gjort liknande misstag Shine. Sånt händer men det viktiga är man löser dem.

De yngel du har fått är från dina Platy. Neontetror är svårodlade och brukar inte yngla av sig i ett akvarium.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
1/16/17, 7:39 PM
#12

Jag skulle tro att 90 % av alla som köpt sitt akvarium och sina första fiskar i en zooaffär har gått på den niten. Det är absolut inget att skämmas för. Vi har nog alla haft fiskar i våra kar som inte hade där att göra. Lycka till med att få ordning på det. Fråga i butiken om de kan ta emot platyna om ingen annan är intresserad.

Erratic_Eagle
1/16/17, 7:40 PM
#13

du kanske har rätt i vad han menade men jag tror att han menade att han inte visste vilka platys som hade fått yngel.jag kan ha fel men aja😃

Annons:
[krutgubben]
1/16/17, 8:24 PM
#14

Tillägg: Tyvärr finns det också många zoo handlare som bara vill sälja och inte har dom kunskaperna att berätta hur man ska sköta och hålla olika fiskar osv. Som en handlare lurade på mig en gång: 2 par Guldsömciklider då jag frågade om jag kunde ha dom ihop med kardinaltetror, ja det går bra sa handlaren men Guldsömcikliderna åt upp tetrorna när dom började leka…….. Dyrt foder blev det…..

Erratic_Eagle
1/16/17, 8:30 PM
#15

vad tråkigt😕

.m.m
1/16/17, 9:01 PM
#16

Tack för svar alla. Som akutlösning har vi plockat fram det gamla akvariet som vi hade tänkt sälja pga att den för ett sånt oväsen och inte är så tilltalande… Det ligger nånstans mellan 35 och 40 liter. Vi kommer inreda det och sära grupperna imorgon så de får det lugnare tills detta är löst. Kommer också kolla med butikerna och höra om de är intresserade av fler Platys.

Annan fråga. Stimmar Kardinaltetror och Neontetror i separata stim eller tillsammans? Har hört lite olika.

Lillyrod
1/16/17, 9:04 PM
#17

De vet vem de är så att säga men kan nog simma tillsammans.

Cecilia.S
1/16/17, 9:08 PM
#18

Bra att ni tar åt er av all ny info och försöker rätta er, det är så akvarister ska vara! Guldstjärna på det när allt är rättat och klart ;) Neonteteor och kardinaltetror kan säkert stimma tillsammans, men ni bör skaffa minst 10 av vardera. Då är ett 70 liters kar för litet. Annars funkar de fiskar ni har ihop bra, bara det att dom som sagt bodde för trångt i 25 liters nano. Ni kan dock behålla någon av de karen ni har nu till senare, om ni vill spara på några yngel (som ni mycket troligt kommer få med Platy i karet) tills dem har blivit lite större.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

.m.m
1/16/17, 10:23 PM
#19

Tack för svar!

.m.m
1/16/17, 11:31 PM
#20

Jag hittade en bra sida  https://eketjall.se/akvariekalkylatorn/ så jag mätte om, såg att jag hade missat 5 cm höjd tidigare och min gissning på literstillägget på den välvda delen var också uppåt väggarna för akvariet är i själva verket på 47,5 liter. En 10 liters diff i rätt riktning så det känns ännu bättre att flytta över dem nu. 🙂

Jag kikade också runt på lite forum och sidor och såg flera rekommendationer på småfiskar, inklusive härifrån, som lämpar sig i ett 25 liters akvarie. Jag sökte på just de fiskarna och ser att de är i samma storlek som mina små Neontetror, så kan Neontetrorna stanna i det lilla akvariet?

Annons:
Cecilia.S
1/17/17, 6:52 AM
#21

Nej, neonteteor är livliga fiskar och kräver därför sin yta. Dom bör ha en akvarielängd på minst 50 cm. 25 L är för litet.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Denna kommentar har tagits bort.
Draken
1/17/17, 9:09 AM
#23

#5  Zoopet är bra, men det är inte en säker källa i alla lägen. De kan ha fel de också, så man skall inte lita blint på vad de skriver.

Bekräftar också vad Mimåne och Lillyrod skriver ang storleken på karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
1/17/17, 10:55 AM
#24

På forum som detta så är det så att alla nivåer av kunskap finns tillgängliga. Det kommer aldrig att kunna undvikas att olika åsikter finns. En del är sanningsenlig information medans annat är bara åsikter. Alla här tror vi på något men vad det är kan vara avvikande. Vill du hitta "information" som styrker att du t.ex kan hålla dina akvariefiskar i ett vattenglas, så kan du säkert hitta det. För det finns säkert någon som skrivit någonstans att det går bra. Det betyder däremot inte att det är sant.

Jag förstår att det är jättesvårt att veta vem och vad man ska tro på. Mycket kan låta så övertygande. Jag ser ofta akvarister som påstår att deras uppsättning fungerar såå bra och att fiskarna är såå lyckliga, men i många fall kan jag tycka att de är naiva och blundar för uppenbara tecken på att det inte fungerar så bra som de tror.

Jag vet inte allting jag heller, men jag har läst otaliga timmar och även lärt mig den hårda vägen.

Det jag vill säga är att man inte kan lita på allt och alla. Jag förstår att du lärt dig din läxa genom att du litade på alla andra som sa att allt skulle gå så bra, men vill påminna dig om att du behöver byta spår nu och välja vem och vad du sätter din tilltro åt. Du verkar ha en bra magkänsla, så lita mer på dig själv också 🙂

Jag anser inte att någon fisk ska gå i akvarium mindre än 30L. Där är min gräns för vad jag tycker är drägligt för en fisk. De flesta små fiskar som kan klara sig i små volymer är också stimfiskar som behöver vara minst 15st för att vara ett stim i okej storlek. Men låter det rimligt att hålla 15st småfiskar i mindre än 30L? Det ska både fungera för fiskarna men även för vattenkvaliteten. De som förespråkar att sånt här går utmärkt har också ofta kompromissat med storleken på stimmet till ett mindre gäng. För min del känns det fel att det ska vara på fiskens bekostnad.

Din plan nu tycker jag låter bra och jag anser att du gör det rätta för fiskarna.🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Erratic_Eagle
1/17/17, 7:39 PM
#25

läste någon stans för någon dag sedan att man kan ha en slöjstjärt i ett 25 liters, men är de galna de ska ju ha mins 500-1000 om dem inte till och med vill ha en damm att gå i. så du ska inte skämmas över ditt misstag!😎😡

mimåne
1/17/17, 7:46 PM
#26

Ja vissa anser faktiskt att det går bra att hålla slöjstjärtar så litet som i 25L. För min del är det absurt. Jag kan inte tänka mig att det handlar om annat än okunskap. Slöjstjärtar är en odlingsvariant från Guldfisk, som är en mycket aktiv fisk som gärna tar ut svängarna och simmar snabbt från en punkt till en annan. Slöjstjärten kan p.g.a aveln inte simma lika fort, men den har fortfarande kvar ett aktivt sinne. De är också riktiga bajsmaskiner och skitar ner något enormt mycket. Det blir väldigt ohållbart att hålla en god vattenkvalitet i små volymer vatten med någon som har så hög belastning på vattnet. Slöjstjärtar kräver minst 300L men guldfisken behöver som du säger Erratic_Eagle mycket mer än så, helst en damm. Jag tror du blandade ihop de två arterna =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Erratic_Eagle
1/17/17, 7:50 PM
#27

ja det är guldfisken som behöver så stort, fel av mig blandade ihop de!.

men jag har sett på en djurbutik en mindre variant av slöjstjärt som jag tyckte var jättesöt. tror du att man kan ha den i typ 150-200?

Annons:
Lillyrod
1/17/17, 7:53 PM
#28

Det finns inga mindre varianter. Det var säkert en ungfisk du såg : )

Erratic_Eagle
1/17/17, 7:54 PM
#29

många ungfiskar isf. men dem va typ 5cm långa med fenor. men det kanske bara va vanliga slöjstjärtar trotts allt

ElinvBorg
1/17/17, 8:41 PM
#30

#29 Tänk på att alla fiskar i butikerna är ungfiskar(ibland finns vuxna exemplar) och alla kommer bli större/mycket större så man kan inte gå på storleken i butiken

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Erratic_Eagle
1/18/17, 7:02 AM
#31

ok

.m.m
1/23/17, 8:57 AM
#32

De flesta Platysarna har nu fått ett nytt hem och får flytta i veckan. Känner mig lättad. Kanske kan några få bo kvar eller så letar vi vidare. Ett yngel klarade sig, färger börjar komma fram i svart och vitt  och är tänkt ska få flytta med också.

De bor alla just nu i 48 liters karet och jag upplever dem mindre stressade helt klart sen vi fördubblade utrymmet. Jag vill gärna förtydliga att de fiskar som dött inte dog i karet, utan de lyckades hoppa ut genom foderglippan och hittades på golvet… Det upphörde när vi stängde helt. 

Platysarna är så "på" så jag undrar om Neontetrorna får någon mat..? Vi har ökat matransonerna till tre ggr om dagen för att täcka upp, men de är ruskigt glupska. 

25 liters karet planeras bli ett hem för räkor när vi har läst på lite mer.

Lillyrod
1/23/17, 9:14 AM
#33

Neontetror är väldigt snabba så de hinner säkert få i sig av maten också. Det är värre att mata för mycket än för litet. Vattenkvalitén försämras snabbt om det blir mat liggande.

Roligt att ni kommit igång med att få till allting som det ska vara : )

Draken
1/23/17, 10:29 AM
#34

#32 Vad skönt att du tar åt dig av det vi skriver och rekomenderar. Och jättebra att du planerar i förväg hur du vill ha det i dina kar, och läser på lite extra. Fortsätt så, då kommer dina akvarium att fungera klockrent utan bekymmer 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
mimåne
1/23/17, 10:34 AM
#35

Jag vill också ge dig beröm för de åtgärder du gör just nu. Starkt jobbat =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: