Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 2603 ggr
Cecilia.S
1/15/17, 8:22 PM

Mitt Rio 240 #2

Nu startar jag en ny tråd, eftersom att den förra blev lite lång. Den tidigare tråden hittar ni HÄR

Dom som har läst min tidigare tråd vet att vi startade upp ett Juwel 240 liters kar av modellen Rio för ett tag sedan. De första fiskarna fick bli några guppys, som igår fick sällskap av ciklider, vilka visade sig vara två mycket aggressiva electric blue acara. Dom fick en enkel biljett tillbaka till affären. Idag står akvariet med nya invånare. Guppygänget har flyttat till ett annat akvarium och istället ersatts av ett stim kardinaltetror och fyra fjärilsciklider. Två honor och två hanar som vi hoppas bildar par med varandra.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Cecilia.S
1/15/17, 8:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#1

Ena hanen

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
1/15/17, 8:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#2

Honan av samma färgvariant

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
1/15/17, 8:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#3

Den naturfärgade hanen

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
1/15/17, 8:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#4

Den naturfärgade honan. Hon är lite blekare än dem andra, men har redan fått mycket mer färg än när hon kom.  Först var hon nästan grå. Vi tror att hon har blivit stressad av hanen som var i samma påse.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
1/15/17, 8:31 PM
#5

Jättefina fjärilar. Den första sorten har jag inte sett förut.

Cecilia.S
1/15/17, 8:33 PM
#6

#5 Tack :) Det är en ganska ny färgvariant, framodlad. Har bara funnits i butik i några veckor, i alla fall i kedjan där vi köpte dem.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
molam
1/15/17, 9:00 PM
#7

Den Gula var ju fantastiskt fin! Får man fråga vad den färgvarianten heter? HAr nog aldrig sett den ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Cecilia.S
1/15/17, 9:25 PM
#8

#7 Oj, det vet jag faktiskt inte… Nu blev jag ju nyfiken :p

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Erratic_Eagle
1/15/17, 9:27 PM
#9

har inte heller sett den men den var fin!😃

Cecilia.S
1/16/17, 9:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Det här är min nya standard: jag tar en sackosäck och någonting att tugga på (i det här fallet en filtallrick) och sätter mig nedanför vår nya TV… Live är den också… :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

molam
1/16/17, 9:42 PM
#11

Inte helt fel det där! ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Erratic_Eagle
1/17/17, 7:23 AM
#12

haha, nice

Draken
1/17/17, 8:37 AM
#13

Snyggt.

Följer här också såklart :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
ChristineF
1/17/17, 10:51 AM
#14

Vilka fina fjärilsciklider! Haha jag brukar också titta på live-tvn, sitter på divanen i soffan och drömmer mig bort. 😍 Som att snorkla, fast hemma utan kallsupar 😂

mimåne
1/17/17, 11:49 AM
#15

Den där färgvarianten på Fjärilsciklid var ny för mig också. Väldigt vacker. Vit med gult inslag. Det vore kul att få ett namn på den. Så roligt att du ville starta en ny tråd också och fortsätta uppdatera oss om hur det går. Bilderna du har tagit är såå vackra!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Elisabethantero
1/17/17, 12:48 PM
#16

Ja oooj va fina ciklider!! Härliga bilder! Dom cikliderna jag hade för, typ 35 år sen var lite bittska mot andra fiskar…. Hoppas dina är lugnare.

Cecilia.S
1/17/17, 5:24 PM
#17

#13 Tackar ;) #14 Haha, visst är det härligt? :D #15 Tack! :D #16 Tack så mycket! Det hoppas jag också, hittills verkar dem vara schyssta. Det är någon enstaka tertra som har försvunnit nu och då, men i och med att dom fortfarande är nya kan jag tänka mig att dom är extra könsliga och självdör?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
1/17/17, 7:21 PM
#18

Fjärilscikliderna borde inte ta neontetror så de har nog försvunnit på andra vägar.. =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Cecilia.S
1/18/17, 2:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Samma fisk och med bara några dagars mellanrum… (nyinköpt) Det är skönt att hon trivs :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Fia81
1/18/17, 3:53 PM
#21

Jätte fina fjärilsciklider :) Hoppas ni får par :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Cecilia.S
1/18/17, 4:33 PM
#22

#21 Det verkar som att det har blivit två par nu. Superkul! Dom naturfärgade simmar tillsammans och dom andra för sig. Hanarna jagar lite på honorna ibland, men ser ut att bara vara lek. :D

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Erratic_Eagle
1/18/17, 5:27 PM
#23

är dina honor och hanar lika stora??

Cecilia.S
1/18/17, 6:23 PM
#24

#23 Ja dom är lika stora, men inte så gamla än :) Honorna är dock rundare än hanarna.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Erratic_Eagle
1/18/17, 7:15 PM
#25

ok, för när jag hade fjärils ciklider så var hanen mycket större än honan så det kan va därför de ej bildade par😎😕

Cecilia.S
1/20/17, 4:23 PM
#26

Nu är jag orolig för våra fiskar. Den ena fjärilsciklidhanen har inte setts till sen imorse (jag har varit i skolan) och den andre hanen simmar längs botten, lutar och vilar nästan ibland. Honorna är loja. Kardinalerna är endast 5 nu, 11 var inköpta (flutit döda ibland, dom simmade vidare en och en för var dag som gick. En försvunnen idag). Nitritvärdet är okej. Vi tvättade svamparna i pumpen lite diffust och ändrade cirkulationen för att få ner mer syre i vattnet nu, om det är problemet. Vattenbyte ikväll. Vad händer??

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

ChristineF
1/20/17, 4:31 PM
#27

Vad tråkigt! Inga synliga tecken på sjukdom?

Annons:
Erratic_Eagle
1/20/17, 4:31 PM
#28

vad konstigt och tråkigt vet ej vad som kan ha hänt😕🤔

Lillyrod
1/20/17, 5:05 PM
#29

Det låter ju som det är problem med vattnet. Mäter du med stickor eller dropptester?`Stickor kan vara missvisande. 

Till att börja med så tror jag ett större vattenbyte vore bra för säkerhets skull. Du kan också kolla på din kommuns hemsida om det hänt något särskilt i samband med att ni bytte vatten sist. Jag är väldigt lurig på vattenverket i min kommun som hittar på mycket dumheter med vattnet för oss fiskägare.

Cecilia.S
1/20/17, 5:32 PM
#30

#27 Nej, jag ser inget ovanligt utom beteendet… #28 Ja :( #29 Dropptest. Kan återkomma med märke om du vill. Då gör vi ett större vattenbyte, förhoppningsvis är det "bara" syrebrist. Ska försöka kika efter någon info på kommunen.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
1/20/17, 5:51 PM
#31

Jag tror inte märket på testet har någon betydelse. De funkar allihopa.

mimåne
1/20/17, 9:32 PM
#32

Jag håller med Lillyrod, det låter som att det är något konstigt med vattnet. Jättebra att ni gör ett vattenbyte ikväll, förhoppningsvis ser ni resultat nästan omgående.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Cecilia.S
1/20/17, 9:45 PM
#33

Tyvärr har våra två Fjärilsciklid hanar simmat vidare. Vattenbytet är klart, 50% och växterna som jag ställde ned igår är planterade. Karet är i alla fall snyggt, men tråkigt med våra vackra hanar. :/ Överlevarna (honorna och tetrorna) ser ut att vara piggare nu efter bytet. Luftomsättningen är hög, det är nästan som små "luftströmmar" lite här och där. Där leker tetrorna just nu. Nästa helg kommer vi troligtvis försöka ta oss iväg till butiken igen och köpa hem några nya individer. Karet är så tomt nu. I framtiden funderar vi på att skaffa mollys, jag läste att dem kan behöva 0,1% bräckt vatten, är det någonting vi bör ändra på? Eller funkar dom inte i vårt kar som det är just nu?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
1/20/17, 9:49 PM
#34

Om jag vore ni skulle jag vänta lite med att fylla på med mer fisk. Det verkar ju som att något inte är ok eftersom fiskarna dör för er. Jag röstar för att ni låter det vara lite. Låt saker och ting få ro och se vad som händer.

Molly klarar bräckt vatten men det är ingen som säger att de måste ha det.

Annons:
Cecilia.S
1/20/17, 10:00 PM
#35

Jag tror att karet hade syrebrist, men jag håller nog med om att vi bör vänta med att skaffa mer fisk… dom verkar vara ganska nöjda nu, så för fiskarnas del är det nog inte så bråttom. #34

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
1/20/17, 10:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Bild på karet i helhet.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
1/20/17, 10:16 PM
#37

Karet är jättefint. Så tråkigt att fiskarna har dött för er. Låt det vara några veckor så det får samla sig lite och komma igång ordentligt sen kan ni fylla på med lite mera fisk. Jag håller tummarna för att allt ska gå bra nu. 

Tålamod är något som behövs när det gäller akvarium och tyvärr finns det nog inte någon akvarist som har det 😉

ChristineF
1/20/17, 10:45 PM
#38

Vad fint det är!! Jättetrist att det blev som det blev :( när det började "massdö" fiskar i mitt kar var det ju c.cotti, tog ett tag innan jag märkte/såg det. Nu verkar ju dina må bra efter vattenbyte så hoppas det "bara" var det. Håller tummarna att det är bra nu! Hur uppstår syrebrist förresten?

Lillyrod
1/21/17, 7:55 AM
#39

#38 Oftast för lite ytrörelse.

Cecilia.S
1/21/17, 8:51 AM
#40

Under natten simmade även vår "vitorangea" hona vidare…. :'( Hon var loj igår, även efter vattenbytet. Om det var syrebrist misstänker jag att hon och hanarna blev hårt drabbade, därför klarade dem sig inte. Den naturfärgade honan är nu ensam med våra 5 överlevande tetror. Dom är pigga. Det känns hemskt att lämna dom såhär ensamma nu, tetrorna kan inte må bra av att vara så få? Mår vår fjärilshona bra av att vara ensam?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
1/21/17, 8:58 AM
#41

Jag tror inte det var/är syrebrist. Då piggar fiskarna på sig direkt när de får nytt friskt vatten eller det blir fart på ytan. Det är något annat konstigt som händer i ditt kar. Tyvärr har jag ingen aning om vad. 

De kvarvarande klarar sig fint så länge.

Annons:
Draken
1/21/17, 9:45 AM
#42

Tråkigt med massdöd i karet :(

Men jag är lite fundersam, ser att du har svart grus/sand i framkant av karet …Vad är det för typ utav sand/grus ? Vissa av den svarta gruset/sanden avger tungmetaller i vattnet, som inte är bra för fiskarna i längden. De symptom du beskriver låter som någon form av förgiftning, därför jag undrar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
1/21/17, 11:11 AM
#43

#42 Det är akvariegrus som är avsett för användning i fiskvatten. Noggrant tvättat av oss. Vi har det gruset i ett annat kar också, där har vi inga problem. Gruset togs ned i karet efter att hanarna hade simmat vidare. Det är alltså inte gruset. Vi har varit inne på lite samma spår, men kommer inte på någonting som kan ha påverkat fiskarna negativt…

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
1/21/17, 11:14 AM
#44

Är det svart grus? Det är tyvärr mycket grus som säljs till akvarium men inte alls är lämpligt till det. Finns sorter med metaller och det finns färgat grus. Båda är klart olämpliga. Jag vet ingen som hittat ett svart grus som är naturligt och funkar bra i akvarium.

Cecilia.S
1/21/17, 11:23 AM
#45

#44 Ja det är svart grus. Borde inte ett litet 30 liters kar med yngel påverkas? Det enda bottensubstratet i det karet är det svarta gruset som vi har i liten mängd här. Gruset är från zoo.se i Bromma, från märket Akvastabil. Ofärgat. Som sagt la vi inte ned gruset i karet förrän efter "massdöden" börjat.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
1/21/17, 11:25 AM
#46

Aha. Det ser svart ut på bilden det var därför jag undrade. Jo det borde ha påverkat i det andra karet med. 

Då gick det inte att lösa på det viset 😕

Cecilia.S
1/21/17, 11:32 AM
#47

Hade dock önskat att det var något så enkelt :( Tack för hjälpen, det känns så skönt att kunna vända sig hit och alltid få en hjälpande hand.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
1/21/17, 12:12 PM
#48

Akvariumet har stått igång i en dryg månad nu, kan det vara framfusighet som har varit boven till dramat? Att vi har köpt in för många fiskar under för kort tid, så att bakteriekulturen inte har hunnit med? 15 fiskar som mest, 240 liter och 1 månad sedan uppstart. Om så gissar jag på att det räcker med att vänta 2-3 veckor (eller mer?) innan vi köper ett fåtal fiskar till. Kanske till och med en månad? Så kör vi på med delvattenbyte på 30% varje helg utan att göra mer.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Lillyrod
1/21/17, 12:24 PM
#49

Det kan vara för mycket fiskar absolut. Det borde ha visat nitrit då tycker man men det kan ju bli dåligt vatten utan nitrit med.  

Låt det bara vara nu i 2 veckor iallafall och se vad som händer med de fiskar som är kvar. Mata försiktigt. Tänk på att de inte är så många som äter nu 👍

Erratic_Eagle
1/21/17, 1:10 PM
#50

det kan nog vara för mycket fiskar under lång tid så väta i 2-3 veckor och se vad som händer

molam
1/21/17, 5:56 PM
#51

HAr det varit bra med fiskar innan? Eller Koppade du i alla Fjärilar och tetror (Var det väl? xD) Samtidigt? så du inte hade nått annat innan? och om du haft fiskar däri sen tidigare, kommer du ihåg om du hett i nått nytt i akvariet? Eller om det är helt nystartat med fisk, hade du i nått Speciellt vattenberedningsmedel eller nån medicinering av nått slag?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Draken
1/21/17, 6:03 PM
#53

#45 Jo, jag tycker att ett 30 liters akvarium med endast det gruset skulle ha påverkats också, om det var gruset.

Nej, det var bara en tanke som slog mig, därför att jag hade svart finkornigt grus i ett av mina killiekar (2 år sedan) och allt i det karet dog, även växterna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Erratic_Eagle
1/21/17, 6:04 PM
#54

ok, tråkigt

Cecilia.S
1/21/17, 7:20 PM
#55

#51 Eftersom att karet är hyfsat nystartat kan jag ta upp alla händelser lite kortfattat:

Vecka 1: Karet startas upp med AquaSafe från Tetra. Växter och ett mindre guppygäng flyttar in. Vattenbyte under helgen, vi häller i AquaSafe för den nya vattenmängden och en halv dos växtnäring.

Vecka 2: Nitrit och pH är bra. Fiskarna mår bra och vi experimenterar med utblåset vid pumpen för att få en bra ström i karet. Vattenbyte under helgen, AquaSafe för den nya vattenmängden igen och en halv dos växtnäring.

Vecka 3: Vi åker till djuraffären under Torsdagen och kommer hem med två nya fiskar, vilka visade sig vara två mycket aggressiva Electric blue acara som jagade livet ur två guppys. Under fredagen hade guppygänget fått flytta över till ett annat kar här hemma. Cikliderna lämnades tillbaka till butiken, akvariet stod nu tomt. Vi kom hem med 4 fjärilsciklider, ett stim kardinaltetror och en ny rot med växter på. Vattenbyte under helgen, AquaSafe för den nya vattenmängden igen och nu en hel dos växtnäring.

Vecka 4: Fjärilscikliderna börjar bilda par och revir. Kardinaltetrorna börjar droppa av. Under fredagen är fjärilscikliderna mer "loja" än vanligt. På eftermiddagen hade de två hanarna simmat vidare. 50% vattenbyte, diffus tvätt av svamp i pump och AquaSafe för den nya vattenmängden samt en hel dos växtnäring. Utblåset vid pumpen riktas åt ett annat håll och locket på akvariet öppnas upp lite mer för att syresätta vattnet bättre. Nya växter planteras (stått i "krukor" i karet under veckan). En mindre mängd svart/grått ofärgat grus hälls i.

(idag): den vit-orangea honan har dött under natten, hon var loj även efter vattenbytet igår. Den naturfärgade honan piggade dock till sig efter vattenbytet. Pigg idag också, dock väldigt ensam. Jag är rädd att hon blir nedstämd. Hoppas att du fick den info du ville ha.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Cecilia.S
1/21/17, 7:21 PM
#56

#53 Usch, det kan inte ha varit kul. Tack för varningen.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Fia81
1/21/17, 7:58 PM
#57

Är det inte lite många vattenbyten? Kan växtnäringen ha något med saken att göra?

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Lillyrod
1/21/17, 7:59 PM
#58

Nej det tror jag inte. Vattenbyten och växtnäring är helt ok enligt mej : )

molam
1/21/17, 9:56 PM
#59

#55 Vilken växtnäring? Och vad är det för rot? HAr den stått i vatten först och sedan blivit utsatt för Luft ett tag?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Cecilia.S
1/22/17, 10:06 AM
#60

#59 Happy Life från Evolution. Det är inget fel på den. Reedmoor, men isatt redan från start. Jag är nästan säker på att det var syrebrist, såhär i efterhand. Utblåset var riktat fel, Dvs knappt någon rörelse på ytan. Tetrorna blev bleka och de känsliga fjärilarna strök med. Den ena honan blev troligtvis för hårt påverkad så att hon inte lyckades återhämta sig. Fjärilshonan som är kvar är tyvärr väldigt ensam idag också, jag vet inte hur bra hon mår av att vara såhär ensam… Simmar för sig själv, pickar lite här och där :/

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
1/22/17, 10:28 AM
#61

Hon klarar sig fint. Hon simmar runt som hon gör i det vilda och rätt som det är träffar hon på en ny hane. I det fallet blir det när du känner att du vill släppa ner en : )

De håller inte ihop i par i det vilda vad jag vet.

mimåne
1/23/17, 9:31 PM
#62

Så tråkigt att höra att ni förlorade tre fjärilsciklider. Jag hoppas att det "bara" var syrebrist och inget större fel. För säkerhets skull kanske ni ändå ska vänta ett litet tag innan ni köper fler fjärilsciklider. Jag förstår att du känner att honan är ensam men det är ett mänskligt sätt att se saken på. För fisken är situationen inte konstig. Som lillyrod säger så simmar hon vidare och gör sitt tills hon träffar en ny partner. Sen kan det säkert vara lite skönt att få ha akvariet för sig själv också. Slippa slåss om revir med någon =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Cecilia.S
2/4/17, 9:36 AM
#63

UPDATE: Vi har fortfarande en Fjärilsciklid hona kvar, hon verkar trivas superbra själv och leker med de andra fiskarna i karet. Det har varit lugnt i karet utan något dödsfall i ungefär 2 veckor nu. Nästa inköp blir troligen någon typ av "städare", det lutar dock mot den siamesiska algätaren. Hur många bör vi ha och hur ofta ska dem få algtabletter? :-) Hur funkar en syrepump? Vi ska ev. vända cirkulationen lite nedåt så att det blir mer rörelse på botten (och på så sätt få bort mindre skräp-samlingar), men då blir det en knapp rörelse på ytan. Vilken syrepump skulle ni rekommendera och vad tycker ni om dessa?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
2/4/17, 10:01 AM
#64

Om du vill ha växter så ska du inte ha syrepump. Den driver ut CO2 och växterna får inte det de ska ha. 

Undrar om din pump inte är tillräcklig för i mina kar rör det sig även på botten trots att utblåset är riktat uppåt. Jag kör då ganska mycket över det som är rekommenderat och det är ingen storm i karen ändå.

Cecilia.S
2/6/17, 6:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#65

Siameserna 😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2/6/17, 6:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#66

Och se så många nya skott! 😃 (klicka på bilden så pausas bildspelet, så kan du bläddra och granska om du vill)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Hyrule
2/7/17, 4:42 PM
#67

Fina växter du har! Får man fråga vad dom heter?:)

mimåne
2/7/17, 6:35 PM
#68

Vad kul att det blev siamesiska algätare. De är så söta små rackare =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Cecilia.S
2/7/17, 7:45 PM
#69

#67 Tack! 😊 Jag är inte 100% säker, men den ena är troligen röd ludwigia och den andra någon bacopa. Jag gissar på Bacopa caroliniana. 

I övrigt har vi b.la. javaormbunke, javamossa, vallisneria spiralis, någon anubias samt en som  jag inte vet namnet på haha.

#68 Visst är dom söta! Flitiga också! Antingen städar dom eller så leker dom tillsammans i strömmarna eller med guppysarna! Underbara fiskar, verkar trivas bra redan 😃 Gurka ville dom dock inte smaka på, så nästa gång testar vi med någonting annat. Funderar på gröna ärtor 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Erratic_Eagle
2/8/17, 7:17 AM
#70

Ärtor brukar vara poppis😋👍

mimåne
2/8/17, 11:07 AM
#71

På äldre dar blir däremot siamesiska algätaren väldigt slö. Då ligger den mest och vilar på botten och får maten serverad. Städningen har den gått i pension från. Men det kan jag tycka att den är värd =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Cecilia.S
2/8/17, 3:17 PM
#72

Dom är ju fortfarande vackra! :-) Vi köpte dock inte siameserna enbart för städning, utan också för att dom är så roliga och fina att titta på. Tåliga och kan bli gamla, dessutom :D

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Erratic_Eagle
2/8/17, 5:42 PM
#73

Japp, min polare hade dem i flera år och dem blev stora och fina😋👍😎😉

Hyrule
2/8/17, 5:59 PM
#74

#69 Tack, då vet jag vad jag ska hålla utkik efter i butiken och på nätet :)

Cecilia.S
2/11/17, 6:35 PM
#75

Nu har det gått ett tag sedan en av våra kardinaltetror fick en mindre svampinfektion. Den satt på linjen och var ganska liten. Nu har det läkt bort och försvunnit av sig självt. Superskönt! Tack igen till er alla som hjälpte till :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
2/11/17, 6:52 PM
#76

Härligt. Så skönt när man lyckas bota en fisk som har farit illa : )

Annons:
surikatflicka
2/11/17, 7:12 PM
#77

Åh vad skönt att höra❤️

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


Cecilia.S
2/11/17, 10:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Vår stiliga fjärilshane ❤ (mobilbild, ursäktar dålig kvalité)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2/11/17, 10:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Hans tjej ❤ (mobilbild, ursäktar dålig kvalité)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2/11/17, 10:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

En utav våra fina guppyhonor ❤ Hon är ung ännu, egenuppfödd av familjen ;-) Glupsk eller kan hon redan bära på yngel? Ca 1,5 högst 2 cm lång

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Elisabethantero
2/11/17, 10:37 PM
#81

#66 fina bilder! Jag har oxå bacopa, dom växer mycke men på senare har dom tappat de nedre bladen …. Typ 8 cm, ser lite trist ut ! Såg nu att de skjutit nya rötter lite högre upp på stammen, ska nog testa o ta dom toppskotten. Har du provat det? Kan de funka?

mimåne
2/11/17, 11:09 PM
#82

Så härligt att höra att det läkte av sig själv =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
2/12/17, 7:19 AM
#83

#81 Om växterna tappar bladen längst ner betyder det att det inte kommer ner tillräckligt med ljus dit. Ett annat lysrör eller att man planterar isär dem lite så att ljuset når ända ner brukar avhjälpa det. 

Det går bra att ta toppskott på alla stängelväxter : )

Annons:
Cecilia.S
2/12/17, 10:56 AM
#84

#81 Tack! Hoppas att det löser sig med dina bacopa. #83 gav bra tips tycker jag, testa det :-)

#82 Ja, visst är det! Utan snabb assistans här hade vi nog behandlat på något sätt, men då var det tur att vi inte gjorde det :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Grahnfamiljen
2/12/17, 3:22 PM
#85

Vi har oxå Rio 240 och hade även som ni klätt pumpen, fick väldigt problem med vattnen, tog bort filterskyddet och nu inga problem … tänk på att det finns två insug på pumpen och glöm inte byta filtren

Cecilia.S
2/12/17, 7:57 PM
#86

#85 Vad menar du med problem med vattnet? Vi har specialsågat bakgrunden själva, så  insuget kommer åt på alla ställen :-) Filtermattor är redan inköpta, men alla är dock inte utbytta än. Det görs efter behov.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

molam
2/13/17, 5:05 PM
#87

#80, Ser ut som hon bär på yngel xD  Det ska börjas i tid vet du väl =3 ^^

Jättefina fjärilar FÖ. ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Cecilia.S
2/13/17, 6:15 PM
#88

#87 Visst gör det, haha? ;-) Men i och med att hon är så liten är jag osäker på om det är möjligt… Hon kanske bara är väldigt glupsk :p 

Tack så mycket! :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2/17/17, 7:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Vår stora javaormbunke hade för en vecka sen toffsalger på några blad. Det var inte mycket och ingenting märkvärdigt, men jag kan väl inte riktigt påstå att det var snyggt heller. Under vattenbytet den helgen tog jag upp roten (som växten sitter fast på). Bladen blev lite torra efter att ha stått ovanför ytan en stund - men jag kunde inte hitta algerna! Några timmar efter att roten placerats ned i karet igen såg bladen ut som vanligt. Toffsalgerna satt kvar och syntes igen, men hade nu bytt färg. Något ljusare brun-lila i färgen. Dagen efter var en del av toffsalgerna uppätna, och ytterligare någon dag efter det var alla borta. Min gissning är siameserna, men dom rörde inte toffsalgerna innan "torkningen" ovanför ytan. Kan det vara så att dom blev godare? ;-) Absolut att tipsa om att testa om någon har problem med toffsalger! Vår javaormbunke var inte uppe i mer än högst ca 30 min och den blev något torr, så var försiktiga med att lämna växterna ovanför ytan för länge. Trots blöta rötter :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Fia81
2/17/17, 8:14 AM
#90

#89 Vad intressant, "tillagat" ska det vara :) Min nya filosofi är att tillåta alger så länge det inte tar helt över och blir ett problem :) Jag rengör rutorna så jag ser in :). Hos kopparbarberna ser det bra ut (otroliga algätare) Roten är inte "snygg" just nu men jag låter bli den trots att det kliar i fingrarna ibland :) Ska bli roligt att se hur det utvecklar sig.

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Annons:
mimåne
2/18/17, 10:52 AM
#91

Men så märkligt. Vilket lyckat "misstag" att låta växten småtorka =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: