Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 791 ggr
Sofi_79
1/11/17, 6:23 PM

Starta räkkar

Undrar om någon kan tipsa mig om vilken bakterie kultur jag bör ha i ett räkkar. Hade tänkt starta det under helgen och behöver hjälp? De räkorna jag har nu går i ett större kar med Guppy yngel. Tacksam för all hjälp jag kan få.

Annons:
My Aqua
1/11/17, 6:33 PM
#1

Du kan lättast ta vatten ifrån det stora karet till det nya istället för att ta nytt rent vatten.

Äppelsnäckan
1/11/17, 7:13 PM
#2

Tänker precis som My Aqua.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Sofi_79
1/11/17, 7:19 PM
#3

Jo det hade jag nog tänkt men vill gärna ge räkorna den bästa möjlighegen att överleva och då tänkte jag att en bra soul med bakterikultur skulle vara bra.

lutralutra
1/11/17, 7:20 PM
#4

Man kan även krama ur vatten från filtermaterialet i det nya akvariet


usvead
1/11/17, 7:27 PM
#5

Precis som fler skrivit….

Om räkorna mår bra i guppykaret så hade jag fyllt räkkaret med vatten från guppykaret, då blir det ju samtidigt ett vattenbyte hos guppysarna.

Erratic_Eagle
1/11/17, 10:13 PM
#6

jag hade nog kört lite med den pumpen som du har i gyppie karet ett tag så att det bildar en bra bakteriekultur😃

Annons:
Sofi_79
1/15/17, 10:31 PM
#7

Tack ska ni ha. Nu har karet varit igång med vatten i 5 dagar och det får gå minst 5 dagar till innan jag vågar släppa i mina räkor. Min fråga är har ni något tips på vilken algätare som funkar i räkkar? Snäckor trivs inte i mitt vatten tyvärr så de är inte någon ide. Tack på förhand.

Lillyrod
1/16/17, 7:14 AM
#8

Så länge karet bara står där utan invånare händer ingenting. Det blir inga bra bakterier utan bajs osv. Första invånarna flyttar man in direkt för att få igång processen.

Är karet mindre än 60 liter kan du inte ha någon algätare där i. Förresten är ju räkor  fantastiska algätare 😉

Bekka-AR
1/16/17, 8:48 AM
#9

Vilken sort räkor är det? Alla räkor är olika känsliga och vill ha olika pH värden. Finns mineraler du kan ha i karet för att få bra värden. Köper du på ebishop.se samt om du inte har soil för att få lägre pH som de flästa räkor vill ha kan du köpa löv och alkottar för att få lägre pH finns även på denna sida. Kan säga att de flesta räkor vill ha surare vatten än Guppy. Som algätare är amano räkor bra kom dock ihåg att de vill vara fler.

Sofi_79
1/16/17, 11:03 AM
#10

Tack för alla bra svar. Jag har satt en ansistusmal i det nya räkkaret så länge men inga räkor. Vill att vattentät blir bra på alla sätt först. Det blir gula räkor som ska gå i det nya karet. Tack igen.

Bekka-AR
1/16/17, 11:56 AM
#11

Ok gul räka är med pH värde kring 6'5 som är att föredra. Så om du inte har köpt soil kör med lite löv. ;) tycker de om att äta på dessutom

Erratic_Eagle
1/16/17, 4:38 PM
#12

kör med löv😃

Bekka-AR
1/16/17, 5:44 PM
#13

Erratic_eagle det är ju super! :)

Annons:
Erratic_Eagle
1/16/17, 7:00 PM
#14

japp!👍😃

Upp till toppen
Annons: