Annons:
Etikettmalar
Läst 743 ggr
Rafflan
2016-12-09 08:16

Mal i litet akvarium?

Tänkte skaffa ett 20-30 liters kar för att ha en ensam Kampfisk i, undrar dock om det finns någon liten mal man kan ha med i akvariet som kan hjälpa till med alger och foder rester?

Vet att man kan ha räkor också.
Äppelsnäckor är ju tråkigt nog förbjudna, finns det andra snäckor?

Annons:
ElinvBorg
2016-12-09 09:33
#1

Ett kar på 20-30 liter är tyvärr för litet för någon mal och jag skulle inte rekommendera dig att ha någon annan fisk än kampfisken i det heller. Räkor kan fungera men de kan också bli mat. Snäckor brukar vara ett säkert kort och det finns många olika. Posthorn, sandsnäckor, nerita-släktet eller neritina-släktet skulle kanske kunna vara något :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Qurex
2016-12-10 09:34
#2

Posthornssnäckor har jag i alla mina akvarier. Underbart bra på att städa bort hrönalger m.m. men innan du skaffar Kampfisk läs på om dessa och var beredd på att det är många som fått problem. Kampfiskar som finns i djuraffärer är oftast käniga och inte lätta nybörjarfiskar. Ett nystartat akvarium kan man lätt få problem med Kampfisk som kräver proteirik föda..

mimåne
2016-12-10 10:06
#3

Jag håller med ElinvBorg.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Rafflan
2016-12-10 15:52
#4

#1 vilken snäcka är bäst på alger på glas och matrester på botten?

#2 jag har haft 50-100 liters akvarium i många år och alltid haft minst 1 Kampfisk från djuraffären och håller inte alls med om att dem är svåra. Dem har vart lätt skötta och levt länge :)
Nu har jag dock slutat med akvariefiskar men saknar kampisarna, därför jag tänkte starta upp ett lite akvarium med bara en kampis :)
Som mal har favoriten varit Ancistrus, men tyvärr är dem på tok för stora för 30 liter, därför jag letar efter alternativ.

Lillyrod
2016-12-10 16:31
#5

De flesta snäckor är duktiga på att käka alger. Posthorn är väl lämpliga i ett litet kar : )

Upp till toppen
Annons: