Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1277 ggr
Blommand
2016-12-06 16:37

Svart fena- varför dog min fisk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min Guldfisk dog inatt :-( För ett tag sedan blev den plötsligt mager och fällde ihop bakfenan- och igår låg den på sned uppe på ytan, fixade saltbad som hjälpte i några sekunder sedan gick den tillbaka till sin sneda ställning (se bild) och under natten dog den. Såg också att den blivit lite svart runt fenorna som man kan se på bilden VAD GÖR JAG FÖR FEL? Vill inte att min andra Guldfisk ska dö nu heller (bara haft dom i 9 månader

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Lizelda
2016-12-06 16:53
#2

Hur stort kar har du? Temp? Nitrit? Andra invånare?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Blommand
2016-12-06 17:17
#3

Ca 30l, normala värden på allting, andra invånare (förutom min fisk som dog) =1 till guldfisk

Blommand
2016-12-06 17:17
#4

Har också en till fråga: hur mycket mat ska man ge till guldfiskar egentligen? Mina var STÄNDIGT hungriga, är det normalt? Man ska väl inte mata hur mycket som helst?

Lillyrod
2016-12-06 17:50
#5

30 liter till en Guldfisk är som att förvara dig i grytskåpet. Tyvärr är det klassat som djurplågeri och då förstår du säkert varför fisken dog 😕

Försök att skaffa ett nytt hem till den andra fisken så fort som möjligt.

ElinvBorg
2016-12-06 18:28
#6

Oj då. Tyvärr kommer din andra Guldfisk garanterat att dö om den inte får flytta. Guldfiskar bör inte gå i mindre än 500 liter, MINST! Då kan du ju själv förstå varför den dog när de endast går i 30 liter. Flytta den andra omedelbart om du bryr dig om fisken och anpassa invånarna efter karet nästa gång. Läs på innan! Den dog med största sannolikhet av nitritförgiftning och om den är drabbad är nog den andra det med så därför är det väldigt viktigt att den får flytta, helst igår, om den ska ha en chans att överleva. Guldfiskar blir för det första stora fiskar och de anpassar sig inte efter karet. Det som händer när fisken "anpassar" sig är att den slutar växa. Detta är inte något bra och naturligt utan utvecklingen hos fisken hämmas helt enkelt vilket leder till en förtidig död. Guldfiskar kan bli 30 år gamla så 9 månader är ingen åldernför en Guldfisk. De skitar också ner otroligt mycket och om karet inte är tillräckligt stort, filtret tillräckligt bra och tillräckligt mycket vatten byts så kommer vattnet förgiftas och fisken blir sjuk och dör. Nu har du sett resultatet och jag hoppas du gör någonting åt detta och skaffar lämpliga fiskar. Som sagt ett kar som är 10 gånger så stort som ditt räcker inte ens till guldfiskar!

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Annons:
Blommand
2016-12-06 18:44
#7

Oj men Gud!!! :(((((( Tack så mycket för hjälpen !

Blommand
2016-12-06 18:46
#8

Kan det svarta på fenan också bero på nitrit förgiftning?

Lillyrod
2016-12-06 18:47
#9

Nu fick du lite pisk Blommand men det är välment även om det låter hårt. Din fisk som är kvar behöver verkligen ett nytt hem snabbt om den ska ha en chans. Googla lite på Guldfisk eller titta in i vårt Lexikon så får du lite info där ; )

ElinvBorg
2016-12-06 18:52
#10

Precis, lite hårda ord men välmenande. Ville ge dig en större bild över problemet och varför det är ett problem, därav mitt långa svar. Jag tror jag har hört att ammoniak i vattnet kan ge märken på fisken, så kallad "ammonia burn"

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
2016-12-06 19:58
#11

Håller med de övriga. Det är inte under några omständigheter okej att ha en eller flera guldfiskar i 30L. Din fisk har dött av vantrivsel och den andra kommer gå samma väg tillmötes om du inte ser till att de får ett större boende.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Blommand
2016-12-06 22:46
#12

Uppskattar verkligen era svar; nu vet jag bättre! Tack återigen allihop för era goda råd :-)

mimåne
2016-12-07 19:33
#13

Säg bara till och fråga om det är något mer du undrar över eller så. Vi hjälper så gärna =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: