Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1495 ggr
Manda02
2016-12-06 09:18

Frågor om akvarium!

Hej! Jag är helt ny här och jag har blivit lite nyfiken nu på hur det är att ha akvarium och om det är något för mig. Jag vill inte ha något stort akvarium för jag har inte så mycket plats. Så jag tror att ett akvarium på 30l kan vara något för mig. Har lite frågor jag hoppas ni som kan skulle kunna svara på! 😃

1. Hur svårt är det att ha ett akvarium?

2. Vilka fiskar skulle ni rekommendera att ha i ett 30l akvarium?

3. Hur ofta ska man städa?

4. Ska man använda medel i vattnet?  för när jag varit och kollat i djuraffären så har dem en massa medel man ska lägga i vattnet osv.

5. Låter det mycket? 

6.  Är detta ett bra akvarium? http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/akvarium-akvariemobler/akvarium/aquael-shrimp-set-smart-led-10-30l-vit.html

7. Orkar ett vanligt skrivbord vikten av ett 30l akvarium?

8. Hur länge lever fiskar? Hur länge lever de fiskar ni rekommenderar?

Annons:
Äppelsnäckan
2016-12-06 09:39
#1

Kul att du blivit intresserad av akvarium!

1. Det kan vara svårt men behöver inte vara det. Ju större akvarium, desto lättare är det att hålla en bra vattenkvalitet. Mindre mängd vatten förorenas fortare. Det man behöver se upp med är främst nitrit, så det är väldigt underlättande att ha vattentester som visar nitritnivån (köp antingen Tetra's eller JBL's, dessa är dropptester och säkrast). Så skaffa ett så stort akvarium som möjligt! 

2. 30 liter är ganska litet men det är perfekt för en kampfiskhane. Dessa fiskar är väldigt fina men vill helst vara ensamma då de kan bli aggressiva mot andra. De vill ha lite varmare, ca 26-28 grader och inte så strömt vatten. Du skulle även kunna ha dvärgrasbora, detta är en stimfisk men blir endast 3 cm, så de behöver inte så jättestort.

Du skulle även kunna ha räkor och snäckor i akvariet, de kräver inte så stort yta men är roliga att titta på. Körsbärsräka är enklast så det rekommenderar jag isåfall. I snäckväg skulle du kunna ha exempelvis wizard white (finns hyfsat ofta i djuraffärer). Finns även mycket att köpa i Facebookgruppen AkvarieSniglar och Snäckor.

3. Man byter ungefär en tredjedel av vattnet varje vecka. Byter man vatten mer sällan blir balansen inte lika stabil. Man ska även ha ett filter i akvariet (vanligast ett s.k. innerfilter, ytterfilter är lite dyrare), oftast rekommenderas högre kapacitet än vad man behöver eftersom det rengör bättre.

4. Man behöver inte använda startmedel i vattnet. Det kan underlätta men om man är försiktig så kan man bygga upp en "bakteriekultur" själv. Detta gör man genom att lägga in endast ett FÅTAL fiskar när man startar akvariet, ungefär 3 stycken. Sedan matar man inte på minst en dag, men jag skulle göra det extra säkert och vänta iallafall 2/3 dagar. Annars är risken för att få nitrit ganska stor. När du matar ska du bara ta lite, så att fiskarna hinner äta upp det och det inte åker ner till botten.

Sedan finns det medel i form av växtnäring. Jag använder PMDD (finns att beställa på [pmdd.se](Kul att du blivit intresserad av akvarium! 1. Det kan vara svårt men behöver inte vara det. Ju större akvarium, desto lättare är det att hålla en bra vattenkvalitet. Mindre mängd vatten förorenas fortare. Det man behöver se upp med är främst nitrit, så det är väldigt underlättande att ha vattentester som visar nitritnivån (köp antingen Tetra's eller JBL's, dessa är dropptester och säkrast). Så skaffa ett så stort akvarium som möjligt! 2. 30 liter är ganska litet men det är perfekt för en kampfiskhane. Dessa fiskar är väldigt fina men vill helst vara ensamma då de kan bli aggressiva mot andra. De vill ha lite varmare, ca 26-28 grader och inte så strömt vatten. Du skulle även kunna ha dvärgrasbora, detta är en stimfisk men blir endast 3 cm, så de behöver inte så jättestort. Du skulle även kunna ha räkor och snäckor i akvariet, de kräver inte så stort yta men är roliga att titta på. Körsbärsräka är enklast så det rekommenderar jag isåfall. I snäckväg skulle du kunna ha exempelvis wizard white (finns hyfsat ofta i djuraffärer). Finns även mycket att köpa i Facebookgruppen AkvarieSniglar och Snäckor. 3. Man byter ungefär en tredjedel av vattnet varje vecka. Byter man vatten mer sällan blir balansen inte lika stabil. Man ska även ha ett filter i akvariet (vanligast ett s.k. innerfilter, ytterfilter är lite dyrare), oftast rekommenderas högre kapacitet än vad man behöver eftersom det rengör bättre. 4. Man behöver inte använda startmedel i vattnet. Det kan underlätta men om man är försiktig så kan man bygga upp en "bakteriekultur" själv. Detta gör man genom att lägga in endast ett FÅTAL fiskar när man startar akvariet, ungefär 3 stycken. Sedan matar man inte på minst en dag, men jag skulle göra det extra säkert och vänta iallafall 2/3 dagar. Annars är risken för att få nitrit ganska stor. När du matar ska du bara ta lite, så att fiskarna hinner äta upp det och det inte åker ner till botten. Sedan finns det medel i form av växtnäring. Jag använder PMDD (finns att beställa på pmdd.se), det sägs vara ett väldigt billigt, basic och bra medel för växter. Finns andra växtnäringspreparat att använda, man får göra research och se vad som passar bäst. Men PMDD skulle jag rekommendera, det är enkelt att dosera också. 5. Vad syftar du på? 6. Det är ett bra akvarium. Jag har den lampan till mitt nano och jag tycker den är bra. 7. Det beror helt på vilket skrivbord du har, men jag rekommenderar verkligen att köpa en möbel till akvariet. Det blir dels mycket säkrare och även finare. Men 30 liter är inte så jättetungt, så om du väljer en vanlig hemmamöbel, välj en med "omsorg". Tänk ändå att det är ca 40 kg med sand/grus som möbeln ska orka bära upp en lång tid. Det ska vara en kraftig möbel.)), det sägs vara ett väldigt billigt, basic och bra medel för växter. Finns andra växtnäringspreparat att använda, man får göra research och se vad som passar bäst. Men PMDD skulle jag rekommendera, det är enkelt att dosera också.

5. Vad syftar du på?

6. Det är ett bra akvarium. Jag har den lampan till mitt nano och jag tycker den är bra.

7. Det beror helt på vilket skrivbord du har, men jag rekommenderar verkligen att köpa en möbel till akvariet. Det blir dels mycket säkrare och även finare. Men 30 liter är inte så jättetungt, så om du väljer en vanlig hemmamöbel, välj en med "omsorg". Tänk ändå att det är ca 40 kg med sand/grus som möbeln ska orka bära upp en lång tid. Det ska vara en kraftig möbel.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Manda02
2016-12-06 10:24
#2

#1

3. Det ingår ett vattenfilter/pump till det akvariumet. Fungerar det eller behöver man något speciellt filter? 

5. Alltså pumpen tror jag det är eller något av det där. Jag kan inte så mycket om pumpar och filter så vet inte riktigt vilken av dem men det är någon sån pumpsak som sitter på sidan av akvariet som jag hört kan låta en del. Är det sant?

7. Jag har detta: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10203610/  Funkar det eller är det för svagt?

2. Kan man ha en Kampfisk och kanske 2 räkor eller två små fiskar av någon sort som kampfisken inte är aggressiv mot eller är den aggressiv emot alla andra fiskar?

8. Har du något svar på denna frågan eller vet du inte? 👍

Tack för svaren! 🙂 😃

Äppelsnäckan
2016-12-06 11:03
#3

3. Pumpen som följer med bör funka bra.

5. Har tre olika pumpar av olika märken, och de låter bara om man låter vattnet porla på vattnet eller om de är fyllda med smuts och behöver rengöras. Om man är jättestörd så får man ha akvariet nån annanstans än där man sover.

7. Jag vet inte, men det känns lite osäkert när det inte är något som håller upp i mitten. Jag skulle valt något annat.

2. Det är individuellt. Kampfiskhanar kan funka med andra, snälla fiskar, men de kan också vara aggressiva mot alla. För övrigt så bör man ha ett gäng räkor och inte endast 2 stycken, och om du ska ha t.ex. dvärgrasbora så måste du ha ett stim alltså runt 8-10 st. :)

8. Missade den frågan. Jag har själv inte haft Kampfisk eller dvärgrasbora så vet inte exakt hur länge de lever. Men har Platy och de affärsköpta levde max 8-9 månader. Har två yngel/ungfiskar av dem kvar.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Manda02
2016-12-06 11:36
#4

#3

2. Kan alla vara honor eller hanar i ett stim för är inte så intresserad av att ha ett kar fyllt av yngel 🤔

Lillyrod
2016-12-06 17:46
#5

Om du är sugen på en Kampfisk så låt den gå själv. Den har lite egna krav på värme och stilla vatten. Risken är också överhängande att den tar för sig av de andra invånarna. Den heter Kampfisk av en anledning.

Ett 30 liters kar är egentligen inget för nybörjare för det är svårt att få bra vattenkvalite och det är väldigt få invånare man kan ha där. Jag skulle rekommendera ett 54-liters kar som absolut minsta. Ju större kar desto mindre jobb 😉

mimåne
2016-12-06 20:16
#6

Välkommen till sajten Manda02 =)

Man brukar säga att ju mindre akvarium, desto svårare är det att ta omhand. Ju mindre desto mer begränsad blir hobbyn också. Med det sagt så skulle jag inte rekommendera ett 30L. Det är ytterst få arter som trivs så pass litet och det är svårt att hålla en god vattenkvalite. Det blir även mer städning. Om det finns möjlighet att ha lite större så skulle jag verkligen rekommendera dig att titta på det. Du kommer ha så mycket roligare med det också då du kan ha lite fler fiskar =) 100L är en bra volym för en nybörjare.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Manda02
2016-12-06 20:44
#7

#5 #6

Jag vill inte ha så många fiskar utan bara en Kampfisk.😃 Hur svårt kan det vara att ha ett 30l akvarium? Har inte så mycket plats och jag tycker det är lite fint att endast ha ett litet akvarium.  🙂

mimåne
2016-12-06 20:49
#8

Ja då är det väl bara att pröva då =) Men något viktigt att läsa på om det är bakteriekultur och nitritförgiftning, vilket akvariet är extra känsligt för just i början.

Du frågade om medel i vattnet. Mitt svar är nej på det. Man behöver inte använda några medel alls. Jag har alltid kört helt utan. Däremot i vissa situationer kan man behöva tillsätta något men i ett vanligt svenskt kranvatten ska det inte behövas.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Manda02
2016-12-06 20:55
#9

#8 Toppen! 😃

En annan fråga är måste man ha något speciellt om man ska ha levande växter i akvariet? Tycker platsväxter se väldigt.. plastiga ut. 😛

Lizelda
2016-12-06 23:21
#10

#9 Hur menar du med speciellt? En del växter är ju mer krävande än andra och vill ha allt möjligt snoffs men ärligt talat så behöver du i princip bara ha vatten, sand/grus och växter i de flesta fallen. Snabbväxande växter är viktigt för ett nystartat akvarium för att kunna ta hand om, tja, allt. Se till att vattnet är friskt och fiskarna glada helt enkelt :) Med "assistans" från dig också såklart men ;)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Draken
2016-12-07 08:08
#11

Välkommen till siten :)

Du har fått så många bra svar rån alla andra, så jag löägger mig inte i så mycket där ;)

Jag skulle också ha rekomenderat ett något större akvarium, men du verkar fast besluten på att det är en Kampfisk du vill ha, så kör på 30 liter. men håll koll på vattnet, det är svårt att få bra balans i ett såpass litet akvarium.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Manda02
2016-12-07 10:56
#12

#10 läste något om något Co2 grej man skulle ha :)

Manda02
2016-12-07 10:57
#13

#11 super! :D

Annons:
Lizelda
2016-12-07 13:34
#14

#12 Ja, det kan man ha men jag hade inte satsat på det. Det finns så väldigt många fina växter som klarar sig utmärkt utan :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Äppelsnäckan
2016-12-07 15:03
#15

#9 Det finns växter som klarar sig bra utan näring. De lätta/snabbväxande är det då - hygrophila polysperma, vattenpest, vallisneria, svärdplanta (echinodorus bleheri) m.fl. Gå med i Akvarieväxter Köpes / Säljes / Bytes på Facebook, där finns massa växter att köpa (jag har köpt fina växter därifrån). Större utbud än i djuraffärer.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Tofflan
2016-12-07 15:50
#16

En bra grej är ett vattentest, så du kan se om vattnet blir dåligt. Speciellt nystartade akvarium kan få höga värden av nitrit. Rena giftet, och om du inte byter en del av vattnet direkt så kan fiskarna dö av det! Viktigast att ha förutom fisken då! 😉

Manda02
2016-12-07 16:02
#17

#16 Tack! 🙂

#15 Ska kolla!👍

mimåne
2016-12-07 18:52
#18

Levande växter är absolut att föredra i alla akvarium. Ännu mera i ett så pass litet akvarium som 30L. Detta för att de bidrar med så otroligt mycket gott för vattenkvaliteten, fiskarnas hälsa och för den eventuella städning du kan behöva göra. När du läser om nitritförgiftning och bakteriekultur kommer du förstå varför växter är så viktigt så det behöver jag inte ta upp, men det faktum att levande växter minskar städningen för dig vill jag lyfta fram.

Växterna upptar näring i akvariet genom att bryta ner avfall på botten så som t.ex fiskens avföring. Ju mer växter desto mindre skräp alltså. Växterna hämmar även algtillväxt. Har du inga växter alls så kommer du garanterat att få alger i akvariet och behöva skrubba det varje vecka, men med levande växter så motarbetas algerna. Då blir det mindre städning för dig =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Manda02
2016-12-07 18:55
#19

Tack alla för hjälpen! Är mycket tacksam! 😃

mimåne
2016-12-07 19:45
#20

Jo och just det ja. En sak till vill jag säga om jag får =)

Angående Co2 som du hörde talas om.  Co2 används som näringskälla för växterna. Det är inget man behöver ha. Vi kan se det som olika nivåer av att avancera hobbyn.

Lätt - Ett akvarium med växter och inga extra tillsatta näringsämnen.
Medel - Akvarium med växter och tillsatt växtnäring som t.ex flytande näring eller näring i bottenmaterialet.
Svår - Akvarium med växter, flytande näring / näring i bottenmaterialet och Co2 näring

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: