Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 853 ggr
Jensi
2016-12-05 11:11

Hur mycket mat nu i början??

Jag har nu fyra endlers i mitt nystartade akvarium och försöker förstå mig på hur mycket mat som är vettigt att ge dem. Man kan läsa "tänk lite mat och ta ännu mindre ändå" eller "hälften av en nypa". Jag har aldrig haft fisk tidigare så jag har inget att referera till, och hur mycket är en nypa liksom? Känns väldigt individuellt.. Är det bättre att ge mer mat varannan dag eller mindre oftare, både med tanke på fisk och nitrit?  Och är någon typ av mat bättre att ge nu i början?

Annons:
ElinvBorg
2016-12-05 11:14
#1

Mindre och ofta är bättre. Mata inte mer än fiskarna äter upp, det vill säga inget ska hamna på botten. Du behöver inte mata mer än en gång per dag(om ens det nu i början, vet inte hur länge ditt kar varit igång?) och testa regelbundet för nitrit så du håller koll och kan agera ifall den är där :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Jensi
2016-12-05 11:22
#2

Jag har haft akvariet igång med växter sedan förra onsdagen och firrarna fick hoppa i i lördags. Men då kanske jag kan mata dem lite mer än vad jag gjort. Har gett de mat en gång om dagen nu, med flingfoder då, och några småflingor per fisk och de verkar helt hysteriska när maten tar slut, jagar och smakar på allt som rör sig en lång stund efteråt.

Draken
2016-12-05 11:36
#3

Ge dem lite åt gången, äter de upp på under en minut, så kan du ge lite till. Men aldrig mer än de äter upp.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Jensi
2016-12-05 11:37
#4

Okej, tack!

mimåne
2016-12-05 18:47
#5

Har du flingfoder så ge dem en av de större flingorna. Det är tillräckligt så här i början när akvariet är känsligt för nitritförgiftning. Så små mängder handlar det om så här i början.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: