Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1154 ggr
Jensi
12/3/16, 11:42 AM

Behöver jag sänka pH?

I kranvattnet i Linköping har vi 3 dh och pH 8,0-8,5. Jag har bara haft akvariet igång i två dagar nu med lite växter i och har inte mätt pH än. Jag har för mig att jag läste nånstans att pH brukar sjunka i akvarium, stämmer det? Eller kommer jag behöva ändra pH själv om jag skaffar djur som kräver pH runt 7? Kan tilläggas att jag inte har några kalkhaltiga stenar eller sand i akvariet.

Annons:
Draken
12/3/16, 12:27 PM
#1

Det är aldrig fel att ha koll på Ph värdet i karet. Olika fiskar kräver olika ph-värden. Rötter bl.a sänker Ph.

Det är bra att ha Ph-tester (dropptest) hemma, så man kan hålla koll på att Ph-värdet inte hoppar fram och tillbaka. Jag brukar kolla Ph ungefär en gång i veckan (+- ett par dagar)

Ett Ph-värde på 8,0-8,5 'r jättebra för vissa arter, men rent katastrofalt för andra. Har du bestämt dig vad du vill ha för fiskar i akvariumet, kan bli enklare att råda om sänkning eller ej, om man vet vilka arter det handlar om 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Jensi
12/3/16, 12:31 PM
#2

Jo, jag har pH-test hemma och ska testa, känns så onödigt bara att testa på en gång, när allt är nytt.

mimåne
12/3/16, 5:41 PM
#3

Jättebra att du har koll på läget Jensi. Det stämmer att ph värdet brukar sjunka med tiden i ett akvarium. Efter att du köpt första fisken så börjar det försiktigt att sjunka. Det sker långsamt och det kan ta flera månader innan det har sjunkit färdigt och landat på en stabil nivå.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: