Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1878 ggr
Tofflan
12/1/16, 4:33 PM

Är det inte det ena... Bullmage! SJUK FISK!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad har hänt med den här stackars fisken? Kan det vara bukvattensot? Smittar det? Den har varit så här några dagar, och den simmar och äter, men håller sig lite i bakkant av akvariet. Vad är det som hänt?? Jag vill inte döda den! Vad ska jag göra???

Annons:
Tofflan
12/1/16, 4:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Värsta Bullmagen!

Lillyrod
12/1/16, 6:55 PM
#2

Äter och bajsar den som den ska? Jag tycker stjärtfenan är lite fransig också. Den kan ju vara förstoppad och då kan lite kokta ärtor hjälpa.

mimåne
12/1/16, 8:29 PM
#3

Den magen var rund framtill. Förstoppning är vad jag också tänker på men jag tycker mig kunna se att fisken på bilden precis håller på att göra sina behov. Den kan i och för sig vara förstoppad högre upp, kanske skulle förklara varför den är så stor i främre magen? Hur som helst så ser den inte frisk ut. Något är på tok med den.

Jag skulle i första hand pröva att ge den kok mosad ärta för som lillyrod säger kan det hjälpa mot förstoppning. Pröva genast och se om det hjälper.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tofflan
12/1/16, 10:09 PM
#4

Tack för svar!! Ni tror inte det är buksot? Han bajsade igår oxå. Ska jag ta ur honom ur karet så han får äta i lugn och ro? Eller blir han bara stressad då? De är ju som mini-pirayor allihopa. Han äter och simmar glatt, ska va med å kolla när jag fångar yngel, men är inte så "på" honorna som de andra hanarna är. Så nåt knas är det. Hoppas det funkar med ärtor! Hur länge ska de koka? Jag brukar ta några frysta i en mugg och hälla kokande vatten på så de tinar. Inte kokar i kastrull, men det kanske man ska görs? ?

Lillyrod
12/1/16, 10:14 PM
#5

Ta bort skalet på ärtorna så är det lättare att äta. Ta inte bort fisken från den invanda miljön om det inte är nödvändigt. All flytt är stressande och kan utlösa eller förvärra sjukdom.

mimåne
12/2/16, 11:32 AM
#6

Håller med lillyrod. Koka de frysta ärtorna någon minut bara och skala dem sen. För att de ska vara ännu lättare att äta kan du trycka på dem lite lätt mellan fingrarna så de blir lite mosiga.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Tofflan
12/4/16, 12:47 PM
#7

Nu har de blivit Vegetarianer! De har fått kalasa på ärtor ett par dagar, och inte fått nån annan mat, för att vara säker på att "Bullen" skulle äta av dem. Det har han gjort, och de andra med. Han äter och simmar å låssas som om det regnar. Trots det samma ölmage. Nu har de fått vanlig mat igen, tänkte att de tröttnat på grönfodret. Funderar på att salta lite. Funderar oxå på om vattnet blivit giftigt eller i alla fall ohälsosamt då en fisk dött, en är sjuk och någrar småsniglar kastat in handduken. Bytt ca 15 liter vatten nu, men kanske ska byta lite mer?? Blir vattnet dåligt om det dött nån fisk eller snäcka?

mimåne
12/4/16, 7:16 PM
#8

Dödsfallet samt sjukdomsangreppen du berättar om, har du haft alla dem i samma akvarium nu under en kort tid så låter det som att något är fel i akvariet.

Hur stort akvarium har du och vad går där för fiskar? Bild?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tofflan
12/4/16, 8:59 PM
#9

Det är en Guppy som har dött. 😖 54 liter, bara Guppy. Sen är det ju Bullen, (som mumsar mera ärtor just nu.) Ett par små Posthorn har oxå dött i det karet… Jag hade vanliga stenar jag plockat vid havet i Guppy karet från början, (skurade dem ordentligt och "gräddade" dem ett par timmar i ugnen på drygt 200 grader innan jag inredde karet med dem) plus Julas sand och några akvarieväxter samt skott från ampellilja. Sen fick jag veta att stenar med glitter i, även om det knappt syntes, kunde släppa metaller (?) som var skadliga för fiskarna. De stenarna åkte ut direkt efter en vecka när jag fick veta att de kunde vara skadliga. Gjorde då ett stort vattenbyte på nästan 50 % enlig Djurmagazinets rekommendationer samt tillsatte även Happy Life flytande filtermedia, hög dos (som Djurmagazinets sålde på mig för säkerhets skull) vilket ska binda både bakterier och metaller å diverse annat eländigt jox. Har gjort vanliga vattenbyten efter det en gång i veckan och tillsatt filtermedia. Vattenvärdena har varit bra från start. Kampfisken bodde i ett eget kar. Där var det inget fel på vattenvärdena. Tog både No2 dropptest, och en sticka med 6 tester i samma efter att han dött. Alla värden var bra. I kampfisk-karet har jag moonstone, den kanske det är nåt lurt med? Skulle ev göra vattnet hårdare, men inte farligt för fiskarna enl säljaren på Arken. Vi har mjukt vatten här, så det skulle inte påverka vattnet nämnvärt. Den är en sten till akvarium. Borde inte vara så farlig, men vad vet jag? Kan. Det ha påverkat fisken i alla fall? Jag har nu fyra Guppy-yngel i det karet för att se (otäcka jag!) om de blir sjuka, men De lever och har hälsan fortfarande efter nån vecka. De borde väl ha dött om nåt inte var bra? Och när jag ändå drar upp giftiga saker, så undrar jag hurdet är medgrus som nåstan ser ut som små glaspärlor. Pyttesmå svara korn, blanka och glittriga. De avrådde en annan fisk-guru från att använda då hon testar och alla hennes fiskar dog. Hon säger att det avger nåt som dödat dem. Fäärgämnen av nåt slag. Kan det stämma??

Lillyrod
12/4/16, 9:17 PM
#10

Svart grus kan tydligen vara färgat och då är det inte bra. Jag har aldrig använt själv men hört flera säga det.

Tofflan
12/4/16, 9:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Bild från karet vid uppstart. Vanlig gråsten från havet. Gruset är akvariegrus. Vissa växter är akvarieväxter, andra ampellilja. Karet är likadant ut nu, men med mycket mer växter. Tyvärr inga stenar i ännu, då jag inte hittat några jag tycker passar. En terrakottakrukor har jag stoppat i förresten! Funderar på någon rot. Köpte begagnade rötter, men är nu rädd att det kan vara bakterier i dem, så jag vet inte om jag törs göra det! Vad säger ni? Är det ok att använda begagnade rötter? Hur gör man i så fall ren dem?

Tofflan
12/5/16, 12:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Grus som jag tror är gjort av glas. Köpt begagnat. Sköljt mycket, och gräddat i ugnen länge och väl. Kan även färgat glas släppa färg eller gifter? Den färgen är väl i själva glaset och ligger inte utanpå som ett skal på varje liten glasbit?

mimåne
12/5/16, 6:30 PM
#13

Angående gruset så är det jättesvårt att veta om det påverkar dem eller inte. Man får helt enkelt överväga situationen själv. Om det finns en chans att det kan vara det, hur stor är chansen att det är det och är det värt att behålla? T.ex.

Guppy idag är ju väldigt, väldigt känsliga. De blir lätt sjuka och trillar av pinn snabbt. Kanske är det här inte svårare än så? Köpte du dem i butik? Hur länge sen var det?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Tofflan
12/5/16, 8:11 PM
#14

Tack Mimåne. Är det nånting i karet som kan vara konstigt förutom stenarna? Vet du om moonstone kan vara farligt? Guppisarna kommer från en privatperson, som haft dem i flera generationer. Kan det ha blivit inavel? Tror faktiskt att jag hoppar över det svarta glas-gruset, och kör på Julas sand och lite vanligt svart grus (mitt i akvariet finns en liten sträng med lite grövre akvariegrus) plus mycket växter. Mimåne; var det du som var intresserad av växter? I så fall kan jag lägga upp lite bilder får vi se om du kan reda ut vad det är för nåt grönt! 🌱🌿🐢🐊🐸🍀🌴

Tofflan
12/5/16, 8:15 PM
#15

Glömde skriva att jag haft Guppisarna sen mitten på oktober. 🐠🐡🐠

mimåne
12/6/16, 8:40 PM
#16

Akvariet ser bra ut men visst finns det några saker du skulle kunna göra. T.ex bidra med mer trygghet till fisken. En bakgrund gör mycket. Det är ganska öppet i akvariet som det är nu så jag skulle rekommendera mer buskiga växter och gärna rötter som bildar gränser, skrymslen och vrår.

Om fiskarna känner sig tryggare kan det minska stress och därmed även sjukdomar och förlänga livslängden.

Din månsten ska det inte vara några problem med. Den är avsedd för akvariebruk =)

Akvarieväxter har varit en stor del av intresset för mig. Du får hemskt gärna ladda upp bilder på dina växter så hjälper jag dig att artbestämma dem =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tofflan
12/7/16, 5:46 AM
#17

Akvariet ser helt annorlunda ut nu. Mycket mer växter, en terrakotta kruka och bakgrund. Bilden är från när firrarna flyttade in. Det var mest för att visa stenarna om de kunde avgett nåt, men jag hivade ut all sten direkt jag fick veta att de kunde vara farliga. Men om du tror att det är ok med moonstone, så sätter jag in dem där i stället. De hade jag till kampisen förut, men ville inte ha moonstone i nya karet till en ny Kampfisk ifall de inte tål kalk så bra. Gjort i ordning ett nytt Kampfisk-kar, utan stenar, men med ett litet rot-träd med xmas-mossa. Och lite olika växter å gräs. Måste dock hitta på nåt bra gömställe åt honom. Han skulle ha en liten stuga! :)

mimåne
12/7/16, 7:24 PM
#18

Aha på så vis, då är säkert miljön bra som det är nu =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: