Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Filter, pumpar, Co2 m.fl

Placering av pump

2016-12-01 11:16 #0 av: Jensi

När det kommer till att syresätta vattnet, spelar det någon roll om det blir omrörning vid ytan, eller om man har luftintag och utblåset är en bit under ytan?

Anmäl
2016-12-01 11:51 #1 av: mimåne

För att syresätta vattnet så spelar det roll hur du placerar en pump. Vattenytan ska krusa sig och få bra med rörelse men det bör inte plaska och porla omkring som i en bäck.

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl
2016-12-01 12:10 #2 av: ElinvBorg

Med luftintag menar du då slangen du kan sätt på pumpen? Isåfall, den kan du kasta då den inte gör någon nytta utan endast driver ut koldioxid vilket skadar växterna. Sätt utblåset på pumpen strax under ytan istället för bäst syretillförsel :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Anmäl
2016-12-01 12:17 #3 av: Jensi

Ja precis. Växter vill jag ju verkligen ha, så då tar jag bort slangen. Tack! Jag lär mig så himla mycket här! Glad

Anmäl
2016-12-01 12:47 #4 av: Qurex

Och enligt mina erfarenheter växer det klart bäst helt utan pump men då kräver det bra balans mellan mängd fisk/växter/vattenbyte/näring m.m.

jag vet att många anser att man måste ha bra cirkulation med mycke ytrörelse men det beror på vad du ska ha för fiskar etc.

Anmäl
2016-12-01 12:56 #5 av: Jensi

Det är ett räkkar på 54 liter med några endlers i, så tänker inte chansa utan pump. :)

Anmäl
2016-12-01 20:45 #6 av: mimåne

Behåll pumpen du, den gör nytta för akvariet =) Alla akvarium mår bra av en pump anser jag.

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl