Annons:
Etikettfoder
Läst 1641 ggr
Liten boll
2016-11-29 15:37

Fryst mat enbart?

När jag matar med frysta vita mygglarver så vägrar dom granulat/flingfoder dagen efter. Både kampisen och neonerna.  Kan de leva på enbart fryst? Vad kan jag mer ge än vita mygglarver? Röda mygglarver har jag hört kan ge förstoppning.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Annons:
ElinvBorg
2016-11-29 15:54
#1

De klart de vill ha det godare fodret 😉 Men ja, du kan mata enbart med fryst foder men då är det bra att variera sig. Jag matar bland annat med vita mygglarver och artemia

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Liten boll
2016-11-29 16:07
#2

Kanon. Finns det mer jag kan ge som är fryst?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Lizelda
2016-11-29 17:05
#3

Jag har köpt hem cyklops nu för att testa om det funkar som variation :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lillyrod
2016-11-29 18:00
#4

Cyklops är väldigt smått och mina fiskar har svårt att få tag i det innan det far in i pumpen : ) 

Mygglarver alla sorter funkar. Artemia är också bra. Själv gör jag egen räkmix som är huvudfodret här hemma. Räkmixen man köper brukar i stort sett bara bestå av räkrom så den är lite tråkig.

Lizelda
2016-11-29 18:05
#5

#4 Hur gör du din räkmix och hur mycket räcker det till? :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

ElinvBorg
2016-11-29 18:12
#6

Dock Lillyrod brukar man inte rekommendera röda mygg till just Kampfisk då de kan vara känsliga och det kan orsaka förstoppning :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Annons:
Lillyrod
2016-11-29 18:36
#7

Oj jag tänkte mer generellt och inte enbart på Kampfisk men det har du rätt i ElinvBorg.

#5 Jag kan skriva hur jag gör och lägga upp om du vill : )

Lizelda
2016-11-29 19:49
#8

#7 Jättegärna! :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mimåne
2016-11-29 20:02
#9

Håller med de övriga. De kan leva på fryst foder men variera det gärna =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Liten boll
2016-11-29 20:34
#10

Kanon då vet jag. Skulle cyklop funka?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Qurex
2016-11-30 07:32
#11

Fryst cyklops är inga av mina fiskar som gillar. Men levande cyklops och moina älskar alla.

Liten boll
2016-11-30 12:01
#12

Fryst moina?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

mimåne
2016-11-30 12:16
#13

Fryst cyklops har inte varit populärt här heller. Det är väldigt smått. Små fiskar äter det med andra kan tycka det är för litet. Fryst artemia är det jag har använt mest. Det har alla fiskar gillat.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Liten boll
2016-11-30 13:10
#14

Tack för alla tips.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Qurex
2016-12-01 19:13
#15

Jag brukar frysa in dafnier (moina är en sorts dadnier) som jag fångar på sommaren. De finns säkert att köpa också. Fast ha bara testat hemfryst och det gillas. Dock inte den största varianten av dafnier.

lutralutra
2016-12-01 22:59
#16

Levande artemia är ett tips, de flesta fiskar brukar gilla levande foder. 

Det är snabbt och lätt att föda upp och det behövs i princip bara salt och vatten samt en odlingsanläggning som man enkelt kan göra av av pet-flaskor. 

Hoppstjärtar(levande små djur som hoppar runt på ytspänningen i akvariet, alltså på ytan) är ett annat alternativ. Det gav jag när jag hade betta-arter(kampfisk). Hoppstjärtarna brukade skutta runt på flytväxterna och när de skulle hoppa till nästa växt så fångade fiskarna dem. Så fiskarna fick "roa" sig med att jaga också 🙂 

Grindalmaskar är också ett alternativ. 

Läs mer om levandefoder här, under kategorin "foder": 

http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm

Det är ganska enkelt och billigt att odla hemma. 

Räkmix som en skrev ovan brukar fiskar älska och det är väldigt nyttigt och uppskattat av fiskarna! Det finns många recept på nätet, bland annat på zoopet mm. Akvarielagret säljer också räkmix till bra pris(tror de gör sin egna). 

Slutligen vill jag varna för röda mygglarver, de är otroligt allergiframkallande.  Jag vägrar att ta i dem - det finns de som inte ens kan vara i samma lokal som ett paket röda mygg efter att de hanterat dem! 

Man kan även utveckla allergier emot andra saker. I mitt hus kommer inga röda mygg in!

Jag undviker andra sorters köpta frysfoder också, för säkerhets skull. Det finns andra bra alternativ och vad jag hört är vattnen de föds upp i väldigt förorenade och kan även dra med sig ohyra till fiskarna om man har otur. Har också hört att de mest innehåller fett och inte så mycket näring, men det är inget jag är 100% säker på. Även frystorkade röda mygg ska vara allergiframkallande.  

Mer info finns här; (och säkert på andra ställen om man googlar) 

https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-04-foder/339-allergi-röda-mygglarver


Ghostbuster_99
2016-12-03 00:53
#17

Fast glöm inte att många fiskar mår bra av variation; även om man kan variera frysfoder, torde en varierad kost som inkluderar grönsaker och levande foder vara det bästa. 

Det finns fiskar som endast äter vegetabilisk föda och vice versa, men i de allra flesta fall är variation en av nycklarna till fiskens välmående.

Liten boll
2016-12-09 18:42
#18

Vad jag vet så är alla mina kött ätare.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Lillyrod
2016-12-09 19:39
#19

Även de som är köttätare gillar en grönsak då och då ; )

Upp till toppen
Annons: