Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 782 ggr
MsZ
11/28/16, 9:49 PM

min blandning av arter

 Jag trodde jag läst min läxa vad gäller blandningen av arter i mitt större kar - men har nu hört att det är obra att som jag ha levandefödare och Ancistrus tsm pga att de önskar olika pH. Det jag kan se på Zoopet är att Ancistrus vill ha 6-8, Guppy 6-8 och Platy 7-8,5.  Mitt kranvatten har 8,2 och med rötter och eklöv låg det runt 7,5. Men nu hade det sänkts när jag kollade och låg  på 6,5 och så även KH som nu bara var 1 och därför gav jag mig in i en diskussion i en annan grupp om orsaker och åtgärder. Det är alltid bra att få input men nu känner jag mig lite låg. Dels över att jag ännu är osäker på hur jag rent praktiskt går vidare - men även att min fiskblandning då inte är ok. Måste väl tänka om antar jag.  :(

Annons:
Fifill
11/29/16, 12:30 AM
#1

Jag ser personligen ingen konflikt mellan de arter du nämner, åtminstone platys är mycket anpassningsbara och mina trivs och förökar sig som, tja, platys trots lägre pH.

Bortsett från de vattenvärden du uppmätt, hur verkar fiskarna må?

Lillyrod
11/29/16, 5:55 PM
#2

Jag tycker det är konstigt att det går ner till 6.5 i ph. Jag har samma ph i kranen som du och mjukt vatten. Har aldrig kommit under 6.8 någon gång trots rötter eklöv mm som ska sänka. Du tror inte provet har blivit tokigt?

Lizelda
11/29/16, 6:04 PM
#3

Vad testar du med?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

MsZ
11/29/16, 6:13 PM
#4

Jag blev också fundersam! Tetras dropptest. Körde alla värden två ggr. Samma resultat. Efter testerna gjorde jag veckans vb. Tänkte testa om nu ikväll.

Lillyrod
11/29/16, 6:37 PM
#5

Även dropptest kan visa fel. Jag hade ett JBL som visade exakt samma vad jag än mätte så det slängde jag.

MsZ
11/29/16, 7:00 PM
#6

Fifill - jag har haft ngn enstaka Guppy och  platy som dött - av lite olika orsaker vad jag kan bedöma - detta sen uppstart i maj. Sen hade jag ju ett ancistrusyngel häromdagen som hade en skada på fenan - och där skadan bredde ut sig alltmer tills han dagen efter dog  :( 

Har kollat alla andra noga, men kan inte se något tecken på att ngn annan är dålig på ngt sätt i nuläget. När jag läser om fenröta så står det att det orsakas av "dåliga värden" i akvariet, men oklart för mig vilka man syftar på då. Min nitrit är och har alltid varit bra.

Annons:
MsZ
11/29/16, 7:01 PM
#7

#5 ja sådant är ju svårt att bedöma. Det har ju hittills iaf visat olika värden vid mätningar och inte samma.

mimåne
11/29/16, 7:46 PM
#8

Din fiskblandning har jag inget dåligt att säga om. Som jag ser det så kan man mycket väl hålla dessa arter tillsammans i ett ph värde där alla trivs. Håller du det t.ex kring 7-7,5 så är det ju ok för alla arterna. Nu har du strax under 7, vilket blir lite surt för Platy men det är fortfarande ett ph värde som trots allt är väldigt vanligt att ha i ett akvarium och inte såå farligt egentligen tycker jag.

Jag förstår att du blir lite låg när du får höra att så mycket är fel. Men personligen så tycker jag inte att det här är så allvarligt🙂

Ph värdet i akvariet skulle kunna vara lite mer neutralt än svagt surt som det är nu. Hur kommer det sig att det har blivit lägre just nu? Har du gjort något annorlunda? Hoppat över några vattenbyten, satt ner mer material som surar ner akvariet?

Har kh värdet i kranvattnet sjunkit också?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MsZ
11/29/16, 8:11 PM
#9

#8 Det var mkt annat som surrades om också - till slut blev jag helt yr :P . Men jag förstår ju att det finns flera vägar att gå för att nå ett mål och att det även finns olika åsikter.  Nu tar jag nya tag :)

mimåne
11/29/16, 8:17 PM
#10

Ja gör det, det här var inte så farligt =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: