Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 4530 ggr
Helena1978
2016-11-28 15:51

Frågor om Palettciklider

1. Måste de hållas i par om 1 hona & 1 hane? eller skulle det gå bra att hålla två honor tillsammans om jag inte vill ha några yngel?

2. Försvarar hanarna sina revir även om de inte har en hona? skulle det gå att ha två hanar i hop eller är de för aggressiva?

3. Ungefär hur länge lever en Palettciklid?

4. Hur stort akvarium behövs om Palettcikliderna ska acceptera andra fiskar som tex Panda pansarmalar?

5. Hur strömt vill de ha?

6. Har ju läst att ett par Palettciklider behöver 100L, men räcker det i fall de får yngel, eller hur stort skulle ni rekommendera om jag bara skulle hålla ett par Palettciklider och inga andra fiskar i akvariet?

Annons:
Lillyrod
2016-11-28 17:55
#1

Här kan du läsa lite om dem: https://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=159&SOK=1

Enligt texten är de parfiskar så man ska nog inte ha mer än en hona. Två hanar skulle jag inte chansa på och honor kan vara minst lika sura. Läs gärna kommentarerna på den här sidan med så får du en liten uppfattning om dem.

Helena1978
2016-11-28 18:48
#2

Tackar för snabbt svar🙂Har varit in på Zoopet och läst om dem tidigare, har även läst härinne på Lexikon, tänkte bara att det stod att de var revirhävdande vid lek, men om de saknar partner uteblir inte leken då?

Helena1978
2016-11-28 19:00
#3

Läste här inne i Lexikonet där stod det att de kunde vara aggressiva och revirhävdande när de inte lekte också, hmm ja nu fick jag en tankeställare, denna ciklid har definitivt en plats i mitt hjärta utseendemässigt, gillar hur den rör sig i akvariet också, får fundera vidare.

Lillyrod
2016-11-28 19:12
#4

Om man vill ha lugn och harmoni i karet så ska man nog hoppa palettciklider. De finns de som är lite lugnare men har man otur får man en tyrann och det är ju inte kul.

mimåne
2016-11-28 19:38
#5

Palettcikliden är en parfisk, så det mest naturliga för dem är att de hålls i par. Det är inte bara hanar som uppvisar aggressivitet utan även honor. Båda könen är revirhävdade men delar revir vid lek och yngelvård. Skulle du välja att ha två av samma kön, antingen två honor eller två hanar, så kommer de mest troligt se varandra som hot och visa aggressivitet mot varandra. De vet ju aldrig när en ev. partner och chansen att fortplanta sig dyker upp. Då är den andra av samma kön ett hot mot dem.

Väljer du att skaffa palettciklider så är det nog bäst med ett par, som hålls ensamma i akvariet. Man bör vara förberedd för att få många fler individer i takt med att de ynglar av sig, gärna med en plan om vad man ska göra med alla fiskar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lizelda
2016-11-28 21:05
#6

Fråga din djuraffär om de tar emot yngel/vuxna. Min gör det i alla fall och rätt många gör det men inte alla :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Helena1978
2016-11-28 22:17
#7

Osäkert om jag skulle hitta ett hem till alla yngel, (har ingen zoobutik i den stad jag bor) beroende på hur många som överlever förstås, känns lite vemodigt men måste nog inse att jag får stå över palettcikliderna för denna gången, då jag inte har plats för ett större akvarium än max 180 L , och även det kan få svårt att rymmas i lägenheten, himla synd att jag inte har mer plats, såg ett 350 L med möbel som jag blev sjukt sugen på, men tyvärr så har jag inte plats. Ska höra med akvarielagret zoo som ligger närmast om de har några akvariepaket till bra priser, så får vi se hur jag gör, gillar ju tetror också, så ett stim sådana passar nog bättre till en nybörjare. Tack allihop för snabba svar och bra info :-D

Lizelda
2016-11-29 12:55
#8

#7 Satsa på begagnat kar, det är ofta väldigt mycket billigare :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mimåne
2016-11-29 19:58
#9

Men bara för att det inte blir palettciklider just nu så betyder det inte att du kan ha dem någon gång i framtiden istället. Den som spar han har, du får se det som så =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Qurex
2016-11-29 20:13
#10

Istället för den klassiska palettcikliden tycker jag du ska ta en titt på pelvicachromis.taeniatus. blir minst lika vackra men mindre och iaf de jag har haft fungerat utmärkt i ett 100liters utan att bråka massor. De gillar mycke växter och lite lägre temp så det går utmärkt utan doppvärmare.

Upp till toppen
Annons: