Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 810 ggr
habibiguppy
11/28/16, 3:19 PM

Kön på scaler?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Alla jag har frågat och pratar med säger att man inte kan se någon könsskillnad alls på scaler. Så nu tänker jag frågar er. Jag har 4 scalar. 3 vita med svarta linjer på och en helt svart med vita linjer på. 

Den svarta köpte jag när den redan var stor och de andra när de var små. En av de vita med svarta linjer har vuxit mycket snabbare än de andra två och utvecklat till att få en lång svart sträng längst ner på fenan. De andra två små kan man se att de börjar också få en sådan. Men den som är äldst har ingen sån?

De har aldrig hänt att de har lekt så som jag uppfattar det. I början jagade de varandra lite gran men inget mer än så? 

Är det någon som kan eller vet mycket väl om scalar så tala gärna om de för mig tack:)

Annons:
Lillyrod
11/28/16, 5:50 PM
#1

Hanar brukar få som en puckel i pannan medan honan är slät. Däremot vet jag inte hur gamla de ska vara innan man kan se det : )

mimåne
11/28/16, 7:22 PM
#2

Det stämmer att man kan se könsskillnad på skalare, om än det är svårt. Jag personligen har svårt att se skillnaden på dem. Här är en länk till en bild som kan ge dig hjälp.

https://www.google.se/search?q=pterophyllum+scalare+male+female&client=firefox-b&biw=1600&bih=789&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwif-u2DiMzQAhXEFCwKHfXKBMwQ_AUIBigB#imgrc=rlKYyknwpL3a1M%3A

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: