Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Akvarium och fiskar

Kön på scaler?

2016-11-28 15:19 #0 av: habibiguppy

Alla jag har frågat och pratar med säger att man inte kan se någon könsskillnad alls på scaler. Så nu tänker jag frågar er. Jag har 4 scalar. 3 vita med svarta linjer på och en helt svart med vita linjer på. 

Den svarta köpte jag när den redan var stor och de andra när de var små. En av de vita med svarta linjer har vuxit mycket snabbare än de andra två och utvecklat till att få en lång svart sträng längst ner på fenan. De andra två små kan man se att de börjar också få en sådan. Men den som är äldst har ingen sån?

De har aldrig hänt att de har lekt så som jag uppfattar det. I början jagade de varandra lite gran men inget mer än så? 

Är det någon som kan eller vet mycket väl om scalar så tala gärna om de för mig tack:)

Anmäl
2016-11-28 17:50 #1 av: Lillyrod

Hanar brukar få som en puckel i pannan medan honan är slät. Däremot vet jag inte hur gamla de ska vara innan man kan se det : )

Medarbetare på Akvariefisk ifokus.

Anmäl
2016-11-28 19:22 #2 av: mimåne

Det stämmer att man kan se könsskillnad på skalare, om än det är svårt. Jag personligen har svårt att se skillnaden på dem. Här är en länk till en bild som kan ge dig hjälp.

https://www.google.se/search?q=pterophyllum+scalare+male+female&client=firefox-b&biw=1600&bih=789&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwif-u2DiMzQAhXEFCwKHfXKBMwQ_AUIBigB#imgrc=rlKYyknwpL3a1M%3A

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.