Annons:
Etikettväxter
Läst 1821 ggr
Sofi_79
2016-11-27 19:33

Överhängande växter

Jag är så sugen på att ha växter som hänger över i mitt 540l akvarium. Men känner att jag har dålig koll på vilka växter som fungerar och vad jag ska tänka på. Finns det någon vänligsjäl som kan tänka hjälpa mig.

Annons:
Lizelda
2016-11-27 21:44
#1

Hänger över?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

usvead
2016-11-28 06:45
#2

Om du menar växter som har rötterna i akvariet men bladen ovanför så är gullranka ett hett tips.

mimåne
2016-11-28 11:37
#3

Om du menar så som usvead nämner så tipsar jag om fredskalla.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sofi_79
2016-11-28 19:25
#4

Precis så jag menade #2 och #3. Vad ska jag mer tänka på?

usvead
2016-11-28 19:54
#5

Utan att vara någon krukväxtexpert så  inbillar jag mig att ljus är rätt viktigt. 

Jag har gullrankor bl.a. i en rund "bytta" med spalje i en mörk hörna i hallen. Växer riktigt bra men då är lyset på mellan 09-21. I akvarierna med täckglas hänger rötterna ner i vattnet i ett av de bakre öppna hörnen, och slingrar sig utefter väggen. Växer inte lika snabbt men då har jag heller inte några lampor precis över gullrankorna.

Gordini
2016-11-29 11:59
#6

Googla Riparium så får du hur mycket tips och inspiration som helst.

Annons:
Maleficum
2016-11-29 12:58
#7

Jag gjorde en lista för ett tag sen på växter som funkar att ha växande ur akvariet

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5581c94bce12c4607200652b-krukvaxter-som-passar-med-rotterna-i-karet

Själv har jag i olika kar monstera, gullranka, nån form av dracena, porslinsblomma och ampellilja.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

lutralutra
2016-11-29 19:49
#8

Någon som har tips på belysning till ett sådant kar? 

Samt fiskar som inte hoppar ur?


mimåne
2016-11-29 20:00
#9

Du kan ha en vanlig akvarieramp ovanpå akvariet. De växter du vill ha ovanför vattenytan stoppar du ner bakom rampen. De behöver inte ljuset från den utan klarar sig fint utan.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

lutralutra
2016-11-29 20:03
#10

Aha, okej =) Det är ju bra. Men tror det vore snyggt med typ lampor ovanför? Om det skulle funka. Har för mig att folk brukar ha metallhallogen men det är väl rätt dyrt?


mimåne
2016-11-29 20:10
#11

Ja visst kan du ha lampor som växterna ovanför akvariet också gynnas av om du föredrar det rent estetiskt. Vill du ha tjock växtlighet ovanför akvariet så kanske det är bäst att ha både och. En till akvariet och en till växterna ovanför. Vill du bara ha en planta i bakre hörnen eller så, då går det säkert bra med bara lampor som händer ner från taket.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

lutralutra
2016-11-29 20:25
#12

Ok =) Ja, kanske ska satsa på bådeoch då. Skulle gärna ha rätt riklig växtlighet även ovanför karet. Någon som har tips på hur man bör fästa växterna? Har sett de som silikonat plastkorgar i ramar och satt ovanpå karet(såatt korgarna liksom hänger ner i vattnet)


mimåne
2016-11-30 12:53
#13

Ja korgar är ett bra sätt. Det har vi sett exempel på här på forumet också. Hur man sen fäster dem på bästa sätt är nog olika från fall till fall. Andra sätt vi har fått ta del av är täckglas som lämnat springor baktill där man kunnat stoppa ner växterna.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
lutralutra
2016-11-30 15:33
#14

Ok =) Enklast verkar nog korgar. Men vi får se, måste ju skaffa akvariet först.. Har dock ett ca 250L med BTNbakgrund, då skulle man ju kanske kunna peta ner växterna i bakgrunden som är rätt bred.. Hm.


mimåne
2016-11-30 19:29
#15

Jo det är lite trixigt att hitta en lösning som fungerar. Kanske finns det korgar med hängen eller så kan man göra egna hängen i dem? En plastkorg, ett hål i den, samt en krok. Klart😛

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Maleficum
2016-11-30 19:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag har gjort det "enkelt" för mig och låter "korgarna" med växter vila på kanterna. På lilla karet vilar det på kanterna av "täckdelen" och ljusrampen, sen har jag rör som med hjälp av luftpump pumpar upp vatten i byttan och som sen rinner igenom och tillbaka till karet (så den lådan är inte nere i vattnet hela tiden).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2016-11-30 19:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

I andra akvariet vilar korgarna på kanten runtom akvariet och ena täckglaset. Har tänkt fixa något annat med det men det har inte blivit av än :P Dessa sitter ju nere i akvariet hela tiden och är korgar man köper för dammar. De satt förut i mitt lilla nanoakvarium och då "band" jag fast dem i "hörngrejerna" som är till för att hålla täckglaset.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

lutralutra
2016-11-30 22:24
#18

Tack för tipsen! Verkar ju rätt smidigt! 

Jag hade tänkt fixa något att kanske ha i bakkant, och sedan ev. ramp framför, och ev. belysning över(för utseendet). Får klura lite, det finns ju många lösningar =) Men verkar inte alltför dyrt iaf! 

Maleficum, vad heter växterna du har? Jättefina! Blommar de?


Maleficum
2016-11-30 22:43
#19

#18 Är dem jag skrev i tidigare inlägget #7

Är väl tyvärr inte så stor chans att någon av dem blommar, ev ampelliljan (inte för att de är så spännande blommor). Porslinsblomman blommar ju bara om den är tillräckligt gammal och står torrt.

Har använt eldorados icke klumpbildande kattsand i korgarna också (bränd lera), funkar super.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

mimåne
2016-12-01 12:09
#20

Fredskallan kan blomma i aquaponics system.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Sofi_79
2016-12-04 17:11
#21

Tänker lite på blomjorden. Ska jag ta bort allt för att sen plantera om den? Vet ju aldrig vad butikerna vattnat med. Tack igen för alla bra tips.

mimåne
2016-12-04 19:18
#22

Blomjorden ska bort innan du stoppar växten i akvariet. Får du med jord dit så blir det lerbad =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: