Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2846 ggr
Tofflan
2016-11-27 16:46

Hjälp!!! Fenklibb och blind...

Kan fisken blivit blind? Han ser inte när det trillar mat brevid honom. Ligger nära bottnen och verkar deprimerad… Fenorna är finare men inte riktigt bra. Har ett litet kar på knappt 25 liter. Ska jag salta? Jag tror jag gör det faktiskt. Nu… Eller?!!

Annons:
Qurex
2016-11-27 23:40
#1

Gissar på kampfisken? Mår en fisk dåligt vill den inte äta. Men testa att ha i salt. 10ml/10liter har jag kört med. Vad får den för mat? Kampfiskar brukar inte gå bra med bara typ flingfoder..

mimåne
2016-11-28 11:30
#2

Kampfisken behöver inte vara blind bara för att den inte äter. Jag tror nog att den ser maten, den är bara inte intresserad. Är den sjuk eller mår dåligt så kan aptiten också försvinna. Att den inte vill äta är därför ett dåligt tecken.

Kan vi få se en bild på hela akvariet ifall vi kan hitta något som kan vara orsaken till att den mår dåligt? Har du kollat nitrit?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
2016-11-28 11:31
#3

Vad den får för mat är också relevant, som Qurex nämner. Kampfiskar brukar rent generellt inte vilja ha flingfoder som mat. De vill ha fryst foder eller levande foder.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tofflan
2016-11-29 22:51
#4

Sorgligt nog så dog vår vackra Kampfisk. Jag blandade och gav en saltdos, lite hett vatten med vanligt salt utan jod, rörde och såg till att saltet löst sig, blandade i lite kallt vatten och rörde ner det försiktigt i karet. Det hjälpte tyvärr inte. Jag har kollat alla värden i vattnet efter hans död men alla är helt ok. Inget fel på de 6 St på stickan och inget på dropptest för nitrit. Har skött honom enligt regelboken med små vattenbyten, mycket växter och ca 27 grader i vattnet. Då de gett honom torrfoder på affären valde jag att göra detsamma för honom tills han installerat sig. Ja det var tanken, men vi kom aldrig längre. Han fick Dr Basslers foder, ganska sparsamt så jag sett att han ätit upp varenda kula. Han blev "tam" på ett par dagar och simmade och tog foderet precis under fingrarna. En gång åt han från fingret. Gjorde flera små vattenbyten, kokade och blandade med kallt vatten, och tempade det innan jag bytte så det inte skulle bli nån temperaturförändring … Tillsatte Happy-Life flytande filtermedia vid varje byte enl djuraffärens rekommendation. När han fick fenklibb, tillsatte jag mer som det står på förpackningen att man bör göra, då det skulle ha en läkande effekt. Jag tyckte att hans fenor blev bättre. Det enda jag känner att jag kunnat gjort bättre, var att sätta in en pump. Det ångrar jag nu att jag inte gjorde. Annars vet jag inte vad jag det kan berott på att han blev så sjuk… Jag har talat med djuraffären och de är villiga att ersätta honom med någon annan fisk då de inte heller kan hitta någon orsak hos mig till att han dog. De säger att det kan ha varit någon parasit som var orsaken. Har ni några teorier?

Tofflan
2016-11-29 23:00
#5

Jag kunde förstås ha saltat tidigare, eller gett honom ett saltbad, om det kunde ha hjälpt. Dock ville jag inte stressa honom mer än nödvändigt då han knappt hunnit komma hit innan han blev sjuk. Jag vågade inte blanda Happy-Life med salt, kändes som att blanda olika mediciner utan att konsultera läkare… Tror ni att salt kunde ha gjort honom frisk? 😢

Qurex
2016-11-30 07:30
#6

Du kanske kan höra med affären om de har salt i sina akvarier. Sen ska du inte ta det personligt. Kampfiskar som man köper i affärer är väldigt känsliga. Jag köpte också eb fin Kampfisk som blev dålig efter en vecka. Sen höll jagpå länge och fick honom frisk men sen börja den bråka med andra fiskar och då skadade sig. Efter det har jag haft andra fiskar och inga så känsliga som kampfisken. Min gissning är att affären kanske inte haft honom så länge utan de köper in billiga från grossister lite som snittblommor. Eller så var den gammal. De blir inte så gamla. Nästa gång satsa på en naturligare fisk så kommer det nog gå bättre. Kampfisk är riktigt dåligt att ha i nystartat akvarium.

Annons:
mimåne
2016-11-30 12:31
#7

Jag håller med Qurex. Ta det inte personligt, du gjorde allt du kunde efter konstens alla regler. Kampfiskar idag i handeln är ganska känsliga, så det kan ha varit så med den du köpte.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tofflan
2016-11-30 15:29
#8

Tack för tröstande ord. Han kom till Djuraffären på onsdag och vi köpte honom på fredag, så han var kanske lite stressad av resor och flytt redan innan. Jag vet inte. Tänkte höra om det är en bra idé att göra iordning ett kar, tvätta alla växter (med mineralvatten? Tyckte jag läste/hörde nån som sa att det var bra, men kan inte hitta nåt om det på nätet?) Och göra det klart för en ny Kampfisk, men ha några Guppy i ett tag, så karet inte är helt nystartat. Sen ta bort alla Guppy och bara ha kampfisken i. Hur länge ska det gå fisk i ett kar innan det är inkört? Bra värden kollar jag ju att det ska vara, men hur länge ska det vara igång? Blandar i gammalt jox från pump filter från annat kar som start, plus några liter gammalt vatten, plus Happy-Life. Och ett litet gäng Guppy. 28 liters kar. Tid???

mimåne
2016-11-30 19:21
#10

Om jag förstod din plan rätt så låter den bra. Vill du starta upp ett till akvarium och ha en ny Kampfisk där kan du köra in akvariet med någon av dina andra fiskar först. T.ex Guppy. Låt guppyn gå där i 4 veckor så är risken för nitritförgiftning markant mycket mindre och det är säkrare för en Kampfisk att flytta in.

Man brukar räkna att ett akvarium är inkört efter ungefär 4 månader, men i och med att Guppy kräver större akvarium än 28L så anser jag inte att de bör gå där under en så pass lång tid. Egentligen så tycker jag inte att något djur förtjänar att bo i mindre än 30L så jag skulle rekommendera dig att köpa ett större om du nu vill starta upp ett nytt akvarium.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

sveap82
2016-12-01 19:36
#11

Jag fick tipset av mitt zoo att bokstavligen strö extoson salt på min sjuka firre, tror faktiskt det funka. Nu ska jag undvika medicin in i det sista som tar bort allt det goa i vattnet.

mimåne
2016-12-01 19:55
#12

Att strö saltet direkt på fisken har jag aldrig hört talas om förut och det känns inte som att det är något att rekommendera..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
2016-12-01 19:58
#13

Uff det känns lite frätande faktiskt. Om man förstör fiskens slemlager så är den helt "naken" och åtkomlig för allt som kan skada den.

Annons:
Kirnzy
2016-12-01 20:10
#14

#12 #13 Där det står hur man ska använda ektozon står det att man kan badda det angripna stället med ektozon på kraftigt angripna fiskar, så helt fel kanske det inte är..

Lillyrod
2016-12-01 20:23
#15

Man baddar lätt med en saltlösning ja men inte strör rent salt på fisken. Jag använde tops och saltlösning, mild sådan, när jag fick svamp på mina Molly för länge sedan. Det funkade bra när man tog upp fisken i håven, baddade snabbt och sedan släppte ner den igen.

mimåne
2016-12-01 20:25
#16

Jaså står det så? Hm.. Jag måste erkänna att jag känner mig skeptisk till metoden och även om det står på flaskan är det inget jag själv skulle göra på någon fisk. Det känns inte som att det går hand i hand med vad jag lärt mig.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Kirnzy
2016-12-01 20:31
#17

Det står bara att man ska badda med ektozon, sedan sätta fiskarna ett komplettbad (saltlösning då). Sen säger jag inte att det är bra att göra så, men det är det som står.

Lillyrod
2016-12-01 20:32
#18

Om man baddar borde det vara lösning och inte rent salt. Svårt att badda med det tänker jag : )

sveap82
2016-12-01 20:40
#19

Att strö på kroppen,sen ner i vattnet igen..hellre det än att den dör ju om det kan hjälpa.

Lillyrod
2016-12-01 21:02
#20

En snigel har ju också ett slemlager. Om man skyddar sina odlingar mot mördarsniglar med grovsalt så vet man vad som händer.

Annons:
mimåne
2016-12-02 11:36
#21

Det kanske menas så som Lillyrod säger, att man baddar med en lösning av saltet. Sen kan man ju fråga sig hur enkelt det är att badda en liten fisk också..

#19 Jag skulle nog hellre föredra en metod som känns mer säker och beprövad.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: