Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Levandefödare

Mycket aggressiv Platyhona mot Dvärgguramihona

2016-11-26 17:27 #0 av: ppllaattyy

Jag har ett 56 liters akvarium och två platyhonor och en hane. En av honorna har alltid varit extremt aggressiv men nu idag köpte vi en Dvärgguramihona och då blev den helt vild. Den jagar och jagar honan och biter och biter. Hon har inte en sekunds ro. Det är hemsk att se. Jag är nybörjare på detta? Vad gör man? Det känns som att jag bör avliva Platyhonan för att få någon ro i akvariet (hon ger sig även på ett par andra fiskar, dock inte lika mycket). Jag har ingen möjlighet att flytta henne eller ge bort. Hur gör jag det på bästa sätt? Jag är rädd att min nyinköpta Dvärguramihona stressas ihjäl.

Hjälp!

Anmäl
2016-11-26 20:47 #1 av: Liten boll

Har du möjlighet att flytta hon till eget kar?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Anmäl
2016-11-27 13:13 #2 av: mimåne

Ojdå.. Det här var inte så bra. Du kan inte ringa till djurbutiken där du köpte dvärggurami honan och be att få lämna tillbaka henne? Att det blev ett misstag när du köpte henne.

Platy skulle också gärna behöva lite större akvarium än 54L. Det är lite litet för dem och är dessutom ena platyn aggressiv så är det definitivt för litet. De behöver mer utrymme. Jag tycker inte att du ska avliva den aggressiva platyhonan utan ge henne det hon förtjänar istället i form av ett större akvarium så kanske det blir bättre =)

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.