Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 909 ggr
Elisabethantero
2016-11-22 18:52

Blek o slö honungsgurami

Hej är lite oroad… Min honhonungsgurami var blek igår, idag ännu blekare o är mycke under pumpen , nu mest vid ytan. Har vart orörlig med ryggfenan o stel o ihophållen med stjärtfenan…. Har inte vart så förrut. Verkar inte må nå bra! Hanen är mörk o fin i färgen o tumlar runt henne, men hon nippsar till o jagar iväg honom… Tycker även att koppartetrorna är lite slöa… men dom är romstinna o håller sig mest inne i växterna. Till saken hör att jag har vart hemma o ledig idag, observerat dom lite mer än vanligt… Dom kanske brukar såsa lite mer dagtid… Jag gjorde vattenbyte ca 25% i torsdags, matar liite 1-2 ggr /dag ger gurka o broccoli som dom älskar! Har även gett morot, mindre uppskattat… Kan dom få för mycke grönsaker? Nu är även honungshanen lite mer oaktiv….. Ska jag göra ett vattenbyte nu, idag?

Annons:
Elisabethantero
2016-11-22 19:04
#1

Nää, ser nu jag att han e pigg o fin…. Maten jag ger är flingmat, grönsakerna har jag gett nääästan dagligen…. Ottosarna o honguramin verkar gilla det mycke, o så har dom ju nå o dona med, tänker jag…. Men kanske är negativt på nå sätt för vattenstatusen?

Elisabethantero
2016-11-22 20:48
#2

Men honan är fortfarande hängig…. Dom andra är pigga, stackars tetrahonorna blir så galet jagade av hanarna, tur de e fler honor än hanar…. Har inte gjort nå vattenbyte ännu…. Avvaktar till imorrn.

Qurex
2016-11-22 21:20
#3

Beror väl lite på hur bra nedbrytning du har i karet men jag har märkt att broccoli som ligger kvar kan göra vattnet dåligt. Jag har en liten odling blackworms där jag brukar mata med lite av varje. När jag glömde kvar en broccoli som inte gick åt på en dag så stank det något om vattnet. Så samma som med annan mat man bör ta bort det som inte äts upp annars riskerar man vattnet kvalitet. Honungsguramin bör nog få lite fryst artemia eller nån annan typ av fryst/levande fodet.

Elisabethantero
2016-11-22 21:33
#4

Okej tack, har gett broccoli dan innan städning/vattenbyte för de skräpar så! Jo de har fått fryst mat, vattenloppor, typ var 4e dag, men guramina spottar ofta ut…. O tetrorna är såå kvicka o tar de mesta…

Elisabethantero
2016-11-23 09:19
#5

Gjorde vattenbyte igårkväll o tog i 'easy-life, conditioner…… Såå tråkigt o se henne hängig…. Vet inte hur länge man ser på, innan man hjälper henne o somna in….. o hur gör man bäst det?

mimåne
2016-11-23 10:07
#6

Det låter som att din hona inte alls mår bra. Hur gammal är hon? Ifall att det kan vara åldern. Har du kollat nitriten?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Qurex
2016-11-23 10:46
#7

Viss fryst mat har även mina fiskar ratat. Tex cyklops men fryst artemia gillar alla. Levande cyklops och moina gillar alla också. Tycker man det är kul är det ganska lätt att odla levandefoder eller om man har en damm i närheten gång levandefoder. (Men då är man officiellt akvarienörd! :-) )

Elisabethantero
2016-11-23 11:00
#8

Köpta dom 20/10, de va våra första fiskar….. Vet inte hur ja gör för o kolla nitriten… Tar jag me lite vatten till Zooaffären? Stjärtfenan var frasig i går o ännu frasigare idag… Ff stel i ryggfenan De andra fiskarna , hanan, koppartetrorna o ottosarna, är pigga. #7 Qurex, det är cyklops jag har, vart rekommenderad den på zoo…. Byter genast! Har tyvärr ingen damm :) inte än :)

Elisabethantero
2016-11-23 11:03
#9

Ringde zoo, ska kolla nitriten nu på väg till jobbet!!

mimåne
2016-11-23 11:29
#10

Du kan kolla nitritvärdet hos din zoobutik, men det är verkligen att rekommendera att du köper dig ett eget nitrittest i droppform som du har hemma. Det bör alla akvarieägare ha hemma. Nitritförgiftning är dödligt och väldigt vanligt. Speciellt när akvariet är nytt som i ditt fall.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Elisabethantero
2016-11-23 17:32
#11

Nitritvärdet var bra, men Ph va 4.5 o vattnet va lite hårt 4 + att de va höjda värden av krom, hon rekommenderade Tetra, Aqua Safe, som ja köpte, men såg nu att den är nog samma produkt som , Easy life, conditioner, som ja hade i igår….. Honan ser liite piggare ut nu…. Får kolla upp hur jag kan sänka Ph-värdet o de hårda vattnet, nån som vet??

Lillyrod
2016-11-23 18:54
#12

Om Ph var 4.5 är det alldeles för lågt. Under 6 i ph är inte många som gillar. Det är säkert det som spökar för dig.

Elisabethantero
2016-11-23 19:10
#13

Tack lillyrod! Jag läste att snäckskalskross skulle va bra… Krossade en jag haft me från nån semester, som va typ 5 cm, o pyttsa i. Kan jag göra något annat? Läste även nå om bikarbonat….nån som har erfarenhet av det? Undrar varför det blivit så lågt? Har gett dom gurka, broccoli eller morot var 3 dag, men de har bare fått ligga i max 20-24 timmar, men kan de påverka?

Annons:
Lillyrod
2016-11-23 19:25
#14

Grönsaker påverkar inte. Jag vet inte hur det blivit så lågt. Mitt ph ligger strax under 7 i alla kar och jag får inte ner det mer även när jag försöker 😃 Hoppas någon med erfarenhet av detta hoppar in och kan hjälpa dig lite här.

mimåne
2016-11-23 19:59
#15

Va.. Har du ett ph värde på 4,5, hårt vatten och startade akvariet i oktober? Det går inte ihop för mig.. Ett hårt vatten gör att ph värdet är svårare att rubba och ditt akvarium är alldeles nystartat. I mitt huvud så säger det emot varandra att du skulle ha både hårt vatten och 4,5 i ph efter bara en månad.

Jag skulle nog rekommendera dig att du åker till djurbutiken och köper ett eget ph test samt ett nitrit test (no2). I droppformat och inte sticktester. Det kan ha blivit fel i djurbutiken så jag skulle inte lita på att värdet de kommit fram till är rätt. Dessutom, har du ett ph på 4,5 så kommer du behöva mäta ph värdet många många gånger framöver i takt med att du försöker få upp det. Det funkar inte riktigt att åka till djurbutiken med vatten flera gånger i veckan. Du behöver ditt eget test.

Har du kommunalt vatten? I så fall kan du kolla på vattenverket i din kommuns hemsida och se om ditt vatten är hårt eller mjukt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Elisabethantero
2016-11-23 20:30
#16

Tack, okej jag far o köper de båda testen imorrn!! Kollade på kommunens hemsida, vårt vatten är 6 på sommarn, då tar dom vattnet från botten o 3.5 vintertid, då de tar från ytan, beskrev dom.

Qurex
2016-11-23 20:42
#17

Skulle vattnet ha ph 3,5 ? Låter väldigt konstigt om det är kommunalt vatten. Det låter mer som ph på läsk..

Lillyrod
2016-11-23 20:43
#18

Tror hon menar hårdheten.

Elisabethantero
2016-11-23 20:59
#19

Ja förlåt, de va hårdheten! PH 8,2

mimåne
2016-11-24 10:41
#20

3,5 är inte hårt utan ganska mjukt vatten. Phvärdet ändras lättare i mjukt vatten än i hårt, så har du 4,5 i phvärde är det mer logiskt att du har ett mjukt vatten.

Att ph värdet skulle ha gått från 8,2 till 4,5 är en ganska radikal förändring för en så pass kort tid. Det vore spännande att se vad du får fram för värde efter att du köpt ditt eget test.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: