Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Nybörjarhörnan

Platy eller guppy?

2016-11-22 16:46 #0 av: Widmar

Enligt djuraffären har jag köpt en platy, men vän i södra Sverige en guppy.

Vet inte men vi kan inte se skillanden. Så utan att avslöja vilken som är vad enligt affärerna, vill jag gärna höra er tolkning.

Anmäl
2016-11-22 16:53 #1 av: mati

Den gråa är guppy.

Anmäl
2016-11-22 17:23 #2 av: newbiee

Jag skulle nog säga att den gråa är en guppy och den orangea en ganska slank Platy (kan förstås bero på kameravinkeln). Kan också vara en guppy, men i så fall av lite annan form än de jag har sett, speciellt med anmärkning på bakfenan. :)

Akvaristiken är som en evig djungel, vackra djur med fantasifulla klimat, inlindad av lianer med lockande fakta som aldrig tar slut. 

Anmäl
2016-11-22 17:29 #3 av: Widmar

Jag säger inte emot, men vad är det ni tar det på? Vad är skillnaden/kännetecken?

Anmäl
2016-11-22 18:12 #4 av: Lillyrod

Jag har aldrig sett en helt orange guppy men tror inte det är en platy heller. Är det någon konstig korsning tro?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus.

Anmäl
2016-11-22 23:34 #5 av: Fifill

Indianplatykorsnings...typ? Funderar Eller svärdbärare x platy? Svärdbärare x indianplaty??

Anmäl
2016-11-23 08:55 #6 av: Rovfisk

Tror också att den orangae är en korsning. Det är inte en Platy, en har fel kroppsform, men det ser ut som en ung svärdbärare, eller också är det en korsning mellan Platy och svärdbärare. Kan vara en Guppy, men isf är det en guppy med mycket udda färg.

Medarbetare på akvariefisk i fokus.

*520 l *240 l *225 l *112 l *60 l

Anmäl
2016-11-23 09:40 #7 av: Fifill

Jag börjar luta mer och mer åt indianplaty, Xiphophorus variatus, antingen underlig vinkel, felväxt individ eller en korsning av något slag.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.