Annons:
Etikettväxter
Läst 1347 ggr
Majsan bergström
11/21/16, 4:38 PM

Alger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är en grön alg som har lagt sig som ett grönt täcke på botten på båda mina akvarium. Den kommer bara några dagar efter att jag har städat akvariumet, kan det ha något att göra med min lampa?

Annons:
Cecilia.S
11/21/16, 5:05 PM
#1

Ser lite ut som cyano? 🤐

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Majsan bergström
11/21/16, 5:14 PM
#2

Ja, kanske. Har en grotta men det lägger sig inte under grottan. Om det är det hur får jag bort det!?

ElinvBorg
11/21/16, 5:26 PM
#3

Jag ser inga växter i akvariet? Men det låter och ser ut som cyano vilket inte är en alg utan en bakterie

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Majsan bergström
11/21/16, 5:29 PM
#4

Jo jag har lite mossa där👌🏼😉 haha skoja fick inte med hela akvariet på bild😊

Blawe
11/21/16, 7:45 PM
#5

Hornsärv är ju super på att konkurrera ut alger, men cyanobakterier vet jag inte… Du kanske var lite "för noga" när du städade och störde bakteriekulturen så cyanon kunde ta över?

mimåne
11/21/16, 8:21 PM
#6

Cyano tror jag detta är.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Draken
11/21/16, 8:40 PM
#7

Ganska säker på att det är cyano. Det kan vara svårt att få bukt med, har du otur, så får du göra ren (läs koka) inredningen och kasta växterna. Sedan får du göra en fullständig nystart av karet 🤐

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Majsan bergström
11/22/16, 6:07 PM
#8

På denhär lill gröna mattan är det som tjocka gröna trådar typ som sladdar i tjockleken är de också cyano?

ansel
11/22/16, 7:12 PM
#9

Har inte haft det, men vad jag förstår kan du testa mörklägga hela karet några dagar. Googla "cyano mörkläggning".

Draken
11/23/16, 8:21 AM
#11

#8 Ja, det är förmodligen cyanobakterier det också. Det sprider sig som en löpeld i akvariumet, och det brukar börja lukta skunk ………Ungefär som sura sumpträsk.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
11/23/16, 10:15 AM
#12

Ts verkar inte ha en enda växt i sitt akvarium och då blir det också knepigt med åtgärder mot cyanon anser jag. Kväve spelar en viktig roll för cyano och just nu är det i obalans. För att få rätt på det igen behövs växter och en skjuts på vägen med specifika näringsämnen. I nuläget vet jag däremot inte om någon växt skulle klara sig i ts akvarium. Jag tycker mig se många brister och fel i upplägget av akvariet och i det här fallet skulle jag rekommendera att Göra om, läsa på, och göra rätt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
11/26/16, 8:35 AM
#13

Om det vore mitt akvarium, så skulle jag riva hela karet, koka inredningen och göra en omstart.

Mycket växter och nån enstaka fisk, så man kan mata ett par flingor åt gången för att få riktigt balans i karet. Låt karet gå några veckor efter omstart, sen börja fundera på mer fisk ….Och läs på ordentligt innan du köper fisk, så det blir helt rätt från början.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
ansel
11/26/16, 9:53 AM
#14

…och sedan kommer du tycka det här med akvarium är så oooooooändligt mycket roligare. Är själv nybörjare, men det verkar finnas en hel värld att upptäcka och fascineras av.

mimåne
11/26/16, 12:03 PM
#15

Det håller jag med om ansel. Det finns så mycket roligt att upptäcka i akvaristiken. Mycket att lära sig om =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
11/27/16, 11:05 AM
#16

Jag håller med övriga. Du kommer tycka det är så himla roligt när du har fått ordning på det :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: