Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Akvarium och fiskar

Ny fiskägare

2016-11-21 06:22 #0 av: Gyllen75

Hej! Jag har precis övertagit ett akvarie på 30l. Jag behöver en siamesis algätare i det. Vet att de kan bli 10-15cm. Men är inte stl på akvariet avgörande flr hur mkt fisken växer? Kan jag ha en siamesis i ett 30l akvarie? Jag skulle också vilja ha lite större artrikedom i akvariet. Har nu guppy, 4 kardinal, 2 fläckiga ålar & 1 bottengående mal. Kan jag köpa in svart molly, röd platy (alt. Röd ciklud eller röd wagtail) & lite fler kardinaltetra till akvariet? Får de plats?

Anmäl
2016-11-21 06:27 #2 av: Hannahtheo

Nej siames behöver större och dessutom är den en stimfisk. Vad är det för mal du har? De flesta malar behöver iaf 150l. I ett sånt litet akvarium skulle inte jag ha annat än yngel, räkor eller ev lite endlers guppy. Inget annat! Läs på om fiskarna du har/vill ha och vad dom kräver så får du lite mer svar. Bra att du frågar först!

Anmäl
2016-11-21 07:05 #3 av: ElinvBorg

Stopp stopp stopp! Det är en väldigt felaktig myt att fiskar anpassar sig efter akvariet. Det som egentligen händer är att fiskens tillväxt hämmas av att akvariets storlek och blir underutvecklad vilket leder till att den dör en förtidig död om den inte dör av sjukdom innan som uppkommer av dålig vattenkvalitet pågrund av för mycket/stora fiskar i ett för litet kar.

Du kan inte ha en siamesisk algätare i ditt kar, de bli för stora och de "anpassar" sig INTE efter karet. Det är tyvärr djurplågeri att hålla dem för trångt.

Tyvärr passar inga av de fiskarna du håller i ditt kar just nu, alla blir för stora, behöver större yta att vara på och vill vara fler individer. Det är den hårda sanningen tyvärr och om du bryr dig om dina fiskars välmående och inte endast om hur det ser ut så gör du dig av med dina fiskar eller skaffar ett större akvarium till dessa och skaffar mer lämpliga invånare till ditt lilla kar. I ett 30 liters passar snäckor, räkor, EN kampfisk ELLER någon rasbora. Tyvärr finns det inte så mycket alternativ då ett 30 liters knappt kan kallas för ett akvarium pågrund av sin storlek. Jag har ett 30 liters akvarium, där i har jag endast en kampfisk och det är fullt. Möjligtvis kan jag ha i lite snäckor. 

Tyvärr är det inte möjligt att ha en stor artrikedom i ett så litet kar. Om du vill ha nöjda fiskar som överlever och mår bra så skaffar du dig ett större kar så blir alla parter nöjda. Du kommer också uppskatta detta då du sparar pengar och det kommer inte kräva så mycket underhållning. Just nu kan du bara invänta en massdöd. Läs på om fiskar och akvarium och gör om och gör rätt Ledsen

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Anmäl
2016-11-21 11:40 #4 av: mimåne

ElinvBorg sa det så bra. Jag håller med till fullo. Dina fiskar har det tyvärr inte bra som det är nu och det finns ingen ny fisk som passar att flytta in där idag. Du behöver ett större akvarium för att kunna ha fiskar.

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl
2016-11-21 16:03 #5 av: Rovfisk

Håller med ElinvBorg. INGA ab de fiskar du har i ditt kar ska bo så trångt. Gär dig av med de fiskar du har och köp något vettigare till karet, eller köp ett större kar.

Medarbetare på akvariefisk i fokus.

*520 l *240 l *225 l *112 l *60 l

Anmäl
2016-11-21 16:50 #6 av: Qurex

På bilden ser det inte ut som ett 30liters. Vad är det för mått?

Anmäl
2016-11-21 16:58 #7 av: newbiee

Ett 30 liters är inte lämpligt till dina fiskar, precis som ElinvBorg skriver. Det är dåligt av den tidigare ägaren att sätta in fiskarna i det karet. Jag skulle antingen skänka bort fiskarna eller skaffa ett större kar så snabbt som möjligt, innan fiskarna dör av sjukdom, nitrit eller stress. Läs på om de fiskar du har nu. zoopet.com är en bra sida som jag rekommenderar, men tänk på att gärna skaffa ett större kar än det minimum som står till varje fisk. Ju större karet är, desto bättre.

Akvaristiken är som en evig djungel, vackra djur med fantasifulla klimat, inlindad av lianer med lockande fakta som aldrig tar slut. 

Anmäl
2016-11-21 23:57 #8 av: Gyllen75

Qurex #6
Akvariet är 25•50•30, när jag räknade lite mer noggrant blir det ju 40liter.

Anmäl
2016-11-22 00:03 #9 av: Gyllen75

Tack för alla kommentarer!
Jag ska titta efter ett större akvarium.
Tack Newbie #7 för tipset om zoopet! Nu har jag lite kvällslektyr 😀🐠🐟

Anmäl
2016-11-22 00:03 #10 av: Gyllen75

Tack för alla kommentarer!
Jag ska titta efter ett större akvarium.
Tack Newbie #7 för tipset om zoopet! Nu har jag lite kvällslektyr 😀🐠🐟

Anmäl
2016-11-22 00:27 #11 av: ElinvBorg

Tack för att du tar åt dig, även om det kanske är hårda ord så tänker alla här på fiskarna och ditt bästa :) Ett kar på runt 100 liter tycker jag du ska satsa på, inte för stort och inte för litet. Sedan beror det ju också på vad du vill kunna ha för invånare

Anmäl
2016-11-22 06:05 #12 av: Gyllen75

Orsaken till att vara med i ett forum som det här är ju att man kan ställa frågor till folk som har intresse av och som har mycket kunskap i ämnet.

Anmäl
2016-11-22 06:17 #13 av: Hannahtheo

Väldigt bra inställning, många hamnar direkt i försvarsställning och blir arga när man kommer med råd. Jag är säker på att du kommer ordna upp det till det bästa för dina fiskar!

Anmäl
2016-11-22 11:13 #14 av: mimåne

Jag blir också glad över din inställning. Vi är många här som mer än gärna hjälper dig med dina frågor så att dina fiskar får ett trivsammare liv samt du en trevligare hobby. Du kan alltid känna dig välkommen att vända dig hit till forumet. Vi har alla gjort fel och misstag inom hobbyn men det är inget att skämmas för så länge man är villig att ordna upp dem också. Det är så vi lär oss.

Anmäl
2016-11-22 19:59 #15 av: Gyllen75

Ja, det är ju sant att mal lär av sina misstag.
Det känna bra att ha ett bra forum att vända sig till.
Kollade upp zoopet och har kollat akvarium. Det finns så olika priser för samma typ av stl (100L) vilken prisklass bör man kolla efter? Finns det akvarium på 80L? Skulle det i så fall räcka?

Anmäl
2016-11-22 20:14 #16 av: Hannahtheo

Kolla efter begagnade på typ blocket, brukar finnas massor för billig peng där! 80 är nog inte så vanligt, men har du plats skulle jag satsa på minst 100l!

Anmäl
2016-11-23 07:38 #17 av: Gyllen75

Finns det akvarier med en bredd på 60cm som ändå har en bra volym? Vad ska man leta efter i så fall?

Anmäl
2016-11-23 07:52 #18 av: Hannahtheo

För de flesta fiskar är det viktigaste med längd och bottenyta. En del akvarier tex pelarakvarier har kort längd men höga, och det är ju mindre bra. Så breda och djupa är det viktigaste. Om du sen inte har plats för bredare än 60cm, ja då får du anpassa och ha fiskar som går att ha i den storleken!

Anmäl
2016-11-23 10:48 #19 av: mimåne

De flesta fabriksproducerade akvarium går efter ungefär samma mått för att de t.ex ska passa med de ljusramper som också finns på marknaden. I privat handel kan man däremot hitta akvarium som är byggda av t.ex glasmästare eller privat och då kan de ha annorlunda mått.

Mitt tips till dig är att du kollar upp vad du har plats för och skriver ner måtten. Sen tittar du på akvarium hos de stora kedjorna så som Eheim, Juwel och Aquael, och letar fram det akvarium som passar dina mått bäst. Vill du komma undan billigt så börja leta på blocket och andra köp och sälj sajter/grupper där det kan säljas akvarium begagnat. Leta efter det akvarium du tittade ut som skulle passa dig.

Anmäl
2016-11-23 22:49 #20 av: Gyllen75

Hur ser man om en fusk är stressad?

Anmäl
2016-11-23 22:51 #21 av: Gyllen75

Sorry!!
Tryckfelsnisse var framme..... fusk skulle det vara. Inte "fusk"

Anmäl
2016-11-23 22:54 #22 av: ElinvBorg

Skulle säga att den håller sig för sig själv och kan andas häftigt, simmar fort till nya ställen vissa stunder mm. Gäller det någon speciell art?

Anmäl
2016-11-23 23:19 #23 av: Gyllen75

Den här Khuli-ålen. De är 2st. De ligger ofta på botten, själva eller tillsammans. Ibland får de fnatt o "toksimmar". De andra blir lite stojiga särskilt i samband m mat. Kan sinna upp o ned låga glaset, särskilt molly. Jag tycker att det ser lite stressigt ut. De har en stor sten m mycket skrymslen o vrår det finns 3 växter i akvariet.

Anmäl
2016-11-23 23:21 #24 av: ElinvBorg

Fiskar kan få ryck ibland men då dina fiskar behöver mycket mer plats än de har nu så tycker jag inte det är en konstig reaktion. Om du märker att fiskarna verkar stressade och må dåligt så har du ju verkligen bevis på att de går för trångt och de skulle behöva få flytta till ett större hem snarast. Hur går det med akvarieletandet?

Anmäl
2016-11-24 01:26 #25 av: ansel

Jag betalar dig gärna för dina kuhlisar ifall de verkar må dåligt. Dom är helt fantastiska. Har redan några. Bor du runt gbg?

Anmäl
2016-11-24 07:11 #26 av: Gyllen75

Jag har sökt efter akvarier. Det finns ju till bra priser, men behöver vänta till efter jul. Det akvarie som jag skulle få plats m är lido, det är på 96 liter o har ett mått av 61•40•58. Men de är ju lite dyra. Det finns ju flera andra vanliga akvarier för omkring 500kr. Mennoavsett vilket behöver jag vänta till efter jul.
Jag bor inte i Gbg, utan utanför jkpg. Vill försöka lösa platsbristen innan jag funderar på att sälja fiskar.

Anmäl
2016-11-24 07:12 #27 av: Gyllen75

Vilka sidor förutom blocket kan man söka efter akvarier på? Vill ju inte gärna transportera ett akvarie flr långt.

Anmäl
2016-11-24 07:13 #28 av: Gyllen75

Beg. Akvarier menar jag då.

Anmäl
2016-11-24 07:42 #29 av: Hannahtheo

Finns fisk köp o sälj på Facebook också! Ser ofta billiga lido..

Anmäl
2016-11-24 19:13 #30 av: Gyllen75

Tack hannahtheo! Jag ska kolla fejjan!

Anmäl
2016-11-30 18:24 #31 av: Gyllen75

Jag har ett akvarie på gång nu, men i vanlig stl 80•35 i bottenyta tror jag att det var.

Anmäl
2016-11-30 19:27 #32 av: mimåne

Hur många liter är akvariet på?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.