Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Filter, pumpar, Co2 m.fl

Köpråd Belysning

2016-11-21 01:52 #0 av: Widmar

Hej gänget!

För er som följt min tidigare tråd har jag specialbeställt ett akvarium. Yttermått: 150x40. 60cm högt.

Pump Fluval fx6 är inhandlat... Men belysning...

Vad finns det som passar till mitt akvarium? Har sett vissa ramper som går typ 124-142.. Eller liknande, men inget som är 150?
148 är längsta jag lyckats hitta...

Tacksam för råd, hjälp och ev länkar till sidor jag uppenbart missat..

Anmäl
2016-11-21 11:44 #1 av: mimåne

Vad söker du för typ av belysning? Och hur ser behovet av en belysning ut?

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl
2016-11-21 12:13 #2 av: Widmar

Kommer vara ett sällskapsakvarium så belysningen ska lysa upp fislarna på ett smickrande sätt. Sedan är det inte fel om växterna klarar sig... Men då det blir 60cm djups så måste lyset komma rätt djupt.

Kommer gå stim med kardinaltetror, glödlbandstetror, platy och ett mindre stim prakt botnia.

Anmäl
2016-11-21 12:26 #3 av: ElinvBorg

Jag är ingen höjdare på ljus så där får mimåne fortsätta att svara men jag måste inflika att så du vet så behöver praktbotior större än 360 liter :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Anmäl
2016-11-21 23:47 #4 av: Widmar

när de väl har växt på sig, så har nog akvariumet också gjort det. annars får de hitta nytt hem.

Vad tycker/anses vara lämplig "slutstorlek" på akvarium för just dessa prakt botnier?

Anmäl
2016-11-22 11:21 #5 av: mimåne

http://www.cyberzoo.se/akvaristik/belysning/t-5-kraftig-armatur-for-salt-sotvatten/

1st armatur från fluval på 141cm totalt 108w eller varför inte två stycken aqua nova ramper för samma pris ( eller tom billigare ) och placera den ena längre till vänster och den andra längre till höger?

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.