Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 1142 ggr
Cecilia.S
2016-11-18 18:32

Guldgurami

Är det någon som har erfarenhet av guldguramis? Jag blev fäst vid några i butiken idag och blev genast intresserad av dem… Hade jag haft ett akvarium hemma skulle det ha varit riktigt svårt att inte lägga fram plånboken och ta med några hem 😃 

Jag har intresse för all fakta, erfarenheter och alla tankar ni har kring dessa! Tåliga, funkar med vilka, storlek på kar m.m 😎

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
mimåne
2016-11-18 19:41
#1

Guldgurami är fina =) Det som det pratats en del om här på sajten är huruvida de bör hållas, om de är parfiskar eller ej. Vad man kan läsa i olika artbeskrivningar är att de är parfiskar menvVissa menar att de fungerar bättre i en grupp på en hane och några honor. Ärligt talat så vet jag personligen inte hur det bör vara. Jag har aldrig själv haft, eller känt någon som haft Gurami och har därmed ingen praktisk erfarenhet alls av dem.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Cecilia.S
2016-11-18 19:57
#2

#1 Jag har också hittat en del blandad information om det. Jag tror dock att det handlar mycket om individerna… En del trivs bättre i grupp och andra trivs lika bra med varandra, precis som en del är aggressivare än andra. Hur stort utrymme tror du att dem behöver?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Elin16
2016-11-18 21:52
#3

Ja min erfarenhet är att det är ett måste på en gruppfisk påståendes. Jag hade 2 blå guramis och hanen var så aggresiv mot honan så att i ca 2 år så låg hon under en växt i ett hörn och bara gick upp för mat eller att andas. men så fort vi skaffade 2 till honor så vart de mycket bättre

Cecilia.S
2016-11-18 22:42
#4

#3 Men i övrigt var hanen snäll mot andra fiskar i karet? Dem flesta köper ett par och ser om det funkar, sedan köps några ytterligare honor in om det behövs. Om jag skaffar guldgurami gör nog jag detsamma tror jag.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lizelda
2016-11-18 23:06
#5

Jag har haft både dvärg- marmor- och guldgurami och har haft både par och grupp och upplever personligen att de funkar bäst i par.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Draken
2016-11-19 08:16
#6

#4 Gurami överlag är ganska fredliga fiskar gentemot andra invånare, det är mot den egna arten det kan bli problem.

De ska vara en parfisk, enligt de flesta artbeskrivningar, men jag har upplevat (tvärt emot Lizelda 😉) att de fungerar bäst i grupp om 1 hane och ett par-tre honor.

Gör som du funderade i ditt inlägg (#4) köp ett par, och om inte det fungerar, så införskaffa en eller ett par honor till. Man vet inte förn man har testat :) Det borde visa sig ganska snart om det fungerar med bara 2 eller om det behövs fler.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
mimåne
2016-11-19 10:37
#7

Att börja med ett par och se hur det går tycker jag är en bra rekommendation.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Cecilia.S
2016-11-20 17:54
#8

Tack för alla svar! 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: