Annons:
Etikettsalt-och-bräckvatten
Läst 1390 ggr
Nisse16
2016-11-17 15:04

Saltvattensakvarium

Hej jag ska starta upp mitt första saltvattensakvarium efter jag haft två sötvattens akvarium innan. Jag har samlat på mig lite information och försökt leta efter vilka hårdvaror man behöver för att starta upp ett. Vad är det man egentligen behöver för alla säger olika om vad man behöver. Jag kommer använda ett 720 liters kar. Hjälp mig gärna med att sätta upp en lista på vad som är "basic" grejerna jag behöver och vad som är bra att ha men inte ett måste!

Annons:
mimåne
2016-11-17 18:12
#1

Tyvärr har jag själv inte haft något saltvattensakvarium någon gång, men vi har en Medarbetare här på sajten som har ett just nu. Hon är mera insatt. Jag hoppas hon hittar hit och kan ge dig de svar du behöver =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
2016-11-18 17:58
#2

Skall du starta upp karet fråm skratch, så får du räkna med att det kommer kosta. Tekniken är hyfsat dyr och det är också levandestenen.

Jag skall försöka göre en lista över det som är mest basic för att komma igång.

*Belysning  : Man kan använda vanlig lysrörsramp, men en ledramp är att föredra. Jag hade lysrörsramp från början, men bytte till ledramp när jag fick möjlighet (ekonomiskt) och det blev en tydlig förbättring på korallernas tillväxt, färg och densitet. Gärna en ledramp som man kan ställa in efter dygnets ljustider. Det gynnar både koraller och levande sten.

*Filtrering: jag kör med sump, men det fungerar även att köra utan sump. Det är lite hur man helst vill göra. Jag vet att många av de gamla rävarna inte håller med mig om att man kan köra utan sump, men jag har kört med sump och nu kör jag ett mindre utan …Det går bra om man har tillräckligt bra filtrering. Använd gärna kol i filtret.

Om man kör med sump: I detta fall måste man ha, returpump, cirkulationspumpar (X2 eller flera), skummare och avrinningsbox. Jag kör även med UVc-filter, för att, i den mån det går, förebygga  vita prick och olika parasitangrepp samt vissa typer utav svamp. Det är en fördel att använda levande sten, som rening i sumpen, istället för de syntetiska filtermaterialen som man köper i butik.

Utan sump: Ett ytterfilter är att föredra, använd filtermaterial, små levande stenar och kol i filterkamrarna.

Detta är ingen perfekt avvägt beskrivning hur man startar ett saltvattenskar från skratch, och att det fungerar som det skall från början. Jag kan bara berätta hur JAG har gjort, och vad som har fungerat för MIG. Andra har säkert andra (kanske tom bättre) ideer för hur man gör i uppstarten än vad jag har.

Lycka till, och håll oss underrättade 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2016-11-18 19:44
#3

Där kom hon 👍

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
2016-11-19 07:55
#4

😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nisse16
2016-11-19 11:15
#5

Tack så mycket för tipsen! Kommer lägga upp bilder på resultat:)

Nisse16
2016-11-19 11:17
#6

Har du några tips på några sidor där det finns att köpa allt jag behöver? Har hittat några men undrar om det finns bättre o fler?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Krisping
2016-11-19 11:49
#9

Har också startat upp mitt första salt i somras, kul att köra salt när man alltid bara haft sötvatten. Bra sidor att handla ifrån: foretagsakvarium.se triton.se är 2 erkänt bra butiker.

www.aquaplants.se

Draken
2016-11-19 15:00
#10

Det finns några sdor på FB, om du har det. Den bästa där (i mitt tycke) är "Saltvatten,köp och sälj" har jag för mig att den hette.

Sen har du även saltvattensguiden. där finns det mycket att välja på :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: